Bestyckning av Weber 36/36

Forum / Övrigt / SSR / Bestyckning av Weber 36/36

Forum / Övrigt / SSR / Bestyckning av Weber 36/36

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 13, 2006 at 19:53 #15250

      Jag har en Weber 36/36 som suttit på en Ascona B, nu undrar jag vilken bestyckning den ska ha till en 1500-motor med portat insug och 7,2kam?

        december 13, 2006 at 21:07 #100896

        Jag hade på min std V4 en Weber 28/36 som suttit på en 1700 opel. Jag bytte ingenting alls utan körde med samma bestyckning. Bilen gick mycket bra över hela registret men det var svårt att komma under 0,9 l/mil blandad körning. Det kunde jag leva med.

          december 13, 2006 at 21:07 #100897

          Hej .När det gäller bestyckning av Weber förgasare ,då skall du kolla på “misab.se” se bestyckningtabeller

          Häls Morgan

            december 14, 2006 at 21:02 #100918

            Hej
            Jag gick efter misabs på min weber 28/36 dcd till en std 1500 motor och den fick på tok för mycket. Jag har bytt munstycken hela hösten och får den inte att gå riktigt. Skulle gärna vilja veta receptet till en bra lösning.

            MVH Simon

              december 14, 2006 at 22:40 #100920

              Jag skulle gissa att det inte finns något färdigt recept.

              Vad är det som inte funkar???

                december 15, 2006 at 12:06 #100924

                Hej
                Förgasaren är fin, inga glapp alls och ren innuti. Jag utgick från misabs lista och har allt sedan dess provat mig fram. På första porten går den bra, men när den andra porten kommer in så ökar inte bilen. Den sackar nästan som om den får för mycket bensin.
                Jag kör med:
                huvdmunstycke 130/140, lågfarten 30/40, luft 230/180, acc 70
                Jag har provat med både lägre och högre munstycken men tycker att den går som bäst så här, dock slö.

                Har inskaffat en 32/36 DGV, är det en bättre förgasare att använda istället?

                MVH Simon

                  december 15, 2006 at 16:47 #100929

                  Om jag hinner så ska jag kolla hur min 28/36 är bestyckad nu i helgen få se om det kan vara nåt bra tips.
                  Jag ska kolla min 36/36 också om det nu är nåt att komma med när jag inte vet ett dugg hur den funkar, jag vet bara om den att den suttit på en V4

                    december 15, 2006 at 22:17 #100940

                    Halsringarna storlek har stor betydelse.
                    Tämligen stor på första porten som funkar så gör inte andra porten någon större nytta. Utan det bara låter mer.

                    Hmm en std V4 är TRÖTT .)

                      december 16, 2006 at 08:22 #100944

                      Ring Ronwill så får du reda på en bra grundbestyckning direkt på telefon!
                      De är grymma på detta!

                      /Fredrik

                        december 16, 2006 at 10:21 #100946

                        Precis så är det fuling. Jag ska prova med mindre halsring i förstaporten. Jag kör med 26/27 nu.

                        Jag ska ringa till Gotland på måndag.

                        MVH Simon

                          december 16, 2006 at 12:02 #100947

                          Jag har kört med 28/36 Weberförgasare på standart V4-motor med enbart urfilade avgasportar. Förgasaren satt på en adepter från 2port ner till ett uppfilat hål (32mm)i enkelförgasarinsuget. Enda förbättringen blev ett högre råare insugningsljud. Ingen prestandaförbättring alls. Nackdelar:ökad bränsleförbrukning och isbildning i den lilla förstaporten i regnväder upp till 10 plusgrader.

                          Sabbe

                            december 18, 2006 at 21:12 #101012

                            Tyvärr hann jag bara göra en snabbkoll av bestyckningen av 28/36an så den kollen har väl inget värde egentligen men jag skall väl ändå hålla lite av vad jag lovat.

                            Primärport:
                            Huvudmunstycke 150
                            Luftmunstycke 180
                            Lågfart 50
                            Halsring 26

                            Sekundärport
                            Huvudmunstycke 160
                            Luftmunstycke 190
                            Emulsionsrör F23
                            Lågfart 70
                            Halsring 27

                            Saknas en del eller hur?

                            Min Weberbok föreslår för en std V4 med en 36/36

                            Halsring 25 och 26
                            Spridare 4,5 på båda
                            Huvudmunstycke 140 och 145
                            Emulsionsrör F30 på båda
                            Luftmunstycke 220 och 200
                            Lågfart 50
                            Acc, munstycke 70
                            Pumpv. 50
                            Nålventil 175

                            Vet inte hur aktuellt detta är idag, ta det med en nypa salt eller ännu bättre, diskutera!

                              december 19, 2006 at 20:15 #101037

                              Jag testar för fullt.
                              Kör just nu med:

                              Primärport:
                              Huvudmunstycke 140
                              Luftmunstycke 230
                              E-rör F30
                              Lågfart 30
                              Halsring 23
                              spridare 4,5
                              acc 70

                              Sekundärport
                              Huvudmunstycke 150
                              Luftmunstycke 180
                              E-rör F30
                              Lågfart 40
                              Halsring 26
                              spridare 4,5

                              Där är vissa skilnader, vet inte riktigt vad man kan ta för slutsats. Din Stefan får både mer luft och bränsle än min och så kör du med större halsringar. Det är intressant, jag ska prova ditt recept.

                                december 19, 2006 at 20:30 #101038

                                Detta fick jag i tips av Ronwil för en 1500-motor med 7,2 kam, standard B-portat insug, portade toppar och 2 tums avgassystem:

                                36DCD 1:a 2:a

                                halsring 25 27
                                e-rör F30 F30
                                luftm 210 180
                                huvudm 135 el. 140 150 el.155
                                lågfartsm 55
                                accm 70
                                pumpv 0 (fast i dom moderna)
                                nålv 175 el.200
                                nivå 5 mm

                                Ska prova det 🙂

                                  december 20, 2006 at 20:38 #101059

                                  Min bok är nog 15 år så med dagens spritblandade bensin så kan tabellerna vara i underkant. Ska bli kul att få veta hur samtliga recept fungerar.

                                  Recept förresten, jag hörde en intervju på radion med en stjärnkock, jag minns inte vem det var men han sa att ett “recept” är bara en vägledning att utgå ifrån. Jag tror att det även gäller i sådana här sammanhang.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.