Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Byta bultmönster 96 -75a
- Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2016-10-28 20:03 av .
- FörfattareInlägg
- 23 oktober, 2016 kl. 09:47 #419503
Robin Lautin
DeltagareHej vad finns de för möjligheter och byta bultmönster på en 96a från 75?
Saab 9-5 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2004 - Saab 96 v4 1975
23 oktober, 2016 kl. 10:59 #419504hup213
DeltagareHej Robin
Enklaste sättet är att montera spacers. Har sett sådana på Blocket. Tänk på Transportstyrelsens regler för ev ändring av offset mm när du byter fälgar.
Pelle i Härnösand
23 oktober, 2016 kl. 11:11 #419505Robin Lautin
DeltagareJo har sett dom spacer skivorna men dom breddar ju bra mycket och ja vill köra med original skärmar och så stort och brett som möjligt
Saab 9-5 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2004 - Saab 96 v4 1975
24 oktober, 2016 kl. 19:44 #419552sonettlll
DeltagareBästa sättet är att leta upp en omgång 4-bultnav från SAAB sport/ montecarlo.
Dom har bultmönster 114,3X4 samma som äldre 99or,
Bak passar trummorna direkt, finns även nya att köpa, fast utan lager.
Fram passar naven direkt på V4ans axel och spindelhus,sportskivan har lite större diameter och måste svarvas lite.
V4ans bromsok passar direkt, sportskivor finns nya idag.
Hjulbultarna är grövre så fälgarna måste borras upp, man kan montera hjulbultar innifrån och använda muttrar,
då blir det lättare att montera hjulen och man slipper borra bulthålen.
Beg, nav är dyra jag vet, men fina 99 silverspokefälgar är nästan gratis, max 1000:- för 4. dom är 5,5″ 185/65 passar perfekt på 95 o 96or.
Mats27 oktober, 2016 kl. 12:17 #419699John Ahlberg, Vallentuna
DeltagareEn otrevligt sak att tänka på vid ökning av spårvidden är att styrradien också ökar, vilket inte bara bänder i hjullagren, utan också kan bråka rejält i ratten. Oavsett om man monterar spacers eller breddar fälgarna mer utåt än inåt blir effekten densamma. Eftersom det är tajt inåt mot framvagnen breddar man gärna utåt, och då sticker ju även styrradien iväg. 2-3 cm ökning av styrradien räcker för att göra den annars så kursstabila gurkan till något man omöjligt kan somna vid ratten i.
Effekten av ökad styrradie förvärras om hjuldiametern samtidigt minskas. Om man sänker framvagnen så hjulen får en lätt negativ castervinkel flyttas styrradien tillbaka inåt och bilen kan bli mycket trevlig på vägen även med spacers eller breddade fälgar. Det gäller dock att inte sänka för mycket, eftersom inre drivknutarna inte är av CV-typ. Dessutom ger för mycket camber ojämnt däckslitage. (praktisk efarenhet… 😉)
Baktill finns väl inte mycketbreddningsmån vare sig inåt eller utåt om man inte vill bygga om skärmarna.
Jag kör numera på jättevanliga 195-65R15 på utåt breddade 60-talsfälgar och framfjädrarna kapade 2,5 varv. Bak kapade jag två varv. Bilen är helt underbar på vägen, rena gokarten, men det vibrerar när jag gasar och bakskärmarna är eh….*host* …ganska modifierade. 1,5-2 varv på framfjädrarna hade nog varit bättre för drivknutarna och däckslitaget, men då hade bilen troligen varit mycket mer spårkänslig och ”vandrig”.
27 oktober, 2016 kl. 21:36 #419705vinkelfyra med kors
Deltagaresportskivan har lite större diameter och måste svarvas lite.
V4ans bromsok passar direkt, sportskivor finns nya idag.Passar sportskivan på V4 nav ? Antar att den inte passar. Är ute efter att få bättre bromsar på V4.
27 oktober, 2016 kl. 22:38 #419708Robin Lautin
DeltagareVad är maximala storlek på fälg och däck man kan köra med utan att bredda skärmar?
Saab 9-5 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2004 - Saab 96 v4 1975
28 oktober, 2016 kl. 20:03 #419733sonettlll
DeltagareTill vinkelfyra med kors kan jag bekräfta att sportskivan inte passar v4-nav, v4ans skiva är djupare,och sitter med 5 skruvar,
sportskivan har 6 skruvar, sportskivan är bara ett par mm större, ingen skillnad i bromskraft.
Det går att montera 13″ hjul med orginalbromsarna, alltså bör man kunna montera mycket större skiva och flytta ut oket.
Har sett bilder med sportnav, ventilerad 9000-skiva och 900-ok. Mats - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.