Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Bränsletryck över 7 bar!
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2018-04-20 12:35 av .
- FörfattareInlägg
- 18 april, 2018 kl. 10:31 #442938
svesson
DeltagareHej
Årets vinterprojekt var att installera en bränsletrycksmätare på min 900S -91 ( +en kallstartsspridare, men det är en annan historia).
När jag nu kör så ligger trycket på 2,8-3,2 bar vid tomgång och lugn körning som det ska, vid måttlig acc ökar till 5-6 bar,
men vid kraftig acc står mätaren i botten på 7 bar!
Ska det vara så här? Vilket max-tryck har man?Tur att man satte dit bränsleslangar av bra kvalite´!
Bilen går f.ö. jättebra!
/Sven18 april, 2018 kl. 15:18 #442942Andreas Hermansson
DeltagareBeror väl på var/hur man mäter….?
18 april, 2018 kl. 22:17 #442949svesson
DeltagareMäter med en elektronisk givare ansluten med en 10 cm slang direkt mot railen (bakänden)
19 april, 2018 kl. 07:09 #442951saabaero
DeltagareNär du mäter I fuelrailen ska du ha 3bar + insugstrycket
Vid 1bar laddtryck ska alltså bränsletrycket vara 4bar.
Vid tomgång borde det ligga stabilt på ca 2,6-2,8bar ungefärÄr din tryckmätare ok ?
Vad har du för BTR ?
Med det tryck du har borde den gå jäkligt fett och svartryka.
HAr du stabil tomgång ska även bränsletrycket ligga stabilt19 april, 2018 kl. 10:21 #442962svesson
DeltagareTACK för svar!
Lite som jag misstänkte alltså! Mätaren (digital Auto-gauge) var väldigt nedsatt i pris. Men den fyller sin uppgift, nämligen att visa om bränslepumpen fungerar, men i övrigt inte att lita på alltså! Bilen går bra på tomgång, startar lätt, ryker inte ett dugg. BTR:en är nog original.
Förresten – hur ser man att en bränslepump håller på att försämras? Får man någon förvarning? Bilen har gått 29.000 mil, så jag kan tro att bränslepumpen har bytts ut någon gång tidigare – men man kan ju aldrig veta……20 april, 2018 kl. 12:35 #443005saabaero
DeltagareSvårt att saga hur skicket är på pumpen.
Ett tecken jag noterat är att en sliten pump tar längre tid på sig att bygga tryck så motorn startar. Brukar märkas på att det behövs mer startmotorvevning när det är lite I tanken jämfört med full tank. Nu är detta abslut inget vetenskapligt men ändå ett teckenÄr du osäker på pumpen, byt I förebyggande syfte.
Ett pumphaveri kommer aldrig vid ett lampligt tillfälle. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.