bränsletryck

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 bränsletryck

  • Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2008-11-09 15:27 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18900
    snaablar
    Deltagare

    hej. har en v4 -77.
    som just börjat bråka. ingen kraft i motorn. ingen tomgång, måste gasa mycket för att hålla den igång. inte kraft för att kunna köra den, då dör den.
    har gjort rent bränslefiltret i pumpen. och bytt det extramonterade som satt mellan pumpen och förgasaren.
    så om jag köper en elektrisk pump, vad för tryck och literkapacitet behöver jag då?

    tack på förhand
    peter

    #129622
    mats a
    Deltagare

    Kan det vara tjuvluft? När motorn går, prova att spraya med startgas runt förgasarfoten, vid slanganslutningar etc. Läckage ger ökat varv.

    #129623
    cch
    Deltagare

    På Ronwills hemsida står lite om bränslepumpar. Gäller Weber men antagligen gångbart även för Solex.

    Bränslepump

    #129647
    porsche944
    Deltagare

    På en standard motor skall det inte behövas en el pump. Felet sitter nog i förgasaren, enkel eller dubbel? Har den fungerat som den skall tidigare? Du har inte fått vatten i bränslet? Häll i K sprit och se om det kan hjälpa, en vattendroppe stoppar effektivt bensinen från att komma dit den skall. Tjuvluft som Mats skrev? Eller för lite luft? Igensatt luftfilter? Vaccumslangarna är hela och sitter där dom skall?

    #129759
    snaablar
    Deltagare

    har funkat perfekt för mig i 1½ år.
    enkelförgasare.
    kan pröva med att byta luftfiltret idag.

    men det är liksom att det kommer och går. funkar kanon ibland, och strular ibland.
    finns det mer än 1 vakumslang (mellan fördelaren och förgasaren?)

    #129760
    marcus lonn
    Deltagare

    Jag har varit med om samma fenomen, både på bil och moped med förgasare. Felet låg i att förgasaren fick för mycket bensin så att den typ flödade över hela tiden, så den gick bara på fullgas. när jag bytte förgasare så funkade allt som det skulle.

    /Marcus

    #129761
    fredrik
    Deltagare

    Börja med att justera ventilerna!! & strunta i dina soppapumps teorier!
    Standardfel på V4:or med dåligt ventilspel & precis just dessa driftproblem!

    /Fredrik

    #129762
    andypeak
    Deltagare

    Hej, tror på Fredriks teori. Om det är en std-motor så är det med största sannolikhet avgasventilerna som går in i topplocket, har sett toppar där ventilerna gått in med 6-8mmm. Där har ägarna justerat å justerat å justerat tills den slutat att gå….

    #130034
    snaablar
    Deltagare

    det verkade som att det var ett bladmåttsjobb…
    justerade brytarna, från lite mindre än 0,3 till 0,4 som det står i den boken jag har. och det verkar funka.

    stort tack till er som engagerat er i tråden och skrivit…

    mvh
    peter

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng