Bromsproblem

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bromsproblem

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-07-03 13:08.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16271

    kengus
    Deltagare

    Någon som kan tippsa mig?Har problem med bromsen enbart vänster fram,den ligger an svagt,det känns inte i ratten.Har bytt bromsokskolv,packningar och bromsslang.Bilen är en v4 71.

    #108415

    stefan
    Deltagare

    du har förmodligen problemet sitter i huvudcylindern, i denna sitter det en lång skruv som håller fast ”mittenfjädern”. Ibland har den gängat ur och man märker inget annat fel än att den fjädern trycker på den främre kolven och du får en svag bromsverkan.
    Kretsarna är väl delade vänster fram och höger bak så du kanske även har problem där utan att veta om det?

    #108430

    niils
    Deltagare

    Känns som jag har ett liknade problem, går skruven att skruva till baks eller måste man byta huvudcylinder?

    I garaget finns: Saab 95 -1973 och Saab 9-5 Tid4/Hirsch -2010 samt en "nästan Saab" Cadillac BLS -2008 Biopower

    #108431

    stefan
    Deltagare

    den brukar gå att skruva tillbaks bara. Tar du ändå isär cylindern så rusta dig med en repsats och byt samtidigt. Har du ingen så har jag.
    Ovanstående fel gäller ATE cylindern. Den tidiga Lockheed cylindern kan ha samma fel men då är det ett litet fjäderstift som är av istället.

    #108432

    niils
    Deltagare

    Jag har en 95:a från 73 så jag gissar på att det är ATE på den. Jag återkommer gärna med besked om jag behöver repsatsen. Tack!!

    I garaget finns: Saab 95 -1973 och Saab 9-5 Tid4/Hirsch -2010 samt en "nästan Saab" Cadillac BLS -2008 Biopower

    #108445

    saab v4-ever
    Deltagare

    Jag har också en 71:a med exakt samma symptom! Har tappat räkningen på hur många gånger jag haft isär allt! Körde med Silikonvätska och det var ingen höjdare trots att alla packningar var nya i hela systemet. En obehaglig svart gegga hittades i h-cylindern. Det blir väl till att riva isär h-cylindern igen.

    I mitt fall verkar det vara lite lindrigare vid lägre utomhustemperatur?

    Mycket tacksam för alla tips!

    ///Harald (Ibland är bilen väldigt billig! :mad:)

    #108450

    lsoderlund
    Deltagare
    SAAB V4-ever wrote:
    Jag har också en 71:a med exakt samma symptom! Har tappat räkningen på hur många gånger jag haft isär allt! Körde med Silikonvätska och det var ingen höjdare trots att alla packningar var nya i hela systemet. En obehaglig svart gegga hittades i h-cylindern. Det blir väl till att riva isär h-cylindern igen.

    I mitt fall verkar det vara lite lindrigare vid lägre utomhustemperatur?

    Mycket tacksam för alla tips!

    ///Harald (Ibland är bilen väldigt billig! :mad:)

    Gamla bilar använder sig av bromsvätska som uppfyller kvaven för DOT4, alltså icke siliconbaserade bromsvätskor… DOT5 däremot är siloconbaserad och får absolut inte blandas med DOT4…

    Vet inte riktigt vad som händer, men det blir kaos i systemet iaf… Så om man byter alla ledningar i bilen och ny bromscylinder så kan man fylla på DOT5, men icke annars… Då det alltid finns lite rester kvar av den gamla bromsvätskan!!!

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #108577

    saab v4-ever
    Deltagare

    Hej Lars!
    Jag har bytt allt utom rören som rengjordes noggrant innan Siliconvätska pyttsades i. Har även gjort så i min 2t och där funkar det perfekt. Nu har jag dock återgått till vanlig bromsvätska och till en början funkade det fint. Men när jag skulle till Trollhättan på festivalen uppträdde anliggningen på vänster fram återigen.
    Finns det ingen som har något ytterligare uppslag?
    ///Harald

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng