Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › Byta nedre främre spindelled, tips?
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2016-07-03 10:44 av .
- FörfattareInlägg
- 19 juni, 2016 kl. 19:15 #398827
Jonathan
DeltagareHar spenderat större delen av dagen med att försöka få loss nedre främre spindelled (länkarm) på min Saab 99. Har försökt smörja den med 5-56, bänt och brutit samt slagit (med gaffelkil och hammare) och till sist även värmt den. Men den vill inte lossa. Köpte i min iver givetvis även en fjösig liten spindelledsavdragare på Feltema, som inte alls passade för detta.
Söker nu tips från experterna på hur man kan få loss denna spindelled. Har ni några specialknep? Några verktyg? Alla tips mottages tacksamt!
20 juni, 2016 kl. 01:26 #398842saabcustom
DeltagareOm det alltså är konan som bråkar… två rejäla hammare (typ handsläggor) en håller du som mothåll och mitt över tar du den andra hammaren och ger styrspindelhuset en rejäl pepparnöt så att konans hål blir ovalt. Behövs inte många tusendelar så lossar nog spindelleden från huset.
Egentligen är detta standardtricket för styrleder men kanske att det går att göra på spindelled oxo…
Lycka till / Kenth
- Detta svar redigerades för 3 år, 7 månader sedan av . Anledning: Felläsning
20 juni, 2016 kl. 09:00 #398888stefan
Deltagaredet är ju en ganska stor kona (jämfört med en styrled iallafall) så det kan behövas rejäla slag. Är det nåt sånt här du har http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Bilreservdelar/Chassidelar/Fram-och-Bakvagn/Spindelled/Gaffelkilset-5-delar-2000021584/ och dessutom får plats med dem utan att slå sönder nåt annat så ska det inte vara nå som helst problem att få loss det med en sådan gaffel. Då slår du nog för lite bara. Stor slägga behövs.
Att slå med en slägga som mothåll som han ovan beskrev fungerar nog inte på det stället, man behöver gott om plats så man får en bra träff.Sen inte att förglömma så underlättar det betydligt om man avlastar övre länkarmen också. (görs väl på alla årsmodeller eller? Du placerar alltså nåt på typ 15 mm under övre länkarmen så det inte fjädrar ner så mycket. Då blir det inte så konstig vinkel på nedre armen och det är lättare att få ihop sen.
- Det här svaret redigerades för 3 år, 7 månader sedan av .
20 juni, 2016 kl. 09:48 #398890gv8
DeltagareJag instämmer med Stefan. Om du dessutom tar bort skivan så blir undre kulleden åtkomlig för gaffeln rakt från sidan.
20 juni, 2016 kl. 09:59 #398891Frihjularn
DeltagareTyvärr har byte av spindelleder, för mig i alla fall, alltid fört med sig olika problem som jag behövt ”improvisera” för att lösa. Jag kan inga generalknep, även om det ovan föreslagna; att dänga till fästet som konan löper genom för att ”deformera” detta något kan vara en bra universallösning om den genomförs med måtta och eftertanke!
Jag har värmt, borrat, slipkapat, kofotat, pressat, kilat, släggat, vridit, 5-56’at, och svurit i olika kombinationer beroende på problemets art. Enda gemensamma faktorn har väl varit svordomarna… 😉En generalregel, som tål att upprepas, är doch att ALLTID ha ett FAST eller ”TUNGT” mothåll. Annars så kan man vara säker på att den kraft/impuls man anbringar hamnar någon annan stans (bussningar, länkarmar, drivknutar etc), och inte enkom på spindelledens kona. Det vill säga, arbete i onödan och risk för skada på annat håll (eller på kroppsdel).
Så; Palla upp, spänn fast, sätt något tungt (sten, järnklump…) på motsatta sidan, och planera alltid ”kraftriktningen”. Att ”banka och slå” i ilska fungerar sällan…Ska man värma är det snarare för att få en liten mikrorörelse för att konan ska släppa från hålet för att sedan lossa lite lättare. Värmen sprider sig snabbt, och den lilla diameterökning man får på hålet kommer efter några sekunder också på konan. Ska man värma måste man också blåsa på rätt bra med en koncentrerad eldstråle, annars kan man lika gärna låta bli!
Men, som flera redan påpekat, en rejäl gaffel, en rejäl slägga, ett rejält (tungt och stelt) mothåll enligt mig, planering av slagriktning, kanske föregånget av punktvärmning, brukar vara metod 1a. (Innan man börjar med mer destruktiva metoder…)
20 juni, 2016 kl. 17:11 #398921stefan
Deltagareslår man med slägga i godset så måste man ha ett tyngre mothåll på andra sidan. Annars fungerar det inte överhuvudtaget och man slår bara sönder delarna. Tricket är som sagt att för en mikrosekund göra hålet ovalt och då släpper konan.
Att värma tillför ingenting och konor som är stora kan sitta ganska så rejält och då är en spindelled på en saab bara småpotatis. Finns ju rejält grova grejer på lastbilar och annat.3 juli, 2016 kl. 10:44 #399452a einarsson
DeltagareNu gissar jag att du redan har löst problemet vid det här laget, men här kommer lite tips ändå.
Det satt någon typ av ”Kinakvalitet” på min 900 som var lögn i ”&%¤#” att få loss. Till slut köpte jag en avdragare från Verktygsboden ” http://verktygsboden.se/avdragare/spindelledsavdragare-universal ” som jag fick modifiera något så att käftarna gapade tillräckligt mycket. Jag bytte ut de befintliga två plattjärnsbitarna som förbinder den övre och undre armen till två med hålbilden längre isär. Efter denna modifikation fungerade verktyget alldeles utmärkt. Det enda man får tänka på är att kolla så att inte spännskruven böjer sig (lyckades böja orginalskruven när jag skruvade lite för långt). - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.