- Detta ämne har 25 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2011-10-13 20:07 av .
- FörfattareInlägg
- 12 oktober, 2011 kl. 14:50 #4710
magi
Deltagare—
Ibland har man ju funderat på varför man inte kan ha en hel bromsplatta under bilen av gummi som trycks mot vägen för sommarväglag.
Hur mycket kortare hade bromssträckan blivit om man hade hela undersidan av en bil täckt med en bromsvägskiva som trycktes mot vägen vid panikbromsning?
Skulle det fungera?Magi
—-
12 oktober, 2011 kl. 16:38 #33681Beeos
Deltagare@magi wrote:
—
Ibland har man ju funderat på varför man inte kan ha en hel bromsplatta under bilen av gummi som trycks mot vägen för sommarväglag.
Hur mycket kortare hade bromssträckan blivit om man hade hela undersidan av en bil täckt med en bromsvägskiva som trycktes mot vägen vid panikbromsning?
Skulle det fungera?Magi
—-
Folket i bilen skulle nog inte må så bra av 100->0 på några få meter.
12 oktober, 2011 kl. 17:09 #33683magi
Deltagare—
Hellre det om jag kan undvika en kollision med en lastbil, skog, bergvägg eller ett tåg
som innebär omedelbart stopp.Magi
–12 oktober, 2011 kl. 17:24 #33684Martin
DeltagarePåminner en hel del om skenbromsar på spårvagnar (och tåg?)
Risken med denna ”nedsänkbara puck” är att rörelseenergin omvandlas till en framåtriktad voltande rörelse helt utan förarkontroll.
Dessutom frånsäger man sig helt och hållet styrförmågan under panikbromsning. Något som ABS annars medger.
Eftersom det finns så många olika typer av krockar är det omöjligt att i förväg avgöra om man skall sänka ned en stor gummipuck eller använda skivbroms/däck och ABS.När skenbromsar på spårvagnar väl används tar det stopp mycket snabbt. Skillnaden är att spårvagnarna är just spårbundna och omöjligen kan väja. Alltså bör man använda en annan princip
@magi wrote:—
Hellre det om jag kan undvika en kollision med en lastbil, skog, bergvägg eller ett tåg
som innebär omedelbart stopp.Magi
–12 oktober, 2011 kl. 17:47 #33687jolin
DeltagareDet beror ju på hur pass hårt man sätter i ”pucken”. Tar man i för mycket får man ju effekten att man avlastar hjulen, och det är kanske ingen höjdare. ”Pucken” skulle väl främst behövas på blankis, när man inte har så jättemycket friktion att tillgå.
Precis som förslaget med vattenplogen tänker jag också på mekanisk tillförlitlighet efter ett antal år i saltskiten. Fler grejor att underhålla..
12 oktober, 2011 kl. 18:50 #33693Christian Haugsöen
WebbmasterKänns även som om den skulle slitas nått vansinnigt fort. Tänker bara på skorna när man var i moppeåldern och hade lite risiga bromsar på Gileran och fick lita på sulorna vid panik!
Även det mekaniska oroar mig, mycket bös och bröte som flyger under bilen.
12 oktober, 2011 kl. 18:59 #33694magi
Deltagare@Christian Haugsöen wrote:
Känns även som om den skulle slitas nått vansinnigt fort. Tänker bara på skorna när man var i moppeåldern och hade lite risiga bromsar på Gileran och fick lita på sulorna vid panik!
Även det mekaniska oroar mig, mycket bös och bröte som flyger under bilen.
Det skall bara användas i nödsituationer när man panikbromsar.
Tex när ABS/ESP antisladdsystem aktiveras.Magi
—-12 oktober, 2011 kl. 21:01 #33699enor
DeltagareFast hela vitsen med såväl abs som esp är ju att behålla styrförmågan. En stor puck leder ju bara till okontrollerad hasning i tangentens riktning!
12 oktober, 2011 kl. 21:17 #33703magi
Deltagare@enor wrote:
Fast hela vitsen med såväl abs som esp är ju att behålla styrförmågan. En stor puck leder ju bara till okontrollerad hasning i tangentens riktning!
Har man bara bakre delen av undersidan med bromsplatta, så går bilen rakt fram och blir svårstyrd.
Plattan bör kanske täcka hela undersidan så att hjulen kan styra inbromsningen.
Där ska kanske vara ett system som balanserar plattans olika tryck mot vägen så att man kan styra med hjulen.
Snart har alla bilar en kraftig dator och full av sensorer så det går nog att få ekonomi i detta en dag.Magi
—12 oktober, 2011 kl. 21:25 #33704putsarn
DeltagareOm det hade varit det bästa och billigaste sättet att bromsa en bil så hade man haft det på alla bilar…
Men skivbromsar ger bäst prestanda mot tillverkningskostnad för tillfället gissar jag.Däremot är det ju spännande och fundera över vad som kommer i framtiden.
