Bränslepumpsrelä Saab 900 T8 Special

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Bränslepumpsrelä Saab 900 T8 Special

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare

Hej! Letar efter ett bränslepumpsrelä som passar till 900 T8 motorn då jag tror att den är anledningen till att motorn stannar efter 30 minuter av körning på motorväg. Förstår att det är väldigt svårt att få tag i dessa så om det finns någon som kan tänka sig att sälja en eller har några andra förslag på hur man kan lösa mitt problem så skulle jag vara väldigt tacksam.

Mvh Daniel

augusti 19, 2025 kl. 01:17 #523073

Lyft på locket till reläet och löd om alla lödningarna så är det stor chans att det ordnar sig.

Lycka till / Kenth

augusti 19, 2025 kl. 08:33 #523077

Hva er nummeret på releet?

Been a Saab owner since 1987.
          I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

1960 93F
          1967 96 Monte Carlo 850
          1975 96 V4
          1989 900i 8V 5 dørs
          1992 900S 5 dørs
          2008 9-3 SC Aero ttid
          2009 9-3 SC tid

augusti 19, 2025 kl. 19:31 #523096

SAAB nr 95 12 849

augusti 19, 2025 kl. 19:35 #523097

Yourex har det i sin katalog . Men slut enligt hemsidan . Slå en pling till dom om det finns i lager eller om det går att beställa .

Bifogar länk .

https://www.yourex.se/Article?Artnr=62-485-2849&Refnr=SAAB-9512849&Refnr2=U0FBQiA5NTEyODQ5

augusti 19, 2025 kl. 21:04 #523100

Hej Daniel. Inte helt omöjligt att jag har ett relä. Kollar imorgon och hör av mig. Hälsningar Göran.

augusti 19, 2025 kl. 22:17 #523105

Hej!

900 T8 Special är väl en B201 H-typ motor med K-jetronic eller? Visserligen 1989 så med kat. men

fortfarande 5-bars bränslepump, eller? (möjligen har turbo 6 bars pump men det är förmodligen enda skillnaden)

Rätta mig om jag har fel!

Jag har förberett nedanstående bränslepumprelä till den K-jet bränslepump jag ska ha igång till min EMS B201 B-typ -80 med K-jet.

image0-1

Ser att det har annan anslutning än det länken (yourex) i tidigare inlägg visar.

Hoppas info kommer till nytta och inte till förvirring.

Mvh

Adam

Mvh Adam Zdunek
                  SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                  SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
                  SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

augusti 20, 2025 kl. 10:38 #523108

Tyvärr Daniel. Hade inte något relä till dig i samlingen. Du får söka vidare. Hälsningar Göran.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                      augusti 21, 2025 kl. 00:37 #523119

Hej!

Tittade på Lagabasen på bränslepumprelä till SAAB 900 typiskt  198X (typiskt 1985). Det finns 5 st till salu. Kostar 200-250 kr.

De har annat artikelnr än det jag har men det är en uppsjö av artikelnr som florerar. Det framgår heller inte om de suttit i en 8v eller 16v.

Vad jag förstår är det skillnad mellan K-jet (i8/T8) och LH-jet (i16/T16).

Det är också skillnad anslutning/antal poler. Min typ (standard) och den som mr ems visade på hos Yourex.

Du får identifiera Ditt relä. Sen är det säkert ett antal varianter med olika artikelnr som passar/fyller funktionen.

Det som är annorlunda med ett bränslepumprelä är säkerhetsfunktionen att det bryter strömmen till pumpen om motorn har stannat men tändningen är tillslagen.

Mvh

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

augusti 22, 2025 kl. 20:27 #523143

Hva er nummeret på releet?

89 83 57

augusti 22, 2025 kl. 20:31 #523144

Hej!

Tittade på Lagabasen på bränslepumprelä till SAAB 900 typiskt  198X (typiskt 1985). Det finns 5 st till salu. Kostar 200-250 kr.

De har annat artikelnr än det jag har men det är en uppsjö av artikelnr som florerar. Det framgår heller inte om de suttit i en 8v eller 16v.

Vad jag förstår är det skillnad mellan K-jet (i8/T8) och LH-jet (i16/T16).

Det är också skillnad anslutning/antal poler. Min typ (standard) och den som mr ems visade på hos Yourex.

Du får identifiera Ditt relä. Sen är det säkert ett antal varianter med olika artikelnr som passar/fyller funktionen.

Det som är annorlunda med ett bränslepumprelä är säkerhetsfunktionen att det bryter strömmen till pumpen om motorn har stannat men tändningen är tillslagen.

Mvh

Adam Zdunek

Tack för infon! men det reläet på Lagabasen är jag osäker på. Jag är inte alls kunnig när det kommer till el men den saknar en pinne där det står 50 på och vad jag har förstått så är det den som tar emot ström från tändningen.

augusti 23, 2025 kl. 01:12 #523145

Hej!

Jag är heller inte spets på bil-el. Standardkonfigurationen av bränslepumprelän till K-Jetronic har 5-poler (flatstift). Typiskt (30,87,31,15 och 31b).

Har du en extra pol kallad 50 så har du ett icke-standard (900i 8v)  bränslepumprelä. Troligen ett sådant som ”mr ems” letat upp åt dig hos Yourex.

En 900 T8 Special har sina plus och idag har den sina minus varande en liten mängd. Rådet du fick av ”mr ems” att höra dig för hos Yourex är det du bör gå på.

Jag läste att man(du) kan löda om i det befintliga reläet. Det tillhör nog den högre skolan. Ett standardrelä är en kapslad sockerbit, svår att öppna upp för precisionskirurgiska ingrepp. Skulle gissa att ditt utbygda relä är också kapslat. Lämna in det någonstans kan vara en väg framåt. Långsökt.

Hm, frågan är vad är ”second best” om du inte kan få tag på ett relä med en extra 50-pol?. Troligen kan du lösa basfunkionaliteten med ett standardrelä och skippa funktionaliteten som kopplingen till tändningen (pol-50) ger. Motsvarar inte polerna  på ett standard 5-poligt relä in på de 5 baspolerna så får du dra förbindningar mellan rätt poler utan plug-in. I denna väg ingår att förstå om om anslutningen 50 är ”need to have” eller ”nice to have”. Om det är den första så hur shunta(lura) den.

Du bör kanske också undersöka om det är reläet som trasslar eller om det är själva bränslepumpen.  Att testa pumpen med en 12V laddare är inte rocket science.

Summa kardemumma: Har man en 900 T8 Special så får man ta skeden i vacker hand … … och bli sin egen expert. Lite av den bistra sanningen och samtidigt tjusningen. Välkommen in i gänget av SAAB-ägare som håller beståndet uppe.

Lycka till

Mvh

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                              augusti 23, 2025 kl. 01:47 #523146

Som info:

Den ”kapslade sockerbiten” är lätt att öppna. locket sitter med ett par avlånga rillor eller vad man ska kalla det. Titta noga underifrån på reläet så ser man skarven där man försiktigt stoppar in en liten skruvmejsel eller en kniv och sen bänder av skalet. Båda sidorna samtidigt är enklast.

Inuti så är det ett vanligt gammeldags enkelsidigt kretskort med hålmonterade komponenter. Inga konstigheter. Tänk på att det är 70-tals-nivå på tekniken.

Ta en lödkolv och lite tenn (helst sånt elektroniktenn med inbyggt flussmedel, och löd om alla lödningarna. sätt sen tillbaka skalet.

Med största sannolikhet är problemet med reläet borta. Om inte så finns det kanske någon kondensator som behöver bytas men troligen inte. Reläet är tillverkat på den tiden som dåliga kondensatorer inte var uppfunna än. ( De kom på 90-talet )

/ Kenth

2 användare tackade författaren för det här inlägget.
                                augusti 26, 2025 kl. 20:26 #523241

Har nu löddat om alla 5 pinnar, tyckte några av dom satt lite löst, annars kunde man inte se något fel på den. Ska testa köra med den imorgon, om ni ser en 900 någonstans på yttre ringvägen utanför Malmö med varningsblinker så är det jag! Håll tummarna för mig

augusti 26, 2025 kl. 22:23 #523243

Hej Andreas!

Härbergerar inte längre i Blekinge-Skåne. Född i Svängsta (Karlshamn) läste i Lund och jobbade i på ”gummit” i Trelleborg 1975-1979.

Men jag ska hålla tumme för dig när du kör på den yttre ringvägen.

Lycka till

Adam

Mvh Adam Zdunek

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.