Bränslekonvertering

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Bränslekonvertering

  • Detta ämne har 13 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2015-12-15 20:40 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #374567
    bedrup
    Deltagare

    Hej allihop!

    har just köpt en Saab 96 -62a och funderade lite kring det brutala rökmoln som åstadkoms när jag körde av trailern hemma!! 🙂

    går detta att lösa?…tankarna gick först till etanol o miljöolja…är det nån här som provat?

    sen när jag for o tanka på OK o köpte lite bio-utombordsolja…då sluta det ryka (så mycket iaf)

    där fanns det även en pump med aklylat och 2% olja….vågar jag prova!?!

    eller ska man helt sonika göra brutalt på direktens o bygga om rak trean till en ”diesel” o köra på lite matolja??!?

    många funderingar på en gång…men så är det ju roligt o fundera på också! 🙂

    ha det gott allesammans!

    #374594
    Dicst
    Deltagare

    Hej,
    Sök på ”Triboron” så har du helgen räddad.

    /D

    #374678
    bedrup
    Deltagare

    hej!

    tackar för tipset! …menar du söka här på forumet (hur söker man här?) , sökte lite på nätet men det verkar inte finnas nån återförsäljare?

    trevlig helg!

    #374690
    Dicst
    Deltagare

    På forumets ”förstasida” finns en sökruta. Det dök upp ca 13 sidor på ordet Triboron. Debatten har bitvis varit livlig och underhållande, men att det fungerar som ersättare till olja kan iaf jag och några andra snabbsaabåkare verifiera.

    Med vänlig hälsning,
    /D

    #374838
    2t-larsson
    Deltagare

    Jag köpte mitt triboron på http://www.bizzlight.se

    /Rickard

    #374940

    Har för mig att Triboron sägs fungera bra ihop med E85 också, vilket annars kan vara marigt ihop med en del 2T-oljor. Har inte provat Triboron själv och skulle vara mycket skeptisk om det inte vore för att jag känner både en 2T rallyåkare och en 2T offshore-racingdåre som litar helt på detta mirakelmedel trots stora pengar som insats. Att få bort röken på gammelsaaben gör den onekligen mer ”visuellt miljöpolitsikt korrekt”. 🙂

    #374941

    Tvåtaktare (åtminstone innan sista generationen med luftassisterad direktinsprutning) är inte precis något mirakel vad verkningsgraden beträffar, vilket inte heller känns så miljöpolitiskt korrekt. Man ska dock inte bortse från den enorma miljö- och energibelastning det innebär att smälta ner en gammelbil och omvandla den till ett modernt ”miljöunder” fullt av plast, elektronik och en massa krims-krams man egentligen inte behöver! Synd att så få vardagsbilister fattat detta.

    Vill man köra gammelbilen med gott miljösamvete räcker det ofta att bara köra! Vill man göra sitt yttersta ser man till att motorn jobbar mer effektivt (hårdare) när den väl jobbar, annars helst inte alls. Saabarnas frihjul är som gjort för maximerad ecodriving! Det fungerar fantastiskt bra på en fyrtaktare, och förmodligen ännu bättre på en tvåtaktare som ju är mer beroende av gasflödet genom motorn för att effektivt byta avgaser mot färsk luft-bränsleblandning. Triboron på det sedan så…! 🙂

    #374947
    sabbe
    Deltagare

    Min gamla chef som jobbade på SAAB på 60-talet sa alltid att bränsle effektivaste sättet att köra en TT var att från 60 km/h accelerera upp till 90 och sedan frihjula ner till 60 och accelerera igen.
    Fungera säker bra men det känns jättejobbigt att köra så någon längre sträcka.
    Det borde vara bättre att hitta en utväxling som sänker varvet och belastar motorn hårdare i konstantfart vid tex 85 km/h.

    Sabbe

    #374989

    Gasa ganska bryskt från 60 till nästan 90 är en av grundpelarna i den ecodriving som får min V4 att nöja sig med 0,45-0,50 liter milen! Under frihjulandet är motorn avstängd, likaså vid stillastående. Sista viktiga ingrediensen i receptet är att bromsen enbart är ett erkännande om att man planerat sin körning dåligt. Det ÄR skitjobbigt att köra landsväg, motorväg och genom storstan på detta vis, dag efter dag, men det är också så oerhört häftigt att tävla med sig själv ner mot sanslöst låga siffror. En tvåtaktssaab brukar dricka betydligt mer än en V4 men jag tror samtidigt att TT:n kan ha större snålpotential om man bara hittar dess sweet-spot.

    Jag tror inte det går att matcha utväxlingen så man kan köra lika snålt i jämn fart som med den extrema ”jojjometoden”, helt enkelt för att motorvarvet antingen måste bli så lågt att förbränningstrycket hinner mattas av innan kolvslaget är slut (mycket värme i kylvattnet) eller så väljer man ett högre motorvarv och måste då lätta på gasen med följden att pumpförlusterna ökar och kompressionstrycket sjunker. Min obekräftade teori är att tvåtaktare tappar verkningsgrad brantare än en fyrtaktare när man lättar på gasan, eftersom TT är så beroende av distinkta spol- och avgaspulser för effektiv gasväxling. Tyvärr tycks det aldrig bli tid över till mitt kortnosprojekt så det lär nog dröja innan jag får testa min ”EcoXtrm” på en tvåtaktare.

    #374995

    Har skrivit om det på annat håll men eftersom Sabbe nämnde matchning av utväxlingen så tar jag det här också:
    Jag kör normalt på 165R15-däck, -dubbfria vinterdäck till råga på allt, med drygt tre bars tryck. De rullar lättare än en del sommardäck jag provat. En period nyligen testade jag två gigantiska 225/70/15 framtill i hopp om att dem 7-8% högre utväxlingen skulle ge förbättringar. Efter några tillfälliga glädjesiffror pga mätdiffar planade resultatet till sist ut vid en sänkning på endast 1-2%. Nackdelarna var desto större så jag är tillbaka på mina referensdäck och fick så sent som idag sensationella 4,48 l/100km. Min slutsats är att sänkt motorvarv absolut kan spara bränsle, om man kör som vanligt folk vill säga. Kör man däremot extremt och envist med motorn på antingen bästa verkningsgrad eller inte alls, ja då spelar inte utväxlingen alls lika stor roll.

    Hur är det med TT-saabarna generellt, pruttar de ur sig värre rökmoln ju hårdare motorn jobbar eller ryker det alltid ungefär lika mycket?

    #375417
    hubbe
    Deltagare

    Hur är det med TT-saabarna generellt, pruttar de ur sig värre rökmoln ju hårdare motorn jobbar eller ryker det alltid ungefär lika mycket?

    Johna:

    När oljan brinner, bildas rök. Brinner oljan helt borta, är smörjningen också borta.

    Därför finns 2t-olja med olika flampunkt.

    Till en motor med låg belastning rekommenderas 2T olja med låg flampunkt.( flampunkt under 100°C till ex. bootmotor )
    Motor med hög belastning rekommenderas 2T olja med hög flampunkt. (flampunkt upp till ca. 270°C till racing motor)

    Till en standard Saab motor som bara köra till veteran treff räcker efter mina erfarenheter 2t-olja med flampunkt ca. 100°C.

    Använder du i en standard Saab motor en 2t-olja med hög flampunkt, så bildas mycket rök i avgas och mycket olja i vevhuset.

    Triboron innehåller mindre än 30% olja och har en flampunkt från 74°C till över 300°C som anpassar sig motorns belastning,
    dvs. ingen rök och lugt.

    #375446
    saabisti
    Deltagare

    ”Hej allihop!

    har just köpt en Saab 96 -62a och funderade lite kring det brutala rökmoln som åstadkoms när jag körde av trailern hemma!! 🙂

    går detta att lösa?…tankarna gick först till etanol o miljöolja…är det nån här som provat?…”

    Har själv inte kommit på någon deffinitiv lösning visavi vilken olja skall matas åt min TT ’64: det tycks finnas mycket olika åsikter och tyckande.
    Körde några somrar med helsyntetisk och blåröken nästan försvann.

    Faktum är i alla fall att 2-t oljorna på 60-talet var mineraloljor och kvaliteten varjerade mella dubiös och si sådär enligt dagens måttstock.

    Fickl i våras av en Yamaha återförsäljare en rekomendation som lät förnuftig:

    Använd helsyntetisk 2-t olja till motorsågar gräsklippare och andra små 2t motorer inkl. moped motor som går med höga varv och går ”varma”.
    Kör din 2-t utombordare med mineralolja eller halvsyntetisk då motorn går ”kall” detta enligt honom gäller också en 2-t Saab motor i civilbruk.

    #375597
    hubbe
    Deltagare

    Använd helsyntetisk 2-t olja till motorsågar gräsklippare och andra små 2t motorer inkl. moped motor som går med höga varv och går ”varma”. Kör din 2-t utombordare med mineralolja eller halvsyntetisk då motorn går ”kall” detta enligt honom gäller också en 2-t Saab motor i civilbruk.
    [/quote]

    Saabisti:

    Inget fel med din olje rekommendation, men om jag förstå Johna rätt vill han köra lukt och rökfri, och detta kan han bara med Triboron. Triboron fungera utmärkt med etanol om man användar större munstycken till etanol.

    #383107
    hubbe
    Deltagare
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng