Byta tändningslås/cylinder Saab 900 -86
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Byta tändningslås/cylinder Saab 900 -86
- Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2024-06-27 20:44 av
Jenny Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
juni 24, 2024 kl. 17:34 #516105
Hej!
Kan någon möjligen hjälpa mig? Fick nedslag på stöldskyddet från besiktningen. Blev överlycklig och hittade en låscylinder på skroten från en Saab 900 -87. Jag tryckte en liten mejsel i hålet på sidan och drog upp cylindern.
När jag sedan kommer hem finns det inget hål att få ut cylindern i min bil!?
Tack så länge!/Jenny
juni 24, 2024 kl. 21:25 #516110Hej. Enligt SAABs verkstadshandbok ska det finnas ett hål under växelspakshuset där en smal tråd kan tryckas in och frigöra låskolven. Nyckeln ska då vara mellan radioläge och tändningslåset
juni 24, 2024 kl. 21:33 #516111Tack för svar!
Fick precis reda på att det finns en plugg på sidan som man kan ta bort genom att borra. Alt växelspakshuset under som du sa. Funderar på att ge mig på borren. Lite rädd att jag förstör något dock. Är väldigt grön inom detta område🙂.
Mvh Jenny
juni 25, 2024 kl. 15:04 #516134Se till att du har en stålborr, och inget annat. Svårt att borra med spakstället i bilen. Lättast att ta ur det, och borra med den utanför bilen. Ett annat alternativ kan vara att borra ur gamla låset. Var försiktig så du inte borrar för långt bara.
Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 900i ´88 "Prins Charles"
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09Skämsbil:
Renault Zoe ´22Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
juni 25, 2024 kl. 19:20 #516149Hej. De tre muttrarna som håller spakhuset är special av stöldskyddsskäl men brukar gå att få bort med en skruvmejsel alternativt gör man sig ett verktyg
Så länge tändlåset går att vrida på behöver man varken borra ur låset eller pluggen. Man måste dock demontera växelspakshuset för att komma åt hålet på undersidan där man sticker in en 90 graders vinklad svetstråd för att frigöra spärrstiftet i tändlåset så att det går att dra upp. Man måste precis som saabgunnar skriver ha låset i rätt läge för att trycka in stiftet. Alltså: det finns ett hål som går att komma åt utan att ta bort pluggen.
Stålpluggen sitter där som stöldskydd just för att man inte ska kunna ta ur låset så lätt men på bilen du tog ett lås ifrån måste stålpluggen varit borttagen sedan tidigare.
juni 25, 2024 kl. 21:12 #516155Hej Jenny. Såg ditt första inlägg men inte haft möjlighet att svara förrän nu. Råkade ut för samma sak med min 91:a 900. Går det lägga ur backen när du tagit ur nyckeln? I så fall är väl cylindern inte problemet. Då är det backspärren som är avbruten. Då måste du dela huset och byta delen som är skadad. Hälsningar Göran
juni 25, 2024 kl. 22:50 #516159Tack för svar!
Fick till det ikväll! Jag borra lite försiktigt och fick ur cylindern till slut. Har satt i den nya🙂 Phu!
juni 25, 2024 kl. 23:00 #516160Tack för svar!
Nu är cylindern bytt, men nu blev jag lite splittrad dock. Besiktningsmannen nämnde bara själva nyckeln, att det gick att ta ur nyckeln oavsett vilket läge den var i. Med den nya cylindern sitter nu nyckeln fast under de andra lägena. Var precis ute och kolla växelspaken och den gick att växla ur även när nyckeln var ur. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Tror jag får chansa och besikta den. Känns som att han borde ha nämnt växelspaken🤔
juni 25, 2024 kl. 23:09 #516161Låter tråkigt Jenny. Samma problem som jag råkade ut för. Någon hade knäckt byglen till backspärren. Kan även vara tappen i botten på spaken. Risk för att du får en ny tvåa. Tror inte jag har någon rep.sats kvar men kan kolla imorgon. Hur som helst måste du lossa spakhuset och dela det för att komma åt mekanismen. Göran
juni 25, 2024 kl. 23:22 #516162Jag får prata med besiktningen. Vore oerhört tråkigt att behöva ta tag i detta också. Fick 4 st 2:or. Besiktningsmannen borde ha nämnt detta och inte bara gällande nyckeln tycker jag. Tack för ditt svar. Väldigt tacksam för detta, även om jag blev lite smått besviken.
juni 25, 2024 kl. 23:31 #516163Hej Jenny. Tyvärr är det så att dagens bilprovare inte har riktigt koll på våra ”gamla” bilar men nog borde de upplyst dig om orsaken till ”tvåan”. Hoppas du finns någonstans i vårt land där någon vänlig själ kan hjälpa dig med ditt problem. Jag skickar ett PM till dig om jag har delarna du behöver. Finns många duktiga och hjälpsamma människor i klubben. Hälsningar Göran. (Karlshamn)
juni 26, 2024 kl. 00:05 #516167Tack Göran!🙂
Väldigt snällt av dig att du vill dela med dig. Jag hade en äldre man som besiktningsman och han borde veta bättre, tycker jag. Har inte alls någon större kunskap gällande bilar, men gör så gått det går och hittills har det gått bra. Lämna in bilen till verkstad finns det inte ekonomi till, så jag får göra det själv. Du får jättegärna återkomma om om du hittar delarna. Jag gör en provbesiktning nästa vecka om/när jag åtgärdat resterande felen.
Skulle det möjligen finnas någon som bor i Östersundstrakten och ha tid att hjälpa mig mot en peng så skulle det vara hjärtligt välkommet🙏.
Tack igen Göran!
juni 26, 2024 kl. 08:51 #516169Hej igen Jenny. Det kan vara så att minnet sviker mig lite efter några år. Kanske det var så i mitt fall att nyckeln gick att ta ur oavsett vilken växel som låg i. Tolkade jag har dig rätt så måste du lägga i backen för att få ut den. Isf kanske det klarar sig. Hoppas jag inte ”skrämt” upp dig för mycket. Du får testa att besiktiga pärlan som den är. Lycka till. 👍
juni 26, 2024 kl. 10:40 #516170Ingen fara. Jag kan ta ur nyckeln oavsett om jag har backen i eller inte. Så antagligen är det fel där med, om jag nu förstått detta rätt. Jag köpte den strax efter förra besiktningen och backen samt nyckel fungerade precis som nu