Bränsle!

Forum / Övrigt / Allmänt / Bränsle!

Visar 6 inlägg - 31 till 36 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 20, 2009 kl. 21:25 #141798

      Har även här fått känslan att gammbilarna går mycket bättre på vpower99 än andra soppor.
      Gäller både insprutarn från 74 och den från 82. Framför allt så upplever jag att de går mjukare över hela registret.
      Körde 75 mil på 95 från ok i torsdags med en bil som efter en paus (efter 55mil ca)nästan inte ville starta och hade skum tomgång. Igår fick den vpower 99 och inga mer problem finns (efter ca ytterligare 50mil). Går mjukare och har jämn tomgång och inga startproblem.

      Min personliga känsla är att mina bilar går sämre på ok(95), lite bättre på statoil(95) men bäst på vpower 99.

      Kanske inte går att jämföra men det är ju skillnad.

        juni 21, 2009 kl. 21:55 #141838

        V4:an ska ju ha minst 97 oktan enligt Saab. Hur stor skillnad det egentligen gör med 95 oktan vet jag inte, har ännu inte provat att tanka mer än nån liter av det som nödlösning. I och med att fler och fler mackar överger 98 oktan, har jag tagit för vana att låta Shell stå för bensinen i V4:an numera, sjävklart då deras 99 oktan V-power. Och visst går bilen fint på den bensinen, men om det skulle vara bättre än den 98-oktaniga soppa som Hydro tidigare försåg mig med låter jag vara osagt.

        Jag har kört samma sorts blyersättning sedan den ”röda” bensinen försvann. Har ironsikt nog aldrig lärt mig vad den heter, men det är en lite lustig med en separat doseringstank högst upp. Har kört åtskilliga tusen mil med det och aldrig haft problem med ventilspelet. Nåja, har åtminstone aldrig haft problem med att det har minskat.

          juni 21, 2009 kl. 22:09 #141841

          Hall-Miba blyersättning säljs hos flera ÅF. Kan det vara den du tänker på?
          <img src="http://217.28.192.14/Hallmiba/ImageVault/Images/ConversionFormat_5/id_8870/ImageVaultHandler.aspx%5B/img%5D

            juni 21, 2009 kl. 22:14 #141843

            Japp, stämmer precis. http://www.hall-miba.se

            Inte så konstigt att jag aldrig lärt mig namnet, de låter ju inte precis företagsloggan ta över etiketten.

              juni 22, 2009 kl. 12:17 #141862

              Jag vet inte om det är likadant i Sverige, Men i Australien är bensin kvaliteten väldigt ojämn. Viggens B235R motor verkar vara väldigt känslig. Ibland får jag fantastisk bränsle ekonomi och hjul spinn på trean. Och ibland drar den väldigt mycket soppa och är slö. (Om man kan kalla Viggen slö) Jag trodde först att det var kallt väder och overboost som gjorde att den var så kvick. Men efter att ha kört bilen över ett år nu så är jag säker på att det är bensin kvalitet.
              Här har det varit avslöjat att bensinen blivit blandat med annat av mellanhänder.

                juni 24, 2009 kl. 15:32 #141927

                Besiktigade idag UA.
                Fick skruva lite på förgasaren inför besiktningsmannen för att få ner CO; hamnade på 1,8 (max 4,5). Justerade upp lite när jag kom hem…..
                Nu går den bra 🙂

                Sedan får vi se hur det går för cabben lite senare i sommar. Den hade också lite bekymmer med att få värdena på rätt sida gränsen efter 95-tankning i höstas.

                Trevlig, nedcabbad sommar önskas från Skånia!

              Visar 6 inlägg - 31 till 36 (av 36 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.