Bränsletörstig 900:a

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Bränsletörstig 900:a

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Bränsletörstig 900:a

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 18, 2009 at 03:31 #133873

      Är det någon som vet var det finns någon SAAB-kille i närheten av Borås, som kan hjälpa mig med Lambda, styrtryck, osv.?
      mvh Benny, Borås

        januari 18, 2009 at 13:30 #133887
        SaabAero wrote:
        Andreas Plars wrote:
        Har funderat på en sak.

        Om man har en -88 900i KAT, kan man inte bara montera dit bränslehuvud från en icke KAT bil?
        Ställa CO vettigt och köra lite snålare? Givetvis får ju katten sitta kvar men såklart med sämre funktion. Så mycket jobb borde det ju inte va.

        M.V.H.

        Det borde väl även gå att pulsreglera ett gammalt bränslehuvud?
        Det är ju pulsmojängen som sköter regleringen så det har väl egentligen ingen koppling mot vilket bränslehuvud som används.

        Man kan ju även fundera på hur mycket pulsregleringen kan kompensera för ett större/mindre bränslehuvud :light:

        I8 KAT har ju ett “mindre” bränslehuvud och jag antar att just det är vad som ger 110hk istället för 118 trots ofta bättre grenrör (plåt).
        Kanske kan pulsregleringen även fungera ihop med det större huvudet ja? De borde ju ge ungefär samma mängd bränsle antar jag. Har inte tänkt på det men vitsen var ju även lite att kunna köra med magrare blandning än lambda ett under normalkörning.

        M.V.H.

          januari 18, 2009 at 16:56 #133906

          i8 kat har samma bränslesystem som t8 kat och går utmärkt att trimma.

          fått uppfattningen att tidiga kattbilar har mindre hästar för att klara vissa emisions krav och att grejerna skulle hålla längre (katten tex)

            januari 18, 2009 at 21:58 #133935
            Andreas Plars wrote:
            I8 KAT har ju ett “mindre” bränslehuvud och jag antar att just det är vad som ger 110hk istället för 118 trots ofta bättre grenrör (plåt).
            Kanske kan pulsregleringen även fungera ihop med det större huvudet ja? De borde ju ge ungefär samma mängd bränsle antar jag. Har inte tänkt på det men vitsen var ju även lite att kunna köra med magrare blandning än lambda ett under normalkörning.

            M.V.H.

            Jag tror snarare effekttappet är ett resultat av lägre komp, propp i avgaset (kat) och möjligen något justarad tändkurva.

          Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.