Bråttsligt på Mexicobilen

Forum / Övrigt / SSR / Bråttsligt på Mexicobilen

Forum / Övrigt / SSR / Bråttsligt på Mexicobilen

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 7, 2006 at 00:35 #14910

      Då Nicolina kommer att få bråttom då hon yr runt mellan städerna i Mexico så insåg vi på ett tidigt stadium att det vore fördelaktigt med en Sonett II förgasare till motorn varmed en sådan bil inköptes från staterna då lösa förgasare är svåra att finna.
      Att en Sonett II i projekt stadie återfördes till hemlandet var ju inte heller fel.

      För att få ut mer prestanda ur dessa förgasare så bestämde vi för att ta upp det från 40 mm till 44 mm.
      Det kändes nästan som ett brott att säta fräsen i en så udda pjäs men resultatet blev lysande och SAAB tog ju själva upp dessa förgasare till överdimension på den gamla goda tiden.

      Då vi på sätt och vis skriver tävlings historia med att tävla i ett historiskt lopp så känns det ändå rätt att göra som historiskt har skett.

      En del av resultater ser ni åvan.

      ///Niklas

        oktober 7, 2006 at 00:37 #99003

        Å så insug och spjällhus med 1mm tunna spjäll & XP-axel.

          oktober 7, 2006 at 00:39 #99004

          Komplett Kitt.

          Observera 36 mm halsringar samt moddade sekundärventuri.

          Skall bli intressant att flöda detta när tid finnes.

          ///XP-Niklas

            oktober 24, 2006 at 16:05 #99005

            Det är med vemod jag läser detta. Knappast en kulturgärning tycker jag.

              oktober 24, 2006 at 16:38 #99006

              Tvärtom tycker jag. Att satsa maksimalt för att delta i en tävling som har rötter tilbaka till ursprunget för vårat intresse och hobby tycker jag är en god kulturgärning.

              Alt historisk tävlande med våra gamla bilar är med på att föra interessen och uppmerksamheten vidare til bredare horisonter och till yngre generationer. Om det inte var så, så skulle vel våran hobby dö ut ganska snart…

              Kom gärna med flera synspunkter, ni andra här på forumet..

                oktober 24, 2006 at 17:08 #99007

                All heder till dom som vill ställa på i ett sådan rally.

                Men vill säga också att de regler som gäller i ett sådan rally är helt upp åt väggarna när det gäller historisk rally verksamhet. För de jänke järn som är med är ju mer eller minder nya bilar som har byggds efter mallar som är mer eller minder påhittade som gammla.
                För de på andra sidan Atlanten har ju inte samma syn på historisk racing som vi på denna sidan har.

                Detta kan var en bra sak var vi andra som håller på med gammla Saab för racing eller rally skull. Tänk bara på den uppmärksamhet de får överdär även om den inte skulle gå bra, men om det nu skulle gå mycket bra så syns allt i någon tv nära övriga befolknig som inte håller på med det som vi gör. Detta skulle gynna även oss andra som håller på med denna typ av verksamhet.

                Får hoppas att de bra skall gå bra och att de har tänkt på allt.

                  oktober 25, 2006 at 06:44 #99008

                  Det finns alltid folk som har olika uppfattning om vad som är OK eller ej.
                  Speciellt känsligt tycks det var när man “filar” i gamla orörda grejer.
                  Ser man till hur många som faktiskt körde racing och rally med tex 2-takt
                  och hur mycket av dessa överlevande grejer som utbjudes till försäljning
                  är det ju närmast noll.
                  Vad återstår då om man vill rejsa?
                  Ja det är ju tyvärr bara att börja fila i tex orörda sportblock och sonettförgasare.
                  Är det någon/några som läser detta och är villiga att tex byta filat sportblock
                  (ej skuret eller annat skrot) mot ofilat?
                  Trodde inte det.

                  Lycka till i Mexico!

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.