Byta lampa i instumentpanelen, hur göra?!

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Byta lampa i instumentpanelen, hur göra?!

  • Detta ämne har 11 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2004-02-23 20:49 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10205
    anonymous
    Deltagare

    Hej igen.

    Jag har försökt hitta en servicebok till 96 V4 ’74, men det verkar lönlöst. Kan någon som vet beskriva hur jag kommer åt lampan i instrumenteringen? Vore kanonbra, då jag inte vågar göra allt för mycket utan att veta vad jag gör… :rolleyes:

    #72894
    anonymous
    Deltagare

    Min instrumentering slocknade nyligen så jag har färsk erfarenhet Du kommer åt alla lampor utan att demontera något annat. Du får stoppa in handen bakom rattstången och känna dig fram. Titta på ”urtavlorna” och kolla var det finns andra lampor. Självklart sitter det en glödlampa bakom helljuslampan, laddningslampan, tanklampan o.s.v. När du hittar en liten plastgrunka med ett vridhandtag som inte motsvarar någon av lamporna på mätartavlan har du (nog) hittat rätt. Dessa ska vridas ett kvarts varv för att trilla ur. Dra ur glödlampan (1,2 volt) ur den svarta plastgrunkan, stoppa in en ny och för in den i hålet igen (om Fuling läser detta så kommer det en kommentar). Vrid åter ett kvartsvarv och Du Skådar Ljuset.

    #72895
    anonymous
    Deltagare

    Jag blir aldeles rörd, vilken sann poet! Detta blir mitt kall, detta skall jag vakna upp med imorgon, för att spritt språngande påklädd ta en titt bakom rattens underbara värld i jakt på ljuset som gud glömde. Nåja, något åt det hållet iallafall.
    Tackar hjärtligt för oemotståndlig service av rang!

    #72896
    enor
    Deltagare

    Ett varningens ord, trumtigern!

    Om du lyder Rattväxels ord och stoppar i en lampa på 1,2 Volt, så kommer din stund i ljuset att bli så kort att man kunde tro att du var med i en dokusåpa.

    12 Volt skall det givetvis vara!

    /magnus

    #72897
    Lollo
    Deltagare

    Hej.
    Enor har rätt, 12 volt och styrkan på lampan är 1.2 watt.

    #72898
    anonymous
    Deltagare

    Rattväxel rodnar och skäms
    Jag måste ha fått kortslutning när jag blandade ihop volt och watt. Det är såna här hopblandningar som får rymdfärjor att störta 😮

    #72899
    mats a
    Deltagare

    Va? Kör man rymdfärjor på 12 volt? Det var väl därför Columbia gick i bitar; startkablarna räckte inte längre…

    #72900
    anonymous
    Deltagare

    Nä, rymdfärjor går på 12 Watt 😮

    #72901
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Om det helt saknas instrumentbelysning så kan det även vara reostaten (”ljusstyrkeknappen”) som lagt av. Inte helt ovanligt att detta händer.

    /B

    #72902
    anonymous
    Deltagare

    Nu hade jag redan förstått detta, så ingen skada skedd. Bytte lampan, men fick fortfarande inget ljus. Antar att det är dimmern som spökar då? Men hur kommer man åt den, den sitter väl högst upp, ovanför allt annat. Detta gör väl att man inte kommer åt den? Jag har grava problem med att nå dimmern iallafall. Finns det enklare vägar än genom jungeln under ratten?

    #72903
    mikael jardstam
    Deltagare

    Dimmern kan bli glapp, om man vrider och grejar på den så kan instrumentbelysningen glimma till. Då vet man med säkerhet vart felet ligger.

    #72904
    petter
    Deltagare

    Om man nu inte hittar en ny reostat och inte störs oerhört av det våldsamma avsteget från originallinjen kan man ju koppla förbi den så att belysningen alltid är igång.

    Mvh Petter

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.