Bränsletryck över 7 bar!

Forum Modellspecifika forum OG900 Bränsletryck över 7 bar!

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-04-20 12:35.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #442938

    svesson
    Deltagare

    Hej
    Årets vinterprojekt var att installera en bränsletrycksmätare på min 900S -91 ( +en kallstartsspridare, men det är en annan historia).
    När jag nu kör så ligger trycket på 2,8-3,2 bar vid tomgång och lugn körning som det ska, vid måttlig acc ökar till 5-6 bar,
    men vid kraftig acc står mätaren i botten på 7 bar!
    Ska det vara så här? Vilket max-tryck har man?Tur att man satte dit bränsleslangar av bra kvalite´!
    Bilen går f.ö. jättebra!
    /Sven

    #442942

    Beror väl på var/hur man mäter….?

    #442949

    svesson
    Deltagare

    Mäter med en elektronisk givare ansluten med en 10 cm slang direkt mot railen (bakänden)

    #442951

    saabaero
    Deltagare

    När du mäter I fuelrailen ska du ha 3bar + insugstrycket
    Vid 1bar laddtryck ska alltså bränsletrycket vara 4bar.
    Vid tomgång borde det ligga stabilt på ca 2,6-2,8bar ungefär

    Är din tryckmätare ok ?
    Vad har du för BTR ?
    Med det tryck du har borde den gå jäkligt fett och svartryka.
    HAr du stabil tomgång ska även bränsletrycket ligga stabilt

    #442962

    svesson
    Deltagare

    TACK för svar!
    Lite som jag misstänkte alltså! Mätaren (digital Auto-gauge) var väldigt nedsatt i pris. Men den fyller sin uppgift, nämligen att visa om bränslepumpen fungerar, men i övrigt inte att lita på alltså! Bilen går bra på tomgång, startar lätt, ryker inte ett dugg. BTR:en är nog original.
    Förresten – hur ser man att en bränslepump håller på att försämras? Får man någon förvarning? Bilen har gått 29.000 mil, så jag kan tro att bränslepumpen har bytts ut någon gång tidigare – men man kan ju aldrig veta……

    #443005

    saabaero
    Deltagare

    Svårt att saga hur skicket är på pumpen.
    Ett tecken jag noterat är att en sliten pump tar längre tid på sig att bygga tryck så motorn startar. Brukar märkas på att det behövs mer startmotorvevning när det är lite I tanken jämfört med full tank. Nu är detta abslut inget vetenskapligt men ändå ett tecken

    Är du osäker på pumpen, byt I förebyggande syfte.
    Ett pumphaveri kommer aldrig vid ett lampligt tillfälle.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.