Bygga koppling

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bygga koppling

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bygga koppling

  • Författare
    Inlägg
    • mars 31, 2013 at 21:21 #6750

      Hej!

      Tänkte om det fanns någon här som kunde dela med sig av erfarenheter om hur man bygger en koppling som tål lite mer hästar. Nu tänker jag inte på några saab standard grejor som är svåra att få tag i utan det ska vara grejor som kan köpas i butik nu.

      Jag har sätt att några använder en tryckplatta från vw typ1. Vilka årsmodeller gäller det? Hur behöver man modifiera svänghjulet för att det ska passa? Vad tar man för lamell?

      Finns det andra alternativ? :wrench

      //Jesper

        mars 31, 2013 at 21:26 #54073

        Hmm, “VW Transporter” ringer nånstans i mitt huvud när man pratar V4 och koppling/tryckplatta….?

          mars 31, 2013 at 21:40 #54074

          Gå in på http://www.sweedspeed.com å beställ en färdig sats. När du har provat en sådan så finns det ingen annan koppling som duger. Det säger alla som har provat den.
          Tål minst 250nm å typ 300Hk

          /Fredrik

            april 1, 2013 at 08:04 #54080

            Har tittat på den och men såg i specifikationer då, men 300hk och 250nm låter ju lovande. Får nog bli en sån om inget annat dyker upp. Fast det är ju roligare och bygga något själv. Så fortsätt gärna med tips. :h

              april 1, 2013 at 23:28 #54089

              Jo, det är kopplingar till bubbla upp till 1970 du ska leta efter. Du kan ju börja med en VW-solfjäder vilken kan köpas på VWcustom i Hyllinge för en tusenlapp. För att få den att passa måste du borra och gänga nya hål i svänghjulet. en baggis för en mek-verkstad samtidigt så kan du svarva upp så det får plats en 200mm lamell.
              Det är bra om den nya hålen sitter rätt så inte solfjädern blir ocentrerad, så det är inget man på fri hand 😉

              I solfjädercentrumet sitter en ring. Den skall finnas och vara KVAR ! Detta för att passa mot SAABens urtrampningslager.

              Sen skaffar du en lamell med bra belägg (typ SSR rally).

              Vidare ska det ligga lämpligt höga distanser (c:a 1-2mm om jag inte missminner mej) mellan solfjädern (=tryckplattan) och svänghjulet. Om du glömmer dem blir det ingen avkoppling 😉 Höjden på dessa distanser kan (/ska) man mäta in för att få maximal presskraft så kopplingen kan ta maximalt vridmoment utan att slira. Tyvärr visade det sig, i mitt fall, att med optimala distanser för max presskraft så tog kopplingen i kopplingskåpan när hela härligheten skruvades ihop. Så jag fick backa av lite 🙁 Man kan svarva av lite på svänghjulets anliggningsyta mot vevaxeln och kanske försänka lamellen lite i svänghjulet men det handlar om nån millimeter eller så men det kan räcka för att få plats med optimala distanser. Man kan också behöva justera startmotorns läge om man svarvar av svänghjulet……

              Om du vill ha ännu biffigare koppling än detta så ta och googla på Kennedy och SAAB clutch.
              Bl.a. kan du läsa lite om det här http://www.saab-v4.co.uk/speedball/topic.asp?topic_id=1771&whichpage=2

              Tänk på att kopplingen funkar som skydd för växellådan vilken definitivt INTE klarar herrejössesvridmoment (har hört nån siffra på max 245Nm).
              Så OM du mekar dit en koppling som klarar ett hiskeligt moment så flyttar du bara den svaga punkten ett snäpp till…. växellådan…

              Men en lagom biffig koppling kommer den funka som brytpinnen i en utombordsmotor och (kanske) rädda dej från växellådshaveri..

              Lycka till / Kenth

                april 2, 2013 at 18:53 #54101

                Tack för den informationen! Nu börjar det likna något! 🙂 :wrench Ska söka vidare lite på detta. Vem säljer 200mm lameller?

                  april 3, 2013 at 04:02 #54117

                  Dalhems säljer sinterlameller, Vet inte om det finns med rätt nav. annars har dom utan nav
                  http://dalhems.se/ProductList.aspx?group=8c54d682-a178-4d08-a846-44074c406ab8&brand=&prodgroup=cc4099cc-3aa8-43c1-a464-8ef33c2f313d&filter-b3d186ec-5535-44d2-bf6f-9cd8009fbb7e=200mm
                  Jag hade vw transpoerter tryckplatt och en fräch orginal lamell i min med 2,9L v6 ca 145 hk och 245Nm funkar bra bara noga å scimsa in den, men det är nog på gränsen.

                    april 3, 2013 at 10:05 #54124

                    Shimsade du bara eller svarvade du ner svänghjulet? Är det någon skillnad på transporter kopplingen jämfört med bubbla kopplingen? Läste på dalhems att det enda som skiljde på bubbla kopplingen innan -70 och den senare var centrumringen som vi behöver till urtrampningslagret.

                      april 3, 2013 at 10:45 #54125

                      måste man svarva något på svänghjulet eler räcker det att borra och gänga?

                        april 3, 2013 at 18:48 #54143

                        Hittade det här projektet: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=15889&hilit=saab

                        Han kör med 215mm tryckplatta och lamell från någon nyare saab, är det samma splines på dessa? då borde det vara ganska enkelt att hitta en bra lamell. någon som provat? :wrench

                          april 4, 2013 at 04:27 #54165

                          Nu är det ett tag sen, Men vad jag kommer i håg så svarvade vi inte ner det, utan bara stiftade och borrade om det.

                            april 4, 2013 at 07:09 #54170

                            här finns en koppling enligt vw konceptet http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4209/

                              april 5, 2013 at 14:38 #51990

                              Splinesen på lamellen ska enligt några sidor på nätet vara 10 tänder och ha en diameter på 7/8 tum så jag har försökt hitta en 200mm organisk lamell med dom måtten men inte hittat något ännu. Verkar som att någon austin har samma mått och enligt någon sida även någon triumph.

                                april 6, 2013 at 06:24 #54229

                                http://classicsaabracing.com/Order/detail.php?item=143 finns ju tydligen.

                                  april 14, 2013 at 18:46 #54514

                                  Jag har en fundering?
                                  Ligger urtrampningslagret mot fjädern när kopplingen är i “uppsläppt” läge? Eller är det så att lagret går emot och därmed roterar endast då kopplingespedalen trycks ner?

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.