Bränslepump saab 900I -1987

Forum Modellspecifika forum OG900 Bränslepump saab 900I -1987

• Detta ämne är tomt.
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    saab-jonte
    Deltagare

I min tank sitter det en valig std pump från bosch, med en gummimuff längst ner samt ett vitt filter. filtret är sedan placerat i en plast ”båt” som ligger i botten av tanken dit även returledningen är kopplad.

jag stör mig nått så fruktansvärt på att bilen börjar att hoppa och skutta när lampan tänt sig och jag kan köra 10-12 mil till utan att helt få bensinstopp, varje gång jag svänger åt vänster så börjar den skutta… kör jag i en stor rondell så kan bilen helt dö för att sen vakna och gå precis som vanligt…

för en tid sedan skrotade jag en 900i 88/89 och då var pumpen placerad i en svart bytta med en förpump i botten på silen, båda pumparna i denna historia fungerar utmärkt… kan jag byta ut pumpen och montera den med den svarta behållaren på så går förmodligen bilen ända tills det är helt torrt utan att hoppa och så vidare?

stefan
    Deltagare

fömodligen borde det gå bra, i EPC så verkar det finnas en hel del olika tankar så risken är väl bara att det kanske skiljer nåt i botten?
    Själva pumpen och muff verkar dock lika.

stickan60
    Deltagare

Måste man ha den där båten där nere? Och hur ska man få tag i en ersättare. När gummi membranet är trasigt?

saabaero
    Deltagare

”Plastlådan” i botten behövs för att säkra bränsleförsörjningen när nivån i tanken minskar.
    Ett ganska vanligt fel är att man misslyckas med att få ner sugsilen korrekt i plastlådan vilket resulterar i bränslebrist i långa svängar när nivån sjunker. Kan alltså var en idé att se över hur pumpen sitter.

Plastbyttan klarar detta bättre och det finns säkert en anledning att den användes på turbobilarna under några år.
    Nackdelen med plastbyttan är att den har en förpump placerad i byttan och denna förpump behöver en elmatning. På bilar med förpump går elmatningen in i tanken via en speciell kabelgenomföring. Hittar man en sån kabelgenomföring är det nog inte svårare än att borra ett hål i tanken och dra in kablarna.
    Har man denna tank är mitt tips att byta tanken inkl pumparmatur

Tankarna finns med lite olika art nr men själva tankgjutningen är såvitt jag vet lika på alla.
    Bilarna med förpump har som sagt ett extra hål med kabelgenomföring
    Förgasarbilar har inte hålet för insprutningspumpen upptaget.

Senare årsmodeller (90- ?) fick en annan tank som är lite större och har samma skruvfäste för pumpen som senare saabar har.
    Den stora tanken kan monteras på en äldre bil men då får man trassla lite med bränsleledningarna.

prostreet
    Deltagare

”Plastlådan” i botten behövs för att säkra bränsleförsörjningen när nivån i tanken minskar. Ett ganska vanligt fel är att man misslyckas med att få ner sugsilen korrekt i plastlådan vilket resulterar i bränslebrist i långa svängar när nivån sjunker. Kan alltså var en idé att se över hur pumpen sitter.
    Plastbyttan klarar detta bättre och det finns säkert en anledning att den användes på turbobilarna under några år. Nackdelen med plastbyttan är att den har en förpump placerad i byttan och denna förpump behöver en elmatning. På bilar med förpump går elmatningen in i tanken via en speciell kabelgenomföring. Hittar man en sån kabelgenomföring är det nog inte svårare än att borra ett hål i tanken och dra in kablarna. Har man denna tank är mitt tips att byta tanken inkl pumparmatur
    Tankarna finns med lite olika art nr men själva tankgjutningen är såvitt jag vet lika på alla. Bilarna med förpump har som sagt ett extra hål med kabelgenomföring Förgasarbilar har inte hålet för insprutningspumpen upptaget.
    Senare årsmodeller (90- ?) fick en annan tank som är lite större och har samma skruvfäste för pumpen som senare saabar har. Den stora tanken kan monteras på en äldre bil men då får man trassla lite med bränsleledningarna.

Har du nån koll på hur mycket jobb det är att få fungerande tankmätare när man byter tank till den nya?

saabaero
    Deltagare

Den nya tanken har separat nivågivare precis som gamla tanken.
    900:ans pumparmatur har inte nivågivaren som senare Saabmodeller har.

Även tidiga 9000 har separat nivågivare och gummiupphängd pump.

Jag tror det blir knas med mätaren, typ inverterat värde om man använder en ny givare mot en gammal mätare. Har sett det på någon 9000 som fått en annan EDU. Förbrukningssiffror och ”kvar i tanken” blir konstiga.
    Helt klart vore det intressant att hitta en lösning på detta då 900 givare blir allt svårare att hitta

M.Broberg
    Deltagare

Den nya tanken har separat nivågivare precis som gamla tanken. 900:ans pumparmatur har inte nivågivaren som senare Saabmodeller har.
    Även tidiga 9000 har separat nivågivare och gummiupphängd pump.
    Jag tror det blir knas med mätaren, typ inverterat värde om man använder en ny givare mot en gammal mätare. Har sett det på någon 9000 som fått en annan EDU. Förbrukningssiffror och ”kvar i tanken” blir konstiga. Helt klart vore det intressant att hitta en lösning på detta då 900 givare blir allt svårare att hitta

https://www.modernclassicsaab.com/products/classic-900-fuel-level-sender-signal-converter

finns i staterna.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng