BMW först med turbo?

Forum / Övrigt / Allmänt / BMW först med turbo?

Forum / Övrigt / Allmänt / BMW först med turbo?

  • Författare
    Inlägg
    • juli 17, 2008 at 06:07 #18269

      Jag såg just en Discovery-dokumentär om racemotorns utveckling. Där hävdades att BMW var först med serietillverkad turbo till sin 2002. Stämmer det?

      (Skum bild f ö: Man har nog spegelvänt reg-skylten)

        juli 17, 2008 at 06:19 #124140

        Nej. Chevrolet Corvair kom ju mkt tidigare, vet inte om den var först heller.
        Det är dekalen om är pegelvänd från fabrik. De fick senare sluta montera den dekalen, då den sades reta bilister som fick se den i backspegeln…

          juli 17, 2008 at 06:41 #124141

          Helt rätt, Chevrolet Corvair var först ut med Turbodrift i bilen, det var 1963. Men den bilen hamnade alldeles fel, en amerikansk “liten” bil, med boxersexa bak, det funkade helt enkelt inte. Här är ett exempel på en sådan förresten:

          http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Cars-Trucks___63-Chevrolet-Corvair-Spyder-Convertible-Turbo-Charged_W0QQitemZ120282295845QQddnZCarsQ20Q26Q20TrucksQQddiZ2282QQcmdZViewItem?hash=item120282295845&_trksid=p3756.m14.l1318

          Saxat ur Wikipedia:

          “Chevrolet Corvair var den första personbilen som använde turbodrift, en mindre serie Corvair Monza Spyder turbo tillverkades med ett avgasdrivet turboaggregat, vilket dock inte blev någon större succé. Det var inte förrän SAAB flera år senare tog fram sin 99 turbo som turbodriften verkligen blev känd, därav kallas det felaktigt ibland att SAAB 99 var först med turbodrift.”

          Och det stämmer även att BMW var före SAAB med Turbo, ett begränsat antal 2002 Turbo byggdes 74-75, sällsynta idag och obeskrivligt dyra de som är fina.

          Här är en som faktiskt exporterades från Sverige 1981 till USA som är till salu:

          http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Cars-Trucks___VERY-RARE-1974-BMW-2002-TURBO_W0QQitemZ170240214836QQddnZCarsQ20Q26Q20TrucksQQddiZ2282QQcmdZViewItem?hash=item170240214836&_trksid=p3756.m14.l1318

            juli 17, 2008 at 08:21 #124144

            Hade en arbetskompis som renoverade en äkta BMW turbo runt 86/87.Har aldrig sett en så välrenoverad bil före eller efter det.Varenda detalj var nere i småbitar,bultar och muttrar beställde han från Tyskland kommer jag ihåg.Men sen så fick han fick runt 100 för bilen när han sålde den.Jag undrar hur dom ligger i pris idag? Tyvärr fick jag aldrig åka med den.Men som han berättade var det verkligen en grym ketchupeffekt på bilen :hype:

            Oldsmobile Cutlass Jetfire var annars först 1962 med turbo,några månader tidigare än Corvair.Kollade lite på vikipedia där jag såg detta.Det är bra med internet ibland :thanks:

              juli 17, 2008 at 18:42 #124175

              100 tusen 1988 (om han nu sålde den då) motsvarar enligt scb.se i dagens penningvärde ca 170000:-, vilket jag tror är i underkant, har sett priser på över 250000:- för fina exemplar. Exemplaret på ebay i mitt tidigare inlägg är uppe i 25000$, ca 150000:- och slutpriset blir nog ca 170-180000:-.

                juli 17, 2008 at 19:04 #124179

                Jo ,han sålde den direkt han var färdig med den den stollen.Men det var ruskigt mycket pengar då.Vid den tiden så betalade inte svensken för mycket pengar för en gammal bil. Det är annorlunda nu med köpare från hela europa som styr priserna. / Mats

                  juli 17, 2008 at 19:08 #124180

                  … som styr priserna ute i Europa, ja, det stämmer, svensken betalar fortfarande ingenting, därav att det snart är tomt på fina SAAB’ar i Sverige. Lite överdrivet men visst finns det ett uns av sanning i detta?

                    juli 17, 2008 at 20:42 #124185

                    Håller med dig till 100%.Tråkigt men sant.

                      juli 18, 2008 at 20:29 #124228

                      Saab var väl först med wastegaten eller har jag fattat fel där också ?

                      När kom Porsche med sin första turbosnurra ?

                        juli 18, 2008 at 20:41 #124230

                        Undrar om första produktionsbilen var Porsche 930 1974.
                        930 var egentligen en tidig 911 med snurrbo.

                        Tydligen hade de, likt Saab några år senare, kört med turbo i tävlingsbilarna.

                          juli 18, 2008 at 20:50 #124232

                          76 kom Porsche 930 Turbo (911) 260Hk & en grym ketchup effekt. 78 tror jag de blev mera körbara & fick då även 300Hk. 0-100 på 5,4S Det var grymt snabbt då!

                          /Fredrik

                            juli 18, 2008 at 23:20 #124239

                            1962 fanns Oldsmobile cutlass att få som jetfire version, turbomatad v8, gjorde 0-100 på 9,2 sec.

                            samma år indroducerade chevrolet sin monza spyder, någon som vet vem som egentligen var först?

                              juli 19, 2008 at 08:36 #124250

                              Som SAABAERO skriver så var saab först med wastgateventilen de gjorde turbon till vad den är idag!På BMW2002 turbo fanns ingen wastgate utan bara en ventil som öppnade när trycket blev för högt,då pös det bara rakt ut i motorrummet(snacka om öppen dump).Sen kom ju saab med apc mm som har gjort dem till världsledande på turbomotorer sedan många år.Att sen en BMW 2002Turbo är en enastående bil är en annan sak,hade själv gärna velat ha en men de tillverkades “bara” i 1672 exemplar.Men jag har haft den utan turbo 2002Tii också en mycket rolig och pigg bil!

                                juli 19, 2008 at 08:47 #124252
                                Piin wrote:
                                1962 fanns Oldsmobile cutlass att få som jetfire version, turbomatad v8, gjorde 0-100 på 9,2 sec.

                                Eftersom det är en V8a var de också först med 16-ventilers turbomotor 😉 fast SAAB var fortfarande först med flera ventiler per cylinder.
                                Annars var Turbo Jetfire tydligen ganska besvärlig. Den krävde vatteninsprutning med någon alkoholblandning (kallades “rocket fuel”) och var så opålitlig att många valde att konvertera dom till vanlig sugmotor.

                                  juli 24, 2008 at 13:37 #124481

                                  Nu mera ingår det 3 äldre turbobilar i garage samlingen, 99:an med en motor som drar fint från ganska låga varv. 900 T-16 som nyss fått 300 mil i europa, förmodligen den motorn som är SAAB:s trevligaste, samt en 87:A Porsche 944 T ( 951 internt). Turbo på helt annat sätt, sävlig till gränsen att vara lite små trött vid lägre varv, men vid fullt gas pådrag och med overboost funktionen som hade här då rör det sig duktigt framåt.

                                  Min bror har en 930 86:a, först händer ingenting sedan händer det väldigt mycket, och mycket brutalt.

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.