Byta klocka + spänna handbroms

Forum Modellspecifika forum OG900 Byta klocka + spänna handbroms

  • Detta ämne är tomt.
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #485223
    Göran Carlsen
    Deltagare

    Jag har två funderingar

    1. Klockan är trasig, eller den står still rättare sagt. Kan en kabel lossnat?
    Jag saknar dessutom varvräknare.
    Kan man byta hela instrumenteringen till en med varvräknare och vad ska jag tänla på då?

    2. Har bytt till ett helt nytt bromsok bak. Dock får jag inte till handbromsen. Den tar inte hur mycket jag än pumpar på bromspedal o drar i handbroms.
    Vad gör jag för fel?

    20BCB080-0F32-4658-AF3A-1C311F9EBEE3

    _____________
    Nostalgisk återfallare
    Nuvarande projekt: 900i CC -89 5-dörrar, 8V
    Tidigare V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi

    saab900cc@icloud.com

    Bilagor:
    #485226
    Janne Hagnell
    Moderator

    Vad är det för åm med handbroms bak men ingen varvräknare?🤔

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #485227
    Lsoderlund
    Deltagare

    Har du skruvat ut kolven så att däcket precis går att dra runt? Sitter handbromskabeln på armen på oket?

    Byt ut hela mätarhuset mot ett med varvräknare, men behåll hastighetsmätaren.
    Dock tämligen mycket jobb och det är pilligt och inget man gör på 20 minuter första gången.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #485229
    Göran Carlsen
    Deltagare

    Nej, har inte skruvat ut kolv. Kan man göra det på plats?

    _____________
    Nostalgisk återfallare
    Nuvarande projekt: 900i CC -89 5-dörrar, 8V
    Tidigare V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi

    saab900cc@icloud.com

    #485230
    Göran Carlsen
    Deltagare

    1989 900i, 8 ventilsmotor.

    _____________
    Nostalgisk återfallare
    Nuvarande projekt: 900i CC -89 5-dörrar, 8V
    Tidigare V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi

    saab900cc@icloud.com

    #485231
    Göran Carlsen
    Deltagare

    Passar ala mätarhus alla modellar, dvs utom turbo?
    Ska man behålla hastighetsmätaren så att den visa rätt antal mil?

    _____________
    Nostalgisk återfallare
    Nuvarande projekt: 900i CC -89 5-dörrar, 8V
    Tidigare V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi

    saab900cc@icloud.com

    #485232
    Janne Hagnell
    Moderator

    1989 900i, 8 ventilsmotor.

    Trodde inte det fanns så sena utan varvräknare.
    Om det är samma ok som på 9000 så är det inte ovanligt att handbromsfunktionen går sönder. Särskilt på ok från en stor billighetskedja…

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #485237
    Göran Carlsen
    Deltagare

    Jag trodde man kunde ”pumpa” ut handbromsen efter byte.

    _____________
    Nostalgisk återfallare
    Nuvarande projekt: 900i CC -89 5-dörrar, 8V
    Tidigare V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi

    saab900cc@icloud.com

    #485240
    Lsoderlund
    Deltagare

    Ja, det går, men det är trångt du får ligga på backen. Lättast att hissa upp och ta bort hjulet. Sedan skruvar du bort locket och skruvar in kolven.
    Mätarhusen måste överensstämma med hur folien ser ut bak. Var försiktig när du plockar bort folien, den är skör och det är lätt att skada den. Lättast är att hitta ett instrumenthus från en bil av samma årsmodell så är du säker på att det passar. Har för mig att det finns 3 eller 4 olika hus, men det kan säkert någon annan ge korrekt besked om.

    Kolla också att klockan, reostaten och alla lampor fungerar i nya mätarhuset fungerar innan du monterar tillbaka allt.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #485242
    roger96
    Deltagare

    Angående varvräknare: 1988 900i hade varvräknare, däremot inte 88B om man inte valt ett tillvalspaket, samma gäller 89 års 900i8 respektive 90 års 900i16. 900i 88B (utan tillvalspaket) var tänkt som en ersättare till den tidigare 900c och hade utrustning som motsvarade denna.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #485243
    roger96
    Deltagare

    Enligt EPC är det samma varvräknare i årsmodell 88B-91, en annan i 88 och ytterligare en modell i 92-93. Elfolien är samma 88B-93 men 88 har en annan.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #485250
    wallero
    Deltagare

    Hur lätt som helst å ta bort en skruv med 12 skalle å sen ha en 3 mm insex nyckel å skruva ut kolven..
    Du får inte av oket om du inte skruvar ut skruven först.!!!!

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #485305
    Göran Carlsen
    Deltagare

    Har hittat detta mätarhus på Blocket.
    Det är alltså ganska osäkert om det passar. Säljaren vet inget om årsmodell o modell.

    A50D0626-5F18-4331-AFC0-F4AD9C1B2616

    _____________
    Nostalgisk återfallare
    Nuvarande projekt: 900i CC -89 5-dörrar, 8V
    Tidigare V4, 99 L, 900 GL, 900 GLS, 900 Turbo 8V, 9-5 Sport Combi

    saab900cc@icloud.com

    Bilagor:
    #485314
    M.Broberg
    Deltagare

    kolla kontrollamporna är ett bra tips.

    är dom på rätt ställe är det stor chans det är rätt. inte garanterat doc.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.