Byta motor 900i 16v 1992 till 900S motor

Forum Modellspecifika forum OG900 Byta motor 900i 16v 1992 till 900S motor

  • Detta ämne är tomt.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #479002
    Jan Öfverberg
    Deltagare

    Är det ett stort projekt och göra detta? Har för mig att växellådan är detsamma i 16 ventilerna?

    #479162
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej,

    Detta kan ju vara svårt att ge ett absolut svar på.
    Men min egna åsikt (från när jag själv gjorde mitt första motorlyft), är att det inte är så svårt.
    Givetvis har ju omständigheter/förutsättningar en inverkan, men har du ställe/plats att meka, grundläggande verktyg och nått att lyfta motor/växellåda med, så går det nog bra.
    Planering hjälper för ett smidigare jobb.
    Dessutom brukar de flesta här på forumet tycka om att få hjälpa till med att svara på frågor, så fyll på med följdfrågor om sådana dyker upp.

    Lycka till och ha de gött 🙂

    EDIT:
    och jo, växellådan är samma i 16-ventils motorerna. Små skillnader förekommer, men det passar.

    • Det här svaret redigerades för 4 veckor sedan av .
    #479168
    M.Broberg
    Deltagare

    Växellådan i en 900s och en 900i 2.0 av samma år är exakt samma lådor.

    det skiljer lite småsaker mellan årsmodeller men samma årsmodell = identisk låda.
    alla årsmodeller har samma motorfästen och utväxling.

    #479173
    59deluxe
    Deltagare

    Något som kan vara intressant att tänka på är att förutom det tekniska som redan
    svarats på är att det normalt inte är problem att typbesikta med t16 om bilen man bygger om
    inte är registrerad senare än 1992.
    Efter 1992 krävs intyg från tillverkare,kan ju vara lite svårt att få tag på.
    Men varför inte köra på fulltryckare med en gång när man ändå gör jobbet?
    Så har jag gjort på min 900i 2,0 16 cab, 91a.

    Håkan.

    #479250
    Jan Öfverberg
    Deltagare

    Tusen tack för alla svar! Ska överväga ett motor byte.

    #479251
    Regin
    Deltagare

    Tusen tack för alla svar! Ska överväga ett motor byte.

    Ja det tycker jag helt klart du skall göra. 🙂

    Själv gjorde man en en ”grej” 2008, tog en 1989 900i ”snik” med servo som enda ”lyx” –
    skalade allt ur den, och installerade 1 st 1991 T16 Ftt 😊 👍
    Luvan

    Bilagor:
    #479549
    Jan Öfverberg
    Deltagare

    Snygg bil!

    #480250

    Hej, det är ganska enkelt jobb. Jag har 900i16 2,1 1992. Jag byte T16 htt motor och växellåda. Största arbetet var med elsystem och elkablerna, jag bytte alla kablarna så att apc, bränslesystem funkar som original. Jag rekommenderar att tar borta Instrumentbräda och alla indredning, då alla elsystem är titta på.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.