Bromsvätska…?

Forum Övrigt Allmänt Bromsvätska…?

  • Detta ämne har 14 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2012-02-22 18:21 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5654
    saabjocke
    Deltagare

    Hej alla glada SAAB-nördar :AP
    Vad kör ni med för bromsvätska?
    Jag har i tidigare renoveringar framgångsrikt använt mej av Cartel Silicon Brake Fluid DOT 5. Men det har varit fordon med trumbromsar runt om och då blir inte bromsvätskan varm på samma sätt som med skivor runt. Detta hänger ju samman med att skivbromsarna, genom sin konstruktion, har en kortare väg mellan friktionsytan och vätskan.
    Tänkte byta bromsvätska i min SAAB 90, för sista gången, men vet inte hur varmt det blir. Har fått en Mustang -67 med skivor att stormkoka med siliconvätska, på bana visserligen :D. Jag kommer bara använda min 90:a till stillsamma söndagasutflykter såsom Eskilstuna veterandag och lite glassande till affären bland alla sterila folkvagnar och likriktade audisar så det borde inte vara några problem. Det finns en rekomendation från Cartel om att inte använda deras vätska tillsammans med ABS-bromsar. Någon som provat med silicon-vätska i en bil med skivbromsar runt om med servo men utan ABS?

    #39794
    wallero
    Deltagare

    köp broms olja på biltema 59 kr litern använder det i alla mina bilar inkl aeron från 1985 fungerar klockrent
    mvh niklas

    #39796
    saabaero
    Deltagare

    Siliconbaserad vätska ska man undvika tycker jag.
    Fördelen med den brukar vara att den inte tar åt sig vatten, dvs kokpunkten ligger kvar på samma nivå som ny vätska.
    Nackdelen är också att den inte tar åt sig vatten… Vattnet ligger ”fritt” i systemet och orsakar rostskador med tiden.
    Jag brukar använda OK´s bromsvätska

    #39798
    Janne Hagnell
    Moderator

    Har kört med allt DOT5, från värstingmärkes till Biltemas och aldrig haft några problem ens vid forcerad (men ej tävlings) körning.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #39800
    jimbo
    Deltagare

    använder biltemas i min 9000 turbo funkar bra. har haft det i alla mina bilar.

    #39824
    porsche944
    Deltagare

    Kör alla bilarna med blue racing från ATE. Den blå färgen gör att det är lätt att se nivån direkt. Vätskan håller en hög kokpunkt.
    Silicon, nej tack, min erfarenhet av detta är mkt svampiga bromspedaler.

    #39829
    turbocab
    Deltagare

    Och vilken är då denna Silicon bromsvätska som skall undvikas??? Är det Biltemas? Jag kör också med den, funkar finfint!

    #39847
    saabjocke
    Deltagare

    Tack för svaren.

    ATE Super Blue Racing DOT 4 var en nyhet för mej och kanske det jag borde använda.
    Ser att Map Tun rekomenderar det till SAAB. De rekomenderar dock byte var 3:e år…

    / Saabjocke

    #39854
    porsche944
    Deltagare

    Blue racing fungerar bra vid tävling så det blev naturligt att fortsätta med denna även på gammelbilarna.
    Byte på 2 års intervall är väl kanske det rätta. ( kom just på att 99 turbon aldrig fått bytt sedan 2002 😳 )

    #39867
    roger
    Deltagare

    Ska du byta ut bromsvätskan så ska du inte slå i Cartel, den ska man slå i när man har ett nytt rent system, det kan tydligen reagera med gammal vanlig bromsvätska så det blir defekter i bromssystemet.

    Jag har en bil med Cartel i ett nytt system som fått Cartel från ruta 1 och det är inga problem då. Har ett referenser på några bilar som haft det från start i nyrenoverade bilar i 20 år utan problem.

    Att du fått siliconbromsvätska att koka vid en bankörning är fullt förståligt, det är väl som att köra banracing med gamla diagonaldäck, det är inte riktigt rätt grej till den övningen, och det är inte siliconvätskans fel, det är ditt eget, du hade valt fel grej helt enkelt.

    Det finns 2 saker i en bromsvätska som inte är kompatibelt, det ena är kokpunkt och det andra är förmågan att inte dra åt sig vatten. Man kan säga att DOT anger förmågan att ta åt sig vatten, en bromsvätska med DOT1 tar åt sig extremt mycket lättare och mer vatten än en DOT4.

    Detta gör att den högsta DOT märkningen, DOT 5 och DOT5.1 aldrig kan ha högsta kokpunkten. DOT4 är det högsta jag sett på dom som har högst kokpunkt.

    Så i en renoverad entusiastbil med ett nytt och rent bromssystem som inte ska köras bana med, då funkar Cartel utmärkt.

    Ska man köra Bana eller Rally så finns inte Silicon, bara glöm det.

    När det gäller bromsvätska för Bana eller Rally så är det bästa = med det dyraste, Castrol SRF, men denna är inte prisvärd för fem öre.

    Det näst bästa och utan konkurrans prisvärdaste är Motuls RBF600, Racingbromsvätska till motorcycklar och kostar runt 150-200kr litern jämfört med Castrol för +500kr litern. Skillnaderna i specifikationerna på Motul jämfört med Castrol är så små så dom är försumbara.

    Jämför man sen Motul mot tex ATE Racing Blue eller vilken annan valfri rally/racing bromsvätska så är alla dyrare än Motul men dom är alla sämre i specifikationerna när det gäller DOT, Våt kokpunkt och torr kokpunkt.

    Skulle det vara någon som är lika bra som RBF600, ja då är den bra mycket dyrare per liter.

    Numera är Motuls RBF600 ersatt av RBF660 och den har jag aldrig använt, men jag antar att den är en vidareutveckling

    Torr: Kokpunkt på Ny bromsvätska i oöppnad förpackning

    Våt: Kokpunkt på bromsvätska som har dragit åt sig maximalt med vatten.

    /Roger

    #39916
    saabjocke
    Deltagare

    Hej Roger och alla andra.

    Jo jag tog med bankörningen som ett varnande exempel. Bilen startade som en mer civiliserad renovering, men hornen växte ut med tiden. Det systemet var kliniskt rent/renoverat/nytt innan siliconvätskan hälldes i.
    Vi fick mycket riktigt tvätta varenda komponent innan bytet till DOT 4, men det var långt senare.

    Men, det jag undrar över är vad för bil du refererar till som haft siliconvätska i 20 år?
    Skivor, trumor, servo, ABS, årsmodell, 1-krets, 2-krets??
    Skulle vara skönt att slippa byta vätska mer i SAAB 90´n.

    /Jocke

    #39929
    roger
    Deltagare

    Hej.
    2-3 olika bilar, men ingen med ABS, skivbromsar fram och trummor bak, skivor runt om och både med och utan bromsservo samt 2-krets.

    Enda nackdelen jag vet med silicon om man gör allt rätt är att siliconvätskan har en lägre densitet så man får en lite svampigare pedal jmf med vanlig vätska.

    I en bruksholk som inte har något värde för mig skulle jag hälla vilken bromsvätska som helst i precis som jag skulle hälla i vilken motor/växellådsolja som helst i den, men en bil jag är rädd om skulle jag inte slå Biltema eller Lidl bromsvätska i, då skulle jag läsa specar och vara mer noga i mitt val. En DOT 5 vätska är ju det minsta i en sån bil.

    I en tävlingsbil kommer man ju aldrig upp mer än DOT4 som mest.

    Mvh Roger

    #39931
    porsche944
    Deltagare

    Enda nackdelen jag vet med silicon om man gör allt rätt är att siliconvätskan har en lägre densitet så man får en lite svampigare pedal jmf med vanlig vätska.

    .

    Mvh Roger[/quote]

    Det är just detta som jag tycker är obehagligt, en ”fjädrande” pedal. I alla fall vid banåka känns det otrevligt 😉

    #39932
    roger
    Deltagare

    @porsche944 wrote:

    Enda nackdelen jag vet med silicon om man gör allt rätt är att siliconvätskan har en lägre densitet så man får en lite svampigare pedal jmf med vanlig vätska.

    .

    Mvh Roger

    Det är just detta som jag tycker är obehagligt, en ”fjädrande” pedal. I alla fall vid banåka känns det otrevligt ;)[/quote]

    Jo, det var just det med banåka man inte skulle ha siliconvätska till… :CH

    #36773
    saabjocke
    Deltagare

    I pickisen med 11″-trummor runt om utan servo och med Henry Ford´s minimala utväxling i pedalen är den helt stum med siliconvätska. Finns ingen svikt alls. Det är som att trycka på ett berg.

    Men SAAB 90 är mera sofistikerad beträffande pedalutväxling och just bromservot som behövs i ett system med skivor runt om gör att det borde röra sej om ett betydligt högre tryck i bromsrören jämfört med F100:an. vid en liknade bromssituation. Så där kanske effekten av siliconbromsvätska är mer tydlig?
    Kanske blir för tydligt… @roger wrote:

    Hej.
    2-3 olika bilar, men ingen med ABS, skivbromsar fram och trummor bak, skivor runt om och både med och utan bromsservo samt 2-krets.

    Enda nackdelen jag vet med silicon om man gör allt rätt är att siliconvätskan har en lägre densitet så man får en lite svampigare pedal jmf med vanlig vätska.

    I en bruksholk som inte har något värde för mig skulle jag hälla vilken bromsvätska som helst i precis som jag skulle hälla i vilken motor/växellådsolja som helst i den, men en bil jag är rädd om skulle jag inte slå Biltema eller Lidl bromsvätska i, då skulle jag läsa specar och vara mer noga i mitt val. En DOT 5 vätska är ju det minsta i en sån bil.

    I en tävlingsbil kommer man ju aldrig upp mer än DOT4 som mest.

    Mvh Roger

    Har du kört någon av de 2-3 olika bilarna ovan Roger? Isf, hur känndes dem?
    Vad var det för bilar?

    Nu är ju pedalen i servobromsförsedda bilar rätt ”mjuk” ändå i jämförelse med exemplet ovan så man kanske inte märker för stor skillnad innan man kliver på rejält. Jag vill inte ha en märkbart blaskig pedal för då blir det DOT 4.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.