Bestyckning av Weber 36/36

Forum Övrigt SSR Bestyckning av Weber 36/36

• Detta ämne har 23 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2008-04-17 14:28 av .
Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
  • Författare
    saab-jonte
    Deltagare

har en 36/36:a på min v4 bestyckad från en v-lv-o b20.. denna monterade jag bara för skojjs skull, fungerar ypperligt, lillaggas kan ju kanske vara att utblåskanalerna mellan topp och avgasrör är upptagna till 2″ på vardera topp och det sitter 2″ hemknåpat system på hela vägen, vet inte om detta har någon större skillnad. den går hyffsat i alla fall, lite surt på tomgång kanske men det går…

penken
    Deltagare

tänkte bara ta och höra hur det gick för er. fick ni det att fungera bra?

jag har själv lite problem med min förgasare. 28/36. antar att det är bestyckningen.
    jag vet dock inte vad det är. när jag kör på första steget så går den riktigt bra å fint är väldigt rapp å så. men när man slår på andra steget så låter den mer och dör av. blir som så här 1:a steget(weeeeeeeeee) 2:a steget (bööööö-buuuååå)ju mer man slår på andra steget ju mer dör den.

antar att jag har för små huvudmunstycken på andra steget. och kanske förstor halsring på första?
    jag kan inte riktigt med sånna här förgasare. mer van vid vanliga förgasare. med throttel och bara en port.

jag kör med bestyckningen som är rekomenderad av misab för v4a standard.
    har dock trimmat något om man nu kan kalla det trimma. jag har simons sportsystem det vanliga som går i original hålen. öppet luftfilter. brytarlöst(ignitor). kanske inte så mycket men.

vad tror ni att det kan vara för fel? den går 100% bra tills man slår på andra steget iallafall.

cch
    Deltagare
    MarcusK wrote:
    Detta fick jag i tips av Ronwil för en 1500-motor med 7,2 kam, standard B-portat insug, portade toppar och 2 tums avgassystem:

36DCD 1:a 2:a

halsring 25 27
    e-rör F30 F30
    luftm 210 180
    huvudm 135 el. 140 150 el.155
    lågfartsm 55
    accm 70
    pumpv 0 (fast i dom moderna)
    nålv 175 el.200
    nivå 5 mm

Ska prova det 🙂

Hej!

Har du nån uppdatering om hur det gick? Har letat fram min 36DCD ur gömmorna, tanken är att den ska byta plats med den läckande Solex-fuggen på min standardB 95´a. Funkar din bestyckning gör jag likadant.

Mvh

Christer

timo m
    Deltagare

Hej, fick denna spec av Ström för den 1815 cc motor (7.2 kam, mm) han byggde åt mig. Köpte en ny Weber 36/36 fr MISAB. Nu har ju du 1500 cc, kanske är listan till ngn hjälp. Lycka till 🙂

* halsringar 25 (första) och 26 (andra steget)
    * spridare 4½:or
    * huvudmunstycke 140 (första) och 145 (andra steget)
    * E-rör F30 (emissionsrör)
    * luftmunstycke 220 (första) och 200 (andra steget)
    * lågfart (tomgång) 50
    * accelerationsmunstycke 70
    * pumpventil 50
    * nålventil 175
    * chokekabel (Biltema, mm bara att klippa)
    * luftburk MISAB

cch
    Deltagare
    Stefan W wrote:
    Min bok är nog 15 år så med dagens spritblandade bensin så kan tabellerna vara i underkant. Ska bli kul att få veta hur samtliga recept fungerar.

Recept förresten, jag hörde en intervju på radion med en stjärnkock, jag minns inte vem det var men han sa att ett ”recept” är bara en vägledning att utgå ifrån. Jag tror att det även gäller i sådana här sammanhang.

Tack för tipset Timo!

Både du och kocken har helt rätt Stefan!
    Jag omvandlade mitt kök till finmekanisk verkstad i eftermiddags, med div verktyg och kamera demonterades min nyinköpta, ”bättre begagnade” Weber36 DCD i minsta del.
    Efter att med hjälp av sprängskiss tagit reda på alla munstycken ringde jag Ronwill för att få reda på rätt bestyckning till min motor.
    Jag kör med standardB motor o grenrör samt 2 tumssystem. Tanken var att jag skulle bestycka den på samma sätt som Marcus men se det gick inte!
    De munstycken som satt i var helt fel, konstigt att bilen rullat överhuvudtaget enl Ronwill.

Bestyckningen/munstyckena jag nu beställt tillsammans med luftfilter är helt annorlunda än de som tidigare nämnts i denna tråd.

En detalj som han nämnde som man nog kan missa är att kolla förgasarfoten. Sätter man förgasarfoten på en helt plan och jämn yta och kan se att det glipar så har foten blivit konkav. Att det blir så beror, enl Ronwill, på att man skruvar fast förgasaren för hårt. Detta innebär, varifall på en 2portsförgasare, en risk att det läcker mellan portarna då ”packningsytorna” är väldans smala. Detta åtgärdas genom att man slipar, fräser ytan jämn igen. (Min förgasarfot är konkav och ska till mekanisk verkstad i veckan)

Slutsatsen är väl att varje motor är unik likväl som förgasarbestyckningen till densamme.

Mvh

Christer

Per-Erik
    Deltagare

tänk o här har man i alla år bara smäckt dit en dubbelportare o kört, men aldrig riktigt uppnått det där trycket som jag hade i min allra första V4:a med dubbelport… kanske kan tänkas att man ska lägga lite arbete på detta med alla munstycken då?!? 🙂 jo, se, så får det nog bli – ser fram emot att få känna av dina resultat Christer!

cch
    Deltagare

Jo, det är nog mödan värt att försöka hitta rätt bestyckning även om det är en djungel.
    Mina grejor är nu skickade så de kommer väl nästa vecka :)Ska bli spännande!

Mvh

Christer

marcus lonn
    Deltagare
    MarcusK wrote:
    Detta fick jag i tips av Ronwil för en 1500-motor med 7,2 kam, standard B-portat insug, portade toppar och 2 tums avgassystem:

36DCD 1:a 2:a

halsring 25 27
    e-rör F30 F30
    luftm 210 180
    huvudm 135 el. 140 150 el.155
    lågfartsm 55
    accm 70
    pumpv 0 (fast i dom moderna)
    nålv 175 el.200
    nivå 5 mm

Ska prova det 🙂

Hej

Jag har inte fått ihop motorn än pga av att den ska byggas på ett borrat block med 1700-vev. Men jag återkommer med resultatet efter provkörning 🙂

Mvh

/Marcus

cch
    Deltagare

Ja, håll oss uppdaterade, alltid spännande att höra hur det gått!

Mvh

CCH

Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng