Bränsle!

Forum / Övrigt / Allmänt / Bränsle!

Forum / Övrigt / Allmänt / Bränsle!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 6, 2009 at 21:50 #141120

      Hur är det isåfall med ventilsätesanpassningen för USA bilarna.

      De gick trots allt på blyfritt i USA från 1976.

      Nyfiken

        juni 6, 2009 at 21:56 #141122

        16:e december 1983 är min bil i bruk första gången.

          juni 6, 2009 at 22:07 #141123

          prova med en träkloss mellan förgasare o insug då blir ni av med problemet med att bensinen förångas, funkar kanon. vet andra som har haft detta problemet som har ökat på höjden mellan förgasaren o insug o då blibit av med problemen.

            juni 6, 2009 at 22:24 #141126

            Hej Sten- Arvid. Jag vet inte om man kan se på stiften om lågfarten är för mager, högfarten däremot. Lågfarten är mer känsla. Fast jag kan ha fel där och vi har ju alla olika metoder och det är ju kanske tur det, annars skulle ju inget utvecklas.

            Det låter som sagt som om bränslet förångas vid lägre temperatur än tidigare, typ ånglås. Har dom ökat spritinblandningen?

            Jag har inte märkt nåt med bränslet här uppe ännu. Det kommer väl hit också snart.

              juni 7, 2009 at 11:10 #141132

              Då jag kollade upp om blyersättning för min bubbla från 1967 fick jag lära mig att ventilsätena var i “hårdmetall” (vad det nu egentligen betyder) på 1500 motorn som sitter i och att blyersättning för den skull inte behövdes. Detta gällde i princip alla bilar från sent 60-tal och framåt (v4:or). För andra delar med bensin kontakt kunde blyersättning med fördel användas. Å andra sidan kan blyersättningen göra att beläggningar bildas. [allt detta är återgivning av vad som sagts till mig och kan mycket väl vara galet]

              Sammanfattningen av samtal med massor av personer var att valet är fritt. Det flesta verkar använda blyersättning i ren slentrian medan det samtidigt finns många som skippar den.

              Hoppas någon kan bekräfta eller bestrida detta.

                juni 7, 2009 at 13:03 #141135

                Om Sten-Arvids erfarenheter delas av fler entusiaster, anser jag att det är dags att Saabklubben närmar sig MHRF.

                Om det är sämre bensinkvaliteter hos vissa bolag som Sten-Arvid befarar, kan det vara läge att göra en oberoende undersökning av bensinen. 2001 lät MHRF göra en undersökning av blyersättningsmedel och den återgavs i Bakrutan mfl klubbtidningar. Dessförinnan måste det förstås uteslutas att det är knutet till några enskilda mackar.

                DeTomaso-klubben har en kortversion av rapporten i sitt webbarkiv

                  juni 7, 2009 at 13:48 #141136

                  Bra Martin!

                  Jag uppmanar därför er på forumet att meddela era erfarenheter och åsikter om bränslekvalitet.

                  Det kan ju inte vara en slump att alla våra tre gammelbilar plötsligt går sämre!

                  OK; vi har gått över från 98 till 95 pga att Statoil ersätter 98 med E85.
                  Är det så stor skillnad på 98 och 95 frågar jag mig igen.
                  Tyvärr har jag nu ca 40 liter 95 i min Sonett. Får väl försöka slanga ut soppan och hälla i min 9-3 ´05; den går ju på det mesta 🙂
                  Får sedan leta upp en pump i grannskapet som har 98 och testa igen!

                    juni 7, 2009 at 14:37 #141137

                    topparna som satt på min V4a när jag köpte den var helt slut, vet inte om det berodde på avsaknad av ersättningsmedel från förra ägarens sida, eller annan misskötsel. Avgasventilerna hade ätit sig in i godset och alla ventilstyrningar var kluck-glappiga, motorn gått 9500mil :doh: (snacka om effektökning när jag bytt till fräscha begagnade toppar som släppte ut avgaser som de skulle igen :D)

                    Personligen vågar jag inte chansa med att vara utan ersättningsmedlet, använde det i min 99 -84 förut också. Är ju ingen big deal.

                    PS Min far är aktiv i OK i Övik och där hade de haft problem med vattenintränging i en tank via nån avluftning vilket hade skapat driftstörningar hos vissa bilar, så det kan ju hända vadsomhelst nästan……

                      juni 7, 2009 at 15:17 #141143

                      Jag tipsade Sten Arvid om Tri Pack , har haft inblandning av detta ca 2år på mina bilar 2T och V4, några problem med bensinen har inte jag haft under denna tid.Min 92a reagerade
                      mycket positivt på denna inblandning även V4an som fick
                      betydligt bättre co halt enligt bilprovningen.Motorjournalisten
                      Bengt Salstöm som också före sin allt för tidiga bortgång var MHK i Skånes allt i allo gjorde ingående studie på Tri Pack.
                      Det är ingen större kostnad att testa detta vid nästa tankning.
                      Gert Ingemar.

                        juni 15, 2009 at 19:03 #141558

                        En fråga. Är det någon skillnad på om man kör på 98 oktan eller 95 + blyersättning?
                        Vas ska man ha till en V4 årsmodell 75?

                          juni 15, 2009 at 19:26 #141559

                          Kikade runt lite på nätet och ex.vis Statoil blandar inte i etanol i bensinen på 98 oktan medan det verkar som om alla bolagen gör det i den 95 oktaniga soppan. Tydligen är 15% etanol ingen ovanlighet.

                            juni 15, 2009 at 19:41 #141561

                            Jag har provat att använda Tri pack på min V4.
                            Fick ganska direkt en förbättring av motorkaraktären, gick mjukare och jämnare utan några som hällst ryck oavsett vilken bränsle kvalitet.
                            Men dock gick ventilspelen ner sig otroligt fort (ca 100mil), viket jag inte fått någon annan gång när jag kört på annan blyersättning.

                            Kör nu istället på 98 och traditionell ersättning med samma resultat på motorgång som vid Tri pack användandet, men utan att ventilspelet ändrar sig.

                            Motorn i bilen är en 1700 med 7,3kam och weber 32/36.
                            //Björn

                              juni 15, 2009 at 20:21 #141566

                              Jag kör Shell V -power i 900 T-16, 99 turbon och Porsche 944 turbon, SAAB sporten går på 95 oktan. Använder inga tillsatser, t-16 är en 87:a och klar för blyfritt, 99:an är toppen konverterad för blyfritt och 944:an klar för blyfritt.

                              Har inga problem överhuvudtaget, sönernas 911:or går på V-power, inga problem.

                              Norrmännen blandar säkert fiskolja i sin blandning :hammer:

                                juni 15, 2009 at 20:58 #141573

                                Hej Sten-Arvid!

                                Jag var uppe i Osby förra veckan med V4.an. Hade 99 oktan V-Power i tanken på vägen upp. Tankade 95 oktan på Statoil inne i Perstorp när jag körde hem eftersom de saknar 98a. Jag märkt dock ingen skillnad. Min motor hade rätt temperatur efter den långa turen. Inget konstigt på vägen hem till Åstorp. Märkte inget konstigt idag heller när jag kört en runda. Verken kall som varm på tomgång.
                                Dock åker jag med Weber 36/36 DCD med tjockt mellanlägg men kan inte komma ihåg att jag hade några problem med 95 oktan de få gångerna jag tankade det i min Solex 32/32 TDID utan mellanlägg.
                                Jag kör med blyersättning kommer inte ihåg vilket märke men tror den säljs på Statoil.

                                Har för mig att saab rekomenderar över 95 oktan till v4.orna?

                                MVH Magnus

                                '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                                - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                                - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                                - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                                  juni 20, 2009 at 20:36 #141793

                                  Hällde i en halv flaska karburatorskydd och tankade Shells V-power.
                                  Nu går Sonetten som en klocka igen! Tankade även upp min 900 EP Cab med Ferrarisoppan. Jag tycker mig märka att även den går bättre nu!
                                  Vad tusan var det i Statoils soppa den dagen jag tankade? (Just efter ombyggnaden till E85?)

                                  “Bensin idag är inte vad bensin var igår!” Nu vet vi inte vad det är för “sörja” man späder på med!

                                  Nåväl; ska besiktiga Kermit (Sonetten) på onsdag. Får se vad man säger om utsläppen!
                                  Återkommer!

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 36 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.