12 oktober, 2011 kl. 21:28 #33705Martin
DeltagareSkrev en bit upp om just ABS… En ”puck” tar stor plats och måste fungera när den behövs, dessutom stjäl den friktion som däcken så väl behöver i en paniksituation.
Varför inte låta däcken göra jobbet tillsammans ESP/ABS? Då är det väl effektivare att slänga ut ett drivankare som komplement.. 😉
@Martin wrote:
>>>Risken med denna ”nedsänkbara puck” är att rörelseenergin omvandlas till en framåtriktad voltande rörelse helt utan förarkontroll.
Dessutom frånsäger man sig helt och hållet styrförmågan under panikbromsning. Något som ABS annars medger.@magi wrote:
Det skall bara användas i nödsituationer när man panikbromsar.
Tex när ABS/ESP antisladdsystem aktiveras.Magi
—-13 oktober, 2011 kl. 07:21 #33711enor
Deltagare@magi wrote:
Har man bara bakre delen av undersidan med bromsplatta, så går bilen rakt fram och blir svårstyrd.
Så när du rycker handbromsen i din bil (icke-99:a) så går den rakt fram?
Det som talar starkast emot din bromsplatta (förutom kostnad, viktökning, problemet med all mekanik och styrsystemet etc) är det faktum att du stoppar ner något i marken som direkt inducerar sladd. Bäst bromsverkan får du när gummit GRIPER i asfalten, skickar du ner en puck som redan från början hasar och sladdar så får du för det första ingen direkt bra bromsverkan av det, för det andra tar du bort den gnutta grepp som fanns för att styra med (eftersom bromsplattan bär upp en stor del av den vikt som behöver trycka ner styrhjulen). Det är väldigt enkel fysik alltihop…
Det är, kort sagt, ingen vidare bra idé; och jag gissar att det är därför vi inte har det på våra bilar.
13 oktober, 2011 kl. 07:39 #33715magi
Deltagare@enor wrote:
@magi wrote:
Har man bara bakre delen av undersidan med bromsplatta, så går bilen rakt fram och blir svårstyrd.
Så när du rycker handbromsen i din bil (icke-99:a) så går den rakt fram?
Det som talar starkast emot din bromsplatta (förutom kostnad, viktökning, problemet med all mekanik och styrsystemet etc) är det faktum att du stoppar ner något i marken som direkt inducerar sladd. Bäst bromsverkan får du när gummit GRIPER i asfalten, skickar du ner en puck som redan från början hasar och sladdar så får du för det första ingen direkt bra bromsverkan av det, för det andra tar du bort den gnutta grepp som fanns för att styra med (eftersom bromsplattan bär upp en stor del av den vikt som behöver trycka ner styrhjulen). Det är väldigt enkel fysik alltihop…
Det är, kort sagt, ingen vidare bra idé; och jag gissar att det är därför vi inte har det på våra bilar.
Drar man i handbromsen vill bilen fortsätta rakt fram.
Försöker du styra undan, snurrar bilen då tyngdpunkten vill fortsätta rakt fram.Men med en sk bromspuck där en del av bilens vikt tas från hjulen ökar man friktionen mot vägen, men alla hjulen har fortfarande styrförmåga.
Hjulen skall inte förlora greppet mot vägen när bromsplattan trycks mot vägbanan utan bara ta en del av vikten.
Detta skall avvägas med sensorer så att hjulen har styrförmåga under inbromsningen.
Om bilen inte girar kan en större del av vikten läggas på bromsplattan, men om man girar och ABS/ESP antisladdsystem reagerar får däcken vikt för att kunna styra.
Sensorer avväger detta under inbromsningen för att minimera bromssträcken.
Som sagt det går nog ekonomiskt när rejäla datorer sitter i bilarna.Magi
—13 oktober, 2011 kl. 11:26 #30897Dicst
DeltagareMen med en sk bromspuck där en del av bilens vikt tas från hjulen ökar man friktionen mot vägen, men alla hjulen har fortfarande styrförmåga.
Hjulen skall inte förlora greppet mot vägen när bromsplattan trycks mot vägbanan utan bara ta en del av vikten.Precis som i din andra tråd om vattenplaning handlar det här om marktryck.
– Stor bred anläggningsyta = lågt marktryck
– Liten smal anläggningsyta = högt marktryck
Det är ju inte önskvärt att NÄR man kommit på glid fälla ner en stor ”pulka” under bilen som minskar marktrycket ytterligare med bibehållen rörelsemassa. Greppet finns ju kvar i däcket bara det tillåts rotera i en riktnings som kan ta upp kraften, bl a där av ABS-systemets finess att ömsom låsa och släppa hjulet för att återfå kontrollen. Ett definitivt tvärstopp utan kontroll är ju ingen intresserad av i trafiken, även om det kostar bromssträcka.13 oktober, 2011 kl. 11:41 #33729hotrodder
DeltagareSkulle varit intressant att testa detta på vinterföre och tex i en böj. Snacka om intressant att få åka kana med en jättepulka fastsatt under bilen vid ett sådant tillfälle som däckens vägrepp redan är lika med noll.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.