Bromsluftning – ett aber!

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Bromsluftning – ett aber!

  • Detta ämne har 9 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2013-09-06 20:33 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7753
    Lustgasen
    Moderator

    Problemet är som följer
    Bytt bromsrör bak, ungefär 5 meter och nya bromsok bak.
    Bromsok fram är i gott skick, fina bromsvärden.

    Luftat och åter luftat, både med motor på och av fram och bak. Kommer ingen luft när vi luftat ändå känns det svampigt Vad gör jag för fel?

    9-3 1999.

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #59035
    William
    Deltagare

    Hej Anton!

    När du luftat, är det då via pumpande på pedalen? Gör man den vägen är det viktigt att ha en slang på nippeln som leder ner i ett kärl med bromsvätska så den suger vätska efter varje pump och inte drar in luft… lätt att missa

    Jag har aldrig haft särskilt bra tur med pedalpumpmetoden, utan skaffade nyligen en ”Luftman” (finns på Mekonomen & Autoexperten mfl) som skruvas på istället för locket på bromsbehållaren och i andra änden på luftnippeln på ett hjul med ca 1 bar. Då ligger det tryck över bromssystemet hela tiden och man kan springa runt och lufta utan att det blir nåt baksug i systemet.

    Lycka till 🙂

    #59036
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jag brukar köra ”hängsle och livrem”: Slang från nippeln ner i burk med (ren) bromsvätska plus att jag skriker order till min assistent så hon (två döttrar o en fru att välja på) trycker när jag har nippeln öppen och släpoer när jag har den stängd. Å så inte bli för ivrig så man missar nivån i burken!
    :wrench

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #59037
    Lustgasen
    Moderator

    Stort tack för goda och kvicka råd. skall omedelbart testas. Allt känns så lätt helt plötsligt.
    Återkommer med dom.

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #59038
    berra_bus
    Deltagare

    @William wrote:

    …skaffade nyligen en ”Luftman” (finns på Mekonomen & Autoexperten mfl) som skruvas på istället för locket på bromsbehållaren och i andra änden på luftnippeln på ett hjul med ca 1 bar. Då ligger det tryck över bromssystemet hela tiden och man kan springa runt och lufta utan att det blir nåt baksug i systemet.

    Lycka till 🙂

    Kan också lösas mha ett lock till bromsvätskebehållaren, däckventil och en cykelpump.

    #59051
    saabcustom
    Deltagare

    ….eller den allra coolaste metoden… en slang från luftningsnippeln till insugningsröret (nånstans där det är undertryck när motorn är igång).
    1. Skruva bort locket från bromsvätskebehållaren
    2. Starta motorn
    3. Öppna luftningsnippeln på bromscylindern.
    4. Låt motorn suga i sig bromsvätska tills det inte kommer fler bubblor. Toppa upp i behållaren varefter, vid behov.
    5. Stäng nippeln
    6. Stäng motorn

    Huruvida katalysatorbilar mår dåligt av att matas med bromsvätska vet jag ej men andra motorer mår knappast dåligt av en liten skvätt. Funkar oxo bra till ”bråkiga” kopplingar typ AUDI100-89.

    Själv använder jag f.ö. oftast ”bilventil-i-påfyllningslocket”-metoden.

    / Kenth

    #59053
    lsoderlund
    Deltagare

    Blir till att prova detta ikväll då. Har väl gått åt någon liter nu va Anton?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #59106
    stefan
    Deltagare

    brukar aldrig va nå problem att lufta dylika vagnar så första tanken som slår mig är om ni har satt oken på fel sida bak så luftnippeln är neråt? Klassiskt misstag om oken är symmetriska………….

    #59141
    phermansson
    Deltagare

    Annars tycker jag luftaren med en behållare och slang med backventil är bra. Då är man inte beroende av att locket till vätskebehållaren passar. Annars ska det väl finnas en på biltema med flera lock.

    #59148
    rickard735
    Deltagare

    Är det inte som sa att man ska vrida på tändningen och öppna luftningsnippeln och låta abspumpen göra jobbet.
    Vet att jag läst och gjort så på nån bil med abs. Men demensen är påtaglig så jag minns inte vilken bil jag gjorde det på :h

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng