- Detta ämne har 25 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2011-10-13 20:07 av .
- FörfattareInlägg
- 13 oktober, 2011 kl. 16:49 #33736
enor
Deltagare@magi wrote:
Hjulen skall inte förlora greppet mot vägen när bromsplattan trycks mot vägbanan utan bara ta en del av vikten.
Detta skall avvägas med sensorer så att hjulen har styrförmåga under inbromsningen.
Om bilen inte girar kan en större del av vikten läggas på bromsplattan, men om man girar och ABS/ESP antisladdsystem reagerar får däcken vikt för att kunna styra.
Sensorer avväger detta under inbromsningen för att minimera bromssträcken.
Som sagt det går nog ekonomiskt när rejäla datorer sitter i bilarna.I en halkig situation när man vill behålla kontrollen på bilens riktning har man inte råd att avlasta hjulen ALLS, allt marktryck som kan uppbådas behövs för att få däcken att tränga igenom ett lager av t.ex. vatten eller snö för att kunna styra…
Och – det är knappast datakraften som saknas – sådant är billigt att bygga nu för tiden. Det är gammaldags mekanik som kostar!
13 oktober, 2011 kl. 17:14 #33738magi
DeltagareMen detta fungerar på sommaren och merparten av Sveriges/världens trafik sker på vägar utan snö och is på större delen av årstiden.
Så av samtliga panikinbromsningar under ett år i Sverige och i Världen kommer bromssträckan att bli kortare med detta system.
På vintern aktiveras det betydligt mindre, då ABS/ESP antisladdsystem då känner att styrförmågan minskar med bromsskivan mot marken.
Och då bromsplattan enbart används till i huvudsak asfalterade vägar kan gummit i den enbart vara anpassat att skapa maximal friktion och inte alls för rullade mil, som däck skall balanseras mot.Så i det stora hela, året runt, på världens vägar blir bromssträckan kortare med detta systemet.
Eller?
Magi
—13 oktober, 2011 kl. 18:20 #33744Martin
Deltagare”Thinking out of the box” är bra…
…men jag tror inte på idén. Helt enkelt för att det trotsar fysikens lagar, mekanikens grunder och eventuella rättsprocesser som dras igång om lösningen inte fungerar optimalt i alla lägen. Tänk exempelvis på skadeståndspraxis i USA.
Kanske läge att vara proaktiv och hämta lite inspiration från flygvärlden (SFT etc) och istället låta bilar varna för aktuell halka istället för att som idag ”bara” ge en varning om temperaturen 10 cm ovanför vägbanan hamnar några grader +/- nollstrecket. Alltså en sorts utökad halkvarning.
Den erfarne föraren vet tex att i vinterväglag (men fortfarande barmark) finns det vissa vägpartier man generellt sett skall vara extra försiktig med. Tex broar och skuggiga vägpartier. En lasersensor som mäter optisk reflektionskoefficient i kombination med en IR-sensor som mäter exakt temperatur skulle kunna ge en bra fingervisning om att det är fara för halka. Alltså en passiv säkerhet som skall hjälpa föraren att INTE hamna i svåra situationer.
13 oktober, 2011 kl. 18:23 #33745Dicst
DeltagareNja. Varför ska jag köpa ett dyrt, svårhanterligt system som bara ”fungerar” 3 månader om året? Det handlar väl inte om när det är mest trafik, det är väl under vilka förhållanden det gör mest nytta.
Ditt resonemang förutsätter en perfekt värld där alla panikbromssituationer både sker och avhandlas på samma sätt av alla förare i alla typer av fordon vid samma tillfälle. I realiteten ser ju inte många olyckstillfällen lika ut från fall till fall om man detaljstuderar. Man måste som förare ta ett ansvar för att framföra fordonet på ett säkert sätt även EFTER att man panikbromsat. Det är t ex inte tillåtet att släppa ratten vid något tillfälle, förrän fordonet är säkrat. Hur tänker du dig t ex ett sk Älgtest (vår absolut vanligaste paniktrafiksituation, för det är oftast synonymer till älgar som dyker upp framför bilen) med den här lösningen? Bromsa, släpp och väj undan, sedan bromsa igen kan ju bli tufft med en enorm låst platta under bilen. Att hastigt förflytta en sådan bromsvägskiva upp och ned är enormt svårt till skillnad mot att låsa ett mindre bromsok. Det fiffiga med att låsa de olika hjulen med en dator är ju att man kan förflytta och korrigera låspunkten mellan de olika hjulen under händelseförloppet under inflytande av förarens bedömning av hur situationen ska hanteras. En större bromsvägskiva går ju inte att justera. Ponera att ena sidan av denna plattan når marken tidigare än den andra, så kommer bilen ryckas åt den sidan utan förarens kontroll.
Är det nån skoluppgift som du lagt över på oss att lösa, eller vad är syftet med detta experiment?
13 oktober, 2011 kl. 18:33 #33746magi
Deltagare—
Fyra däck med en yta mot marken på ca 10 dm2 med ett gummi
som är anpassat för att tåla slitage vid rullningmot
fyra däck med en yta mot marken på ca 10 dm2 med ett gummi
som är anpassat för att tåla slitage vid rullning
plus
en yta mot marken på va 200 dm2 med ett gummi
som enbart är framtaget för att ha maximal friktion vid glidning mot asfalterad väg.Båda har samma vikt av 2 ton mot marken.
Man undrar ju vilken som stannar först från 100 km/h.
Magi
—13 oktober, 2011 kl. 18:35 #33747magi
Deltagare@Dicst wrote:
Nja. Varför ska jag köpa ett dyrt, svårhanterligt system som bara ”fungerar” 3 månader om året? Det handlar väl inte om när det är mest trafik, det är väl under vilka förhållanden det gör mest nytta.
Är det nån skoluppgift som du lagt över på oss att lösa, eller vad är syftet med detta experiment?
Ojämnheter i vägen och tar snett mot marken osv.
Hjulen skall hela tiden kontrolleras av ABS/EPS system så att kontroll finns till föraren.Jag vill bara veta om det provats egentligen.
Magi
—13 oktober, 2011 kl. 19:13 #30914Dicst
DeltagareJag vill bara veta om det provats egentligen.
Jodå, Saab har byggt ett antal bilar med 5st hjul. 😀
Finns för övrigt en massa trevlig info om ämnet i denna länk:
http://www.sensorprod.com/research-articles/white-papers/2006-07_uat/index.php13 oktober, 2011 kl. 19:46 #33748phermansson
DeltagareEn bil med ABS stannar fortare än en utan. Tar man bort vikt från hjulen minskar deras grepp. Alltså är detta ingen bra idé.
Man skulle däremot kunna tänka sig fler hjul med skivor och ABS, men det lär inte löna sig nu heller med 6-hjuliga bilar…Sent from my SK17i using Tapatalk
13 oktober, 2011 kl. 20:01 #33751hotrodder
Deltagare@magi wrote:
Men detta fungerar på sommaren och merparten av Sveriges/världens trafik sker på vägar utan snö och is på större delen av årstiden.
Magi
—Ehhh jasså??? Du har helt klart inte åkt runt speciellt mycket i norrlands inland du höst, vinter och vår…
13 oktober, 2011 kl. 20:03 #33752goofy
DeltagareMercedes testar en airbag som sitter under bilen för att hjälpa till att panikbromsa.
Läste i nån svensk motortidning att det kanske kommer på årsmodell 2013
http://www.boston.com/cars/newsandreviews/overdrive/2010/03/a_mercedes_airbag_for_the_unde.html13 oktober, 2011 kl. 20:07 #33753magi
Deltagare@Goofy wrote:
Mercedes testar en airbag som sitter under bilen för att hjälpa till att panikbromsa.
Läste i nån svensk motortidning att det kanske kommer på årsmodell 2013
http://www.boston.com/cars/newsandreviews/overdrive/2010/03/a_mercedes_airbag_for_the_unde.htmlTack så jättemycket.
Man undrar ju hur mycket systemet minskar bromssträckan.Magi
— - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.