Bränslebox Saab og900 – 88

Forum Modellspecifika forum OG900 Bränslebox Saab og900 – 88

Detta ämne innehåller 14 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2014-06-03 21:19.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26459

    obias
    Deltagare

    Tja har en fråga. Vilka boxar passar i Saab 900 – 88 Aero
    Eller äre bara bosch 0 280 000 547 som man kan sätta dit?
    Och hur går bilen om en box har gått sönder?

    Mvh Tobias.

    #198184

    turbolamko
    Deltagare

    Denna sidan är riktigt bra att kolla på för att få info 🙂

    http://saab.doda.se/LH/

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #198185

    obias
    Deltagare

    @turbolamko wrote:

    Denna sidan är riktigt bra att kolla på för att få info 🙂

    http://saab.doda.se/LH/

    Aa har varit inne och kollat på den lite. Men fattar inte riktigt vad jag ska kolla på om det passar eller inte. Har en box som heter – 519 på slutet. Är från en 9000 – 85 kan den passa??
    Den har samma lmm men spridare och btr är annat nr på.
    Mvh tobbe

    #198186

    obias
    Deltagare

    Måste boxen vara jordad i plåten?? Alltså sitta fast i plattan vid passagerar sidan?

    Och vad händer om man provar en box som inte är från rätt årsm ??

    #198189

    andreas1
    Deltagare

    Hade en kass box på min 87a
    Bilen starta ej öppna inte spridare o bränslepump.
    Tvinga igång den så starta den men sakna signalen till reläna
    Då fick jag veta att boxnr kvitta men måste hålla isär om bilen/boxen var från kat el inte o i mitt fall så funka tydligen boxar från 86 o fram tom 88 om boxen ej hade kat vilket min ej heller har.
    Prova med en från en 85 o det funka ej tydligen pga chek engine saknades.
    Men kolla speedparts , hitta rätt box för 800 kr där
    Skulle tro att det är ett måste med jorden då här var bytt box men även denna blev kass, den var ej jordad.
    Räcker med en kabel från ena örat du ser vilket när du tittar då ena skiljer sig från dom andra.
    Obs även 9000 har samma boxar så du inte snöar in dig på 900

    #198190

    andreas1
    Deltagare

    Är det att bilen ej startar så koppla ihop laddtrycksventilen under förarsidans knäskydd innan du dömmer boxen.
    Varit med om att den var kass o då gav boxen heller ingen signal, kör idag med ihopkopplade sladdar utan ventil

    #198191

    saabaero
    Deltagare

    Viktigt att ECU och LMM hör ihop.

    Man måste såklart skilja på system med/utan kat.
    Kat = 2.4
    Utan kat = 2.2
    Ovan gäller för Svenska bilar

    #198193

    andreas1
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    Viktigt att ECU och LMM hör ihop.

    Man måste såklart skilja på system med/utan kat.
    Kat = 2.4
    Utan kat = 2.2
    Ovan gäller för Svenska bilar

    Antar att alla mellan 86-88 har samma nr alt att det ska gå ändå.
    Detta enl en mek på bilpartner som själv skruva 900.
    Jag hitta box med rätt nr så jag kan inte svära på att uttalandet stämmer men min box stod som att det var till 9000 så dom har tydligen samma.

    #198194

    obias
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    Viktigt att ECU och LMM hör ihop.

    Man måste såklart skilja på system med/utan kat.
    Kat = 2.4
    Utan kat = 2.2
    Ovan gäller för Svenska bilar

    Okej. Hur kan man se så dom passar ihop??

    #198195

    obias
    Deltagare

    En till fråga.
    Om man ska byta spridare, går det bara tt byta eller måste man göra något mer?
    Alltså till ett par större tex röda?
    Och kan man byta spridare hur som helst eller måste man kolla på något mer?

    #198196

    saabaero
    Deltagare

    @obias wrote:

    @saabaero wrote:

    Viktigt att ECU och LMM hör ihop.

    Man måste såklart skilja på system med/utan kat.
    Kat = 2.4
    Utan kat = 2.2
    Ovan gäller för Svenska bilar

    Okej. Hur kan man se så dom passar ihop??

    Det framgår av sidan som det var länkat till ovan.

    #198197

    saabaero
    Deltagare

    @obias wrote:

    En till fråga.
    Om man ska byta spridare, går det bara tt byta eller måste man göra något mer?
    Alltså till ett par större tex röda?
    Och kan man byta spridare hur som helst eller måste man kolla på något mer?

    Chippet i boxen måste vara anpassat till storleken på spridarna

    #198201

    obias
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    @obias wrote:

    En till fråga.
    Om man ska byta spridare, går det bara tt byta eller måste man göra något mer?
    Alltså till ett par större tex röda?
    Och kan man byta spridare hur som helst eller måste man kolla på något mer?

    Chippet i boxen måste vara anpassat till storleken på spridarna

    Okej. Vad händer annars?

    #198205

    saabaero
    Deltagare

    Varför ska du byta spridarna ?

    #197387

    obias
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    Varför ska du byta spridarna ?

    Ne körde med röda och ett chip från ”mats.”
    Men gick så jävla fett. Låg bra på tomgång och låglast men när man gasar fullt så går bredbandslambdan ner till 0.6 och vidare ner kan inte se mer än det.
    Så tänkte stoppa i original spridare och så och prova.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng