Brustna fjädrar fram

Forum Modellspecifika forum OG900 Brustna fjädrar fram

  • Detta ämne är tomt.
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #477020
    Johan Smeds
    Deltagare

    Fick underkänt på besiktningen pga brustna fjädrar fram. På förra besiktningen gick den tydligen igenom med samma problem under ”bra att veta”.

    Den är inte överdrivet låg fram pga fjäderbristningen, men man ser att den är sänkt ett snäpp.

    Nu till frågan. Räcker det med att köpa nya fjädrar eller måste man byta stötdämpare också? Vill hålla den så original som möjligt och inte betala mer än absolut nödvändigt, inga sänkfjädrar etc. Hoppas på att endast fjäderbyte behövs…

    Tack på förhand!
    /Johan

    • Detta ämne redigerades för 2 veckor sedan av .
    #477030
    Lsoderlund
    Deltagare

    Du behöver inte byta stötdämpare, men jag hade gjort det när jag ändå var igång. Det är inga stora pengar på en og900, men välj gas-dämpare och av känt märke (typ Sachs/Bilstein/Koni eller dylikt). Fjädrar är en enkel operation, lite knepigare med stötdämparna.
    Johan, vill du låna fjäderverktyg så säg till.

    Håller helt och hållet med om sänkfjädrar, min cab hade det vid köp, och ämnar under vintern att byta tillbaka till original.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #477032
    M.Broberg
    Deltagare

    ”Fjädrar är en enkel operation, lite knepigare med stötdämparna.”

    har du nånsin monterat saabs standardfjädrar?

    dom är fruktansvärt långa och ett helvete att få dit där fram.

    byta stötämpare däremot är snorenkelt.

    • Det här svaret redigerades för 2 veckor sedan av .
    #477034
    Johan Smeds
    Deltagare

    Du behöver inte byta stötdämpare, men jag hade gjort det när jag ändå var igång. Det är inga stora pengar på en og900, men välj gas-dämpare och av känt märke (typ Sachs/Bilstein/Koni eller dylikt). Fjädrar är en enkel operation, lite knepigare med stötdämparna. Johan, vill du låna fjäderverktyg så säg till.
    Håller helt och hållet med om sänkfjädrar, min cab hade det vid köp, och ämnar under vintern att byta tillbaka till original.

    Ok, skönt. Börjar med att byta fjädrar då, men blir nog att låta en verkstad fixa det för strax under tusenlappen. Är rädd för kraften i fjädrar så känns läskigt att prova själv. Men snällt med erbjudandet, tack! Ja, blir nog bekvämt att byta till och glida runt med vanliga fjädrar istället i din fina cab. 🙂


    ”Fjädrar är en enkel operation, lite knepigare med stötdämparna.”
    har du nånsin monterat saabs standardfjädrar?
    dom är fruktansvärt långa och ett helvete att få dit där fram.
    byta stötämpare däremot är snorenkelt.

    Tack för input, kommer lämna in den så att någon får fixa det åt mig.

    • Det här svaret redigerades för 2 veckor sedan av .
    #477044
    e larsson
    Deltagare

    Ett helvete att byta standardfjädrar fram?
    Nej, men lite bökigt med universal fjäderspännare kanske.
    Med Saabs fjäderverktyg är det väldigt lätt.

    #477047
    svesson
    Deltagare

    När vi är inne på detta ämne
    Nån som kan tipsa om en bra liten avdragare för att få loss neder-änden på stötdämparen (900 og). Sitter som berget på ena sidan! Svårt att komma åt!

    #477048
    Regin
    Deltagare

    När vi är inne på detta ämne Nån som kan tipsa om en bra liten avdragare för att få loss neder-änden på stötdämparen (900 og). Sitter som berget på ena sidan! Svårt att komma åt!

    Träkloss och hammare kanske 🙂

    Nu har du väl avlastat framvagnen 🙄 ❓

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka, 6 dagar sedan av .
    #477051
    svesson
    Deltagare

    Jodå – jag har avlastat framvagnen, och lyckats på ena sidan fram, men inte på den andra
    /Skulle vara en ledsen gubbe här – Hur hittat man dom?/

    #477056
    M.Broberg
    Deltagare

    se till att inte länkarmen hänger i dämparen. hissa upp den lite.

    #477424
    Johan Smeds
    Deltagare

    Tack för alla svar!

    Fick mina brustna framfjädrar bytta till standardfjädrar till 900 från Lesjöfors. Skönt att få det gjort. Nu lite högre fram än bak, men sjunker förhoppningsvis någon centimeter efter ett tag. Hur som helst skönt att få det gjort ordentligt då jag ej vågade/orkade fixa det själv.

    #477429
    M.Broberg
    Deltagare

    Det finns lastfjädrar att köpa som höjer lite bak.

    troligtvis kommer det inte sjunka ihop så mkt fram

    #477447
    Johan Smeds
    Deltagare

    Det finns lastfjädrar att köpa som höjer lite bak.
    troligtvis kommer det inte sjunka ihop så mkt fram

    Ok, men köpte framfjädrarna hos Saab-klubben. Borde väl var i princip som original då väl?

    #477465
    Lsoderlund
    Deltagare

    Lesjöfors är de enda som tillhandahåller fjädrar till og900 idag, så även sänksatserna.
    Tar bra många mil innan bilen sätter sig, men en og900 hänger alltid på baken lite, framförallt på CC.

    Receptet sänkfjädrar fram och original bak brukar visuellt ge en ”rak” 900.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #477467
    Johan Smeds
    Deltagare

    Lesjöfors är de enda som tillhandahåller fjädrar till og900 idag, så även sänksatserna. Tar bra många mil innan bilen sätter sig, men en og900 hänger alltid på baken lite, framförallt på CC.
    Receptet sänkfjädrar fram och original bak brukar visuellt ge en ”rak” 900.

    Jaså, attans att jag inte visste det när jag beställde. Borde nästan stå i shoppen. 🙂 Men vilken dramatisk skillnad det blev i komfort iaf, så får väl vara nöjd ändå.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.