Bromsproblem
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bromsproblem
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bromsproblem
- Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2007-07-03 13:08 av saab v4-ever.
-
FörfattareInlägg
-
du har förmodligen problemet sitter i huvudcylindern, i denna sitter det en lång skruv som håller fast “mittenfjädern”. Ibland har den gängat ur och man märker inget annat fel än att den fjädern trycker på den främre kolven och du får en svag bromsverkan.
Kretsarna är väl delade vänster fram och höger bak så du kanske även har problem där utan att veta om det?den brukar gå att skruva tillbaks bara. Tar du ändå isär cylindern så rusta dig med en repsats och byt samtidigt. Har du ingen så har jag.
Ovanstående fel gäller ATE cylindern. Den tidiga Lockheed cylindern kan ha samma fel men då är det ett litet fjäderstift som är av istället.juni 29, 2007 at 14:26 #108445Jag har också en 71:a med exakt samma symptom! Har tappat räkningen på hur många gånger jag haft isär allt! Körde med Silikonvätska och det var ingen höjdare trots att alla packningar var nya i hela systemet. En obehaglig svart gegga hittades i h-cylindern. Det blir väl till att riva isär h-cylindern igen.
I mitt fall verkar det vara lite lindrigare vid lägre utomhustemperatur?
Mycket tacksam för alla tips!
///Harald (Ibland är bilen väldigt billig! :mad:)
juni 29, 2007 at 14:46 #108450SAAB V4-ever wrote:Jag har också en 71:a med exakt samma symptom! Har tappat räkningen på hur många gånger jag haft isär allt! Körde med Silikonvätska och det var ingen höjdare trots att alla packningar var nya i hela systemet. En obehaglig svart gegga hittades i h-cylindern. Det blir väl till att riva isär h-cylindern igen.I mitt fall verkar det vara lite lindrigare vid lägre utomhustemperatur?
Mycket tacksam för alla tips!
///Harald (Ibland är bilen väldigt billig! :mad:)
Gamla bilar använder sig av bromsvätska som uppfyller kvaven för DOT4, alltså icke siliconbaserade bromsvätskor… DOT5 däremot är siloconbaserad och får absolut inte blandas med DOT4…
Vet inte riktigt vad som händer, men det blir kaos i systemet iaf… Så om man byter alla ledningar i bilen och ny bromscylinder så kan man fylla på DOT5, men icke annars… Då det alltid finns lite rester kvar av den gamla bromsvätskan!!!
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
juli 3, 2007 at 13:08 #108577Hej Lars!
Jag har bytt allt utom rören som rengjordes noggrant innan Siliconvätska pyttsades i. Har även gjort så i min 2t och där funkar det perfekt. Nu har jag dock återgått till vanlig bromsvätska och till en början funkade det fint. Men när jag skulle till Trollhättan på festivalen uppträdde anliggningen på vänster fram återigen.
Finns det ingen som har något ytterligare uppslag?
///Harald -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.