Brustna fjädrar fram

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Brustna fjädrar fram

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Brustna fjädrar fram

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 11, 2020 at 17:24 #477020

      Fick underkänt på besiktningen pga brustna fjädrar fram. På förra besiktningen gick den tydligen igenom med samma problem under “bra att veta”.

      Den är inte överdrivet låg fram pga fjäderbristningen, men man ser att den är sänkt ett snäpp.

      Nu till frågan. Räcker det med att köpa nya fjädrar eller måste man byta stötdämpare också? Vill hålla den så original som möjligt och inte betala mer än absolut nödvändigt, inga sänkfjädrar etc. Hoppas på att endast fjäderbyte behövs…

      Tack på förhand!
      /Johan

      Saab 900i 8v 1988
      Saab 900s 16v 1992

      • Detta ämne redigerades för 3 år, 5 månader sedan av smeds.
        oktober 11, 2020 at 22:01 #477030

        Du behöver inte byta stötdämpare, men jag hade gjort det när jag ändå var igång. Det är inga stora pengar på en og900, men välj gas-dämpare och av känt märke (typ Sachs/Bilstein/Koni eller dylikt). Fjädrar är en enkel operation, lite knepigare med stötdämparna.
        Johan, vill du låna fjäderverktyg så säg till.

        Håller helt och hållet med om sänkfjädrar, min cab hade det vid köp, och ämnar under vintern att byta tillbaka till original.

        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

        Skämsbil:
        Audi A6 Avant

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          oktober 11, 2020 at 22:58 #477032

          “Fjädrar är en enkel operation, lite knepigare med stötdämparna.”

          har du nånsin monterat saabs standardfjädrar?

          dom är fruktansvärt långa och ett helvete att få dit där fram.

          byta stötämpare däremot är snorenkelt.

          • Det här svaret redigerades för 3 år, 5 månader sedan av M.Broberg.
            oktober 11, 2020 at 23:22 #477034

            Du behöver inte byta stötdämpare, men jag hade gjort det när jag ändå var igång. Det är inga stora pengar på en og900, men välj gas-dämpare och av känt märke (typ Sachs/Bilstein/Koni eller dylikt). Fjädrar är en enkel operation, lite knepigare med stötdämparna. Johan, vill du låna fjäderverktyg så säg till.
            Håller helt och hållet med om sänkfjädrar, min cab hade det vid köp, och ämnar under vintern att byta tillbaka till original.

            Ok, skönt. Börjar med att byta fjädrar då, men blir nog att låta en verkstad fixa det för strax under tusenlappen. Är rädd för kraften i fjädrar så känns läskigt att prova själv. Men snällt med erbjudandet, tack! Ja, blir nog bekvämt att byta till och glida runt med vanliga fjädrar istället i din fina cab. 🙂


            ”Fjädrar är en enkel operation, lite knepigare med stötdämparna.”
            har du nånsin monterat saabs standardfjädrar?
            dom är fruktansvärt långa och ett helvete att få dit där fram.
            byta stötämpare däremot är snorenkelt.

            Tack för input, kommer lämna in den så att någon får fixa det åt mig.

            Saab 900i 8v 1988
            Saab 900s 16v 1992

            • Det här svaret redigerades för 3 år, 5 månader sedan av smeds.
              oktober 12, 2020 at 14:35 #477044

              Ett helvete att byta standardfjädrar fram?
              Nej, men lite bökigt med universal fjäderspännare kanske.
              Med Saabs fjäderverktyg är det väldigt lätt.

                oktober 12, 2020 at 17:20 #477047

                När vi är inne på detta ämne
                Nån som kan tipsa om en bra liten avdragare för att få loss neder-änden på stötdämparen (900 og). Sitter som berget på ena sidan! Svårt att komma åt!

                  Anonym
                  oktober 12, 2020 at 17:38 #477048

                  När vi är inne på detta ämne Nån som kan tipsa om en bra liten avdragare för att få loss neder-änden på stötdämparen (900 og). Sitter som berget på ena sidan! Svårt att komma åt!

                  Träkloss och hammare kanske ?

                  Nu har du väl avlastat framvagnen ? ❓

                    oktober 12, 2020 at 18:51 #477051

                    Jodå – jag har avlastat framvagnen, och lyckats på ena sidan fram, men inte på den andra
                    /Skulle vara en ledsen gubbe här – Hur hittat man dom?/

                      oktober 12, 2020 at 20:26 #477056

                      se till att inte länkarmen hänger i dämparen. hissa upp den lite.

                        oktober 24, 2020 at 23:29 #477424

                        Tack för alla svar!

                        Fick mina brustna framfjädrar bytta till standardfjädrar till 900 från Lesjöfors. Skönt att få det gjort. Nu lite högre fram än bak, men sjunker förhoppningsvis någon centimeter efter ett tag. Hur som helst skönt att få det gjort ordentligt då jag ej vågade/orkade fixa det själv.

                        Saab 900i 8v 1988
                        Saab 900s 16v 1992

                          oktober 25, 2020 at 08:50 #477429

                          Det finns lastfjädrar att köpa som höjer lite bak.

                          troligtvis kommer det inte sjunka ihop så mkt fram

                            oktober 26, 2020 at 11:22 #477447

                            Det finns lastfjädrar att köpa som höjer lite bak.
                            troligtvis kommer det inte sjunka ihop så mkt fram

                            Ok, men köpte framfjädrarna hos Saab-klubben. Borde väl var i princip som original då väl?

                            Saab 900i 8v 1988
                            Saab 900s 16v 1992

                              oktober 26, 2020 at 15:55 #477465

                              Lesjöfors är de enda som tillhandahåller fjädrar till og900 idag, så även sänksatserna.
                              Tar bra många mil innan bilen sätter sig, men en og900 hänger alltid på baken lite, framförallt på CC.

                              Receptet sänkfjädrar fram och original bak brukar visuellt ge en “rak” 900.

                              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                              Saab 9-3 Vector SC ´09

                              Skämsbil:
                              Audi A6 Avant

                              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                oktober 26, 2020 at 17:09 #477467

                                Lesjöfors är de enda som tillhandahåller fjädrar till og900 idag, så även sänksatserna. Tar bra många mil innan bilen sätter sig, men en og900 hänger alltid på baken lite, framförallt på CC.
                                Receptet sänkfjädrar fram och original bak brukar visuellt ge en ”rak” 900.

                                Jaså, attans att jag inte visste det när jag beställde. Borde nästan stå i shoppen. 🙂 Men vilken dramatisk skillnad det blev i komfort iaf, så får väl vara nöjd ändå.

                                Saab 900i 8v 1988
                                Saab 900s 16v 1992

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.