- Detta ämne har 23 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2008-04-17 14:28 av .
- FörfattareInlägg
- 13 december, 2006 kl. 19:53 #15250
marcus lonn
DeltagareJag har en Weber 36/36 som suttit på en Ascona B, nu undrar jag vilken bestyckning den ska ha till en 1500-motor med portat insug och 7,2kam?
13 december, 2006 kl. 21:07 #100896stefan w
DeltagareJag hade på min std V4 en Weber 28/36 som suttit på en 1700 opel. Jag bytte ingenting alls utan körde med samma bestyckning. Bilen gick mycket bra över hela registret men det var svårt att komma under 0,9 l/mil blandad körning. Det kunde jag leva med.
13 december, 2006 kl. 21:07 #100897trionic
DeltagareHej .När det gäller bestyckning av Weber förgasare ,då skall du kolla på ”misab.se” se bestyckningtabeller
Häls Morgan
14 december, 2006 kl. 21:02 #100918tobias
DeltagareHej
Jag gick efter misabs på min weber 28/36 dcd till en std 1500 motor och den fick på tok för mycket. Jag har bytt munstycken hela hösten och får den inte att gå riktigt. Skulle gärna vilja veta receptet till en bra lösning.MVH Simon
14 december, 2006 kl. 22:40 #100920fuling
DeltagareJag skulle gissa att det inte finns något färdigt recept.
Vad är det som inte funkar???
15 december, 2006 kl. 12:06 #100924tobias
DeltagareHej
Förgasaren är fin, inga glapp alls och ren innuti. Jag utgick från misabs lista och har allt sedan dess provat mig fram. På första porten går den bra, men när den andra porten kommer in så ökar inte bilen. Den sackar nästan som om den får för mycket bensin.
Jag kör med:
huvdmunstycke 130/140, lågfarten 30/40, luft 230/180, acc 70
Jag har provat med både lägre och högre munstycken men tycker att den går som bäst så här, dock slö.Har inskaffat en 32/36 DGV, är det en bättre förgasare att använda istället?
MVH Simon
15 december, 2006 kl. 16:47 #100929stefan w
DeltagareOm jag hinner så ska jag kolla hur min 28/36 är bestyckad nu i helgen få se om det kan vara nåt bra tips.
Jag ska kolla min 36/36 också om det nu är nåt att komma med när jag inte vet ett dugg hur den funkar, jag vet bara om den att den suttit på en V415 december, 2006 kl. 22:17 #100940fuling
DeltagareHalsringarna storlek har stor betydelse.
Tämligen stor på första porten som funkar så gör inte andra porten någon större nytta. Utan det bara låter mer.Hmm en std V4 är TRÖTT .)
16 december, 2006 kl. 08:22 #100944fredrik
DeltagareRing Ronwill så får du reda på en bra grundbestyckning direkt på telefon!
De är grymma på detta!/Fredrik
16 december, 2006 kl. 10:21 #100946tobias
DeltagarePrecis så är det fuling. Jag ska prova med mindre halsring i förstaporten. Jag kör med 26/27 nu.
Jag ska ringa till Gotland på måndag.
MVH Simon
16 december, 2006 kl. 12:02 #100947sabbe
DeltagareJag har kört med 28/36 Weberförgasare på standart V4-motor med enbart urfilade avgasportar. Förgasaren satt på en adepter från 2port ner till ett uppfilat hål (32mm)i enkelförgasarinsuget. Enda förbättringen blev ett högre råare insugningsljud. Ingen prestandaförbättring alls. Nackdelar:ökad bränsleförbrukning och isbildning i den lilla förstaporten i regnväder upp till 10 plusgrader.
Sabbe
18 december, 2006 kl. 21:12 #101012stefan w
DeltagareTyvärr hann jag bara göra en snabbkoll av bestyckningen av 28/36an så den kollen har väl inget värde egentligen men jag skall väl ändå hålla lite av vad jag lovat.
Primärport:
Huvudmunstycke 150
Luftmunstycke 180
Lågfart 50
Halsring 26Sekundärport
Huvudmunstycke 160
Luftmunstycke 190
Emulsionsrör F23
Lågfart 70
Halsring 27Saknas en del eller hur?
Min Weberbok föreslår för en std V4 med en 36/36
Halsring 25 och 26
Spridare 4,5 på båda
Huvudmunstycke 140 och 145
Emulsionsrör F30 på båda
Luftmunstycke 220 och 200
Lågfart 50
Acc, munstycke 70
Pumpv. 50
Nålventil 175Vet inte hur aktuellt detta är idag, ta det med en nypa salt eller ännu bättre, diskutera!
19 december, 2006 kl. 20:15 #101037tobias
DeltagareJag testar för fullt.
Kör just nu med:Primärport:
Huvudmunstycke 140
Luftmunstycke 230
E-rör F30
Lågfart 30
Halsring 23
spridare 4,5
acc 70Sekundärport
Huvudmunstycke 150
Luftmunstycke 180
E-rör F30
Lågfart 40
Halsring 26
spridare 4,5Där är vissa skilnader, vet inte riktigt vad man kan ta för slutsats. Din Stefan får både mer luft och bränsle än min och så kör du med större halsringar. Det är intressant, jag ska prova ditt recept.
19 december, 2006 kl. 20:30 #101038marcus lonn
DeltagareDetta fick jag i tips av Ronwil för en 1500-motor med 7,2 kam, standard B-portat insug, portade toppar och 2 tums avgassystem:
36DCD 1:a 2:a
halsring 25 27
e-rör F30 F30
luftm 210 180
huvudm 135 el. 140 150 el.155
lågfartsm 55
accm 70
pumpv 0 (fast i dom moderna)
nålv 175 el.200
nivå 5 mmSka prova det 🙂
20 december, 2006 kl. 20:38 #101059stefan w
DeltagareMin bok är nog 15 år så med dagens spritblandade bensin så kan tabellerna vara i underkant. Ska bli kul att få veta hur samtliga recept fungerar.
Recept förresten, jag hörde en intervju på radion med en stjärnkock, jag minns inte vem det var men han sa att ett ”recept” är bara en vägledning att utgå ifrån. Jag tror att det även gäller i sådana här sammanhang.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.