Bestyckning av Weber 36/36

Forum Övrigt SSR Bestyckning av Weber 36/36

• Detta ämne har 23 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2008-04-17 14:28 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    marcus lonn
    Deltagare

Jag har en Weber 36/36 som suttit på en Ascona B, nu undrar jag vilken bestyckning den ska ha till en 1500-motor med portat insug och 7,2kam?

stefan w
    Deltagare

Jag hade på min std V4 en Weber 28/36 som suttit på en 1700 opel. Jag bytte ingenting alls utan körde med samma bestyckning. Bilen gick mycket bra över hela registret men det var svårt att komma under 0,9 l/mil blandad körning. Det kunde jag leva med.

trionic
    Deltagare

Hej .När det gäller bestyckning av Weber förgasare ,då skall du kolla på ”misab.se” se bestyckningtabeller

Häls Morgan

tobias
    Deltagare

Hej
    Jag gick efter misabs på min weber 28/36 dcd till en std 1500 motor och den fick på tok för mycket. Jag har bytt munstycken hela hösten och får den inte att gå riktigt. Skulle gärna vilja veta receptet till en bra lösning.

MVH Simon

fuling
    Deltagare

Jag skulle gissa att det inte finns något färdigt recept.

Vad är det som inte funkar???

tobias
    Deltagare

Hej
    Förgasaren är fin, inga glapp alls och ren innuti. Jag utgick från misabs lista och har allt sedan dess provat mig fram. På första porten går den bra, men när den andra porten kommer in så ökar inte bilen. Den sackar nästan som om den får för mycket bensin.
    Jag kör med:
    huvdmunstycke 130/140, lågfarten 30/40, luft 230/180, acc 70
    Jag har provat med både lägre och högre munstycken men tycker att den går som bäst så här, dock slö.

Har inskaffat en 32/36 DGV, är det en bättre förgasare att använda istället?

MVH Simon

stefan w
    Deltagare

Om jag hinner så ska jag kolla hur min 28/36 är bestyckad nu i helgen få se om det kan vara nåt bra tips.
    Jag ska kolla min 36/36 också om det nu är nåt att komma med när jag inte vet ett dugg hur den funkar, jag vet bara om den att den suttit på en V4

fuling
    Deltagare

Halsringarna storlek har stor betydelse.
    Tämligen stor på första porten som funkar så gör inte andra porten någon större nytta. Utan det bara låter mer.

Hmm en std V4 är TRÖTT .)

fredrik
    Deltagare

Ring Ronwill så får du reda på en bra grundbestyckning direkt på telefon!
    De är grymma på detta!

/Fredrik

tobias
    Deltagare

Precis så är det fuling. Jag ska prova med mindre halsring i förstaporten. Jag kör med 26/27 nu.

Jag ska ringa till Gotland på måndag.

MVH Simon

sabbe
    Deltagare

Jag har kört med 28/36 Weberförgasare på standart V4-motor med enbart urfilade avgasportar. Förgasaren satt på en adepter från 2port ner till ett uppfilat hål (32mm)i enkelförgasarinsuget. Enda förbättringen blev ett högre råare insugningsljud. Ingen prestandaförbättring alls. Nackdelar:ökad bränsleförbrukning och isbildning i den lilla förstaporten i regnväder upp till 10 plusgrader.

Sabbe

stefan w
    Deltagare

Tyvärr hann jag bara göra en snabbkoll av bestyckningen av 28/36an så den kollen har väl inget värde egentligen men jag skall väl ändå hålla lite av vad jag lovat.

Primärport:
    Huvudmunstycke 150
    Luftmunstycke 180
    Lågfart 50
    Halsring 26

Sekundärport
    Huvudmunstycke 160
    Luftmunstycke 190
    Emulsionsrör F23
    Lågfart 70
    Halsring 27

Saknas en del eller hur?

Min Weberbok föreslår för en std V4 med en 36/36

Halsring 25 och 26
    Spridare 4,5 på båda
    Huvudmunstycke 140 och 145
    Emulsionsrör F30 på båda
    Luftmunstycke 220 och 200
    Lågfart 50
    Acc, munstycke 70
    Pumpv. 50
    Nålventil 175

Vet inte hur aktuellt detta är idag, ta det med en nypa salt eller ännu bättre, diskutera!

tobias
    Deltagare

Jag testar för fullt.
    Kör just nu med:

Primärport:
    Huvudmunstycke 140
    Luftmunstycke 230
    E-rör F30
    Lågfart 30
    Halsring 23
    spridare 4,5
    acc 70

Sekundärport
    Huvudmunstycke 150
    Luftmunstycke 180
    E-rör F30
    Lågfart 40
    Halsring 26
    spridare 4,5

Där är vissa skilnader, vet inte riktigt vad man kan ta för slutsats. Din Stefan får både mer luft och bränsle än min och så kör du med större halsringar. Det är intressant, jag ska prova ditt recept.

marcus lonn
    Deltagare

Detta fick jag i tips av Ronwil för en 1500-motor med 7,2 kam, standard B-portat insug, portade toppar och 2 tums avgassystem:

36DCD 1:a 2:a

halsring 25 27
    e-rör F30 F30
    luftm 210 180
    huvudm 135 el. 140 150 el.155
    lågfartsm 55
    accm 70
    pumpv 0 (fast i dom moderna)
    nålv 175 el.200
    nivå 5 mm

Ska prova det 🙂

stefan w
    Deltagare

Min bok är nog 15 år så med dagens spritblandade bensin så kan tabellerna vara i underkant. Ska bli kul att få veta hur samtliga recept fungerar.

Recept förresten, jag hörde en intervju på radion med en stjärnkock, jag minns inte vem det var men han sa att ett ”recept” är bara en vägledning att utgå ifrån. Jag tror att det även gäller i sådana här sammanhang.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng