Byta nedre främre spindelled, tips?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Byta nedre främre spindelled, tips?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Byta nedre främre spindelled, tips?

  • Författare
    Inlägg
    • juni 19, 2016 at 19:15 #398827

      Har spenderat större delen av dagen med att försöka få loss nedre främre spindelled (länkarm) på min Saab 99. Har försökt smörja den med 5-56, bänt och brutit samt slagit (med gaffelkil och hammare) och till sist även värmt den. Men den vill inte lossa. Köpte i min iver givetvis även en fjösig liten spindelledsavdragare på Feltema, som inte alls passade för detta.

      Söker nu tips från experterna på hur man kan få loss denna spindelled. Har ni några specialknep? Några verktyg? Alla tips mottages tacksamt!

        juni 20, 2016 at 01:26 #398842

        Om det alltså är konan som bråkar… två rejäla hammare (typ handsläggor) en håller du som mothåll och mitt över tar du den andra hammaren och ger styrspindelhuset en rejäl pepparnöt så att konans hål blir ovalt. Behövs inte många tusendelar så lossar nog spindelleden från huset.

        Egentligen är detta standardtricket för styrleder men kanske att det går att göra på spindelled oxo…

        Lycka till / Kenth

        • Detta svar redigerades för 7 år, 9 månader sedan av saabcustom. Anledning: Felläsning
          juni 20, 2016 at 09:00 #398888

          det är ju en ganska stor kona (jämfört med en styrled iallafall) så det kan behövas rejäla slag. Är det nåt sånt här du har http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Bilreservdelar/Chassidelar/Fram-och-Bakvagn/Spindelled/Gaffelkilset-5-delar-2000021584/ och dessutom får plats med dem utan att slå sönder nåt annat så ska det inte vara nå som helst problem att få loss det med en sådan gaffel. Då slår du nog för lite bara. Stor slägga behövs.
          Att slå med en slägga som mothåll som han ovan beskrev fungerar nog inte på det stället, man behöver gott om plats så man får en bra träff.

          Sen inte att förglömma så underlättar det betydligt om man avlastar övre länkarmen också. (görs väl på alla årsmodeller eller? Du placerar alltså nåt på typ 15 mm under övre länkarmen så det inte fjädrar ner så mycket. Då blir det inte så konstig vinkel på nedre armen och det är lättare att få ihop sen.

          • Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av stefan.
            juni 20, 2016 at 09:48 #398890

            Jag instämmer med Stefan. Om du dessutom tar bort skivan så blir undre kulleden åtkomlig för gaffeln rakt från sidan.

              juni 20, 2016 at 09:59 #398891

              Tyvärr har byte av spindelleder, för mig i alla fall, alltid fört med sig olika problem som jag behövt “improvisera” för att lösa. Jag kan inga generalknep, även om det ovan föreslagna; att dänga till fästet som konan löper genom för att “deformera” detta något kan vara en bra universallösning om den genomförs med måtta och eftertanke!

              Jag har värmt, borrat, slipkapat, kofotat, pressat, kilat, släggat, vridit, 5-56’at, och svurit i olika kombinationer beroende på problemets art. Enda gemensamma faktorn har väl varit svordomarna… 😉

              En generalregel, som tål att upprepas, är doch att ALLTID ha ett FAST eller “TUNGT” mothåll. Annars så kan man vara säker på att den kraft/impuls man anbringar hamnar någon annan stans (bussningar, länkarmar, drivknutar etc), och inte enkom på spindelledens kona. Det vill säga, arbete i onödan och risk för skada på annat håll (eller på kroppsdel).

              Så; Palla upp, spänn fast, sätt något tungt (sten, järnklump…) på motsatta sidan, och planera alltid “kraftriktningen”. Att “banka och slå” i ilska fungerar sällan…

              Ska man värma är det snarare för att få en liten mikrorörelse för att konan ska släppa från hålet för att sedan lossa lite lättare. Värmen sprider sig snabbt, och den lilla diameterökning man får på hålet kommer efter några sekunder också på konan. Ska man värma måste man också blåsa på rätt bra med en koncentrerad eldstråle, annars kan man lika gärna låta bli!

              Men, som flera redan påpekat, en rejäl gaffel, en rejäl slägga, ett rejält (tungt och stelt) mothåll enligt mig, planering av slagriktning, kanske föregånget av punktvärmning, brukar vara metod 1a. (Innan man börjar med mer destruktiva metoder…)

                juni 20, 2016 at 17:11 #398921

                slår man med slägga i godset så måste man ha ett tyngre mothåll på andra sidan. Annars fungerar det inte överhuvudtaget och man slår bara sönder delarna. Tricket är som sagt att för en mikrosekund göra hålet ovalt och då släpper konan.
                Att värma tillför ingenting och konor som är stora kan sitta ganska så rejält och då är en spindelled på en saab bara småpotatis. Finns ju rejält grova grejer på lastbilar och annat.

                  juli 3, 2016 at 10:44 #399452

                  Nu gissar jag att du redan har löst problemet vid det här laget, men här kommer lite tips ändå.
                  Det satt någon typ av “Kinakvalitet” på min 900 som var lögn i “&%¤#” att få loss. Till slut köpte jag en avdragare från Verktygsboden ” http://verktygsboden.se/avdragare/spindelledsavdragare-universal ” som jag fick modifiera något så att käftarna gapade tillräckligt mycket. Jag bytte ut de befintliga två plattjärnsbitarna som förbinder den övre och undre armen till två med hålbilden längre isär. Efter denna modifikation fungerade verktyget alldeles utmärkt. Det enda man får tänka på är att kolla så att inte spännskruven böjer sig (lyckades böja orginalskruven när jag skruvade lite för långt).

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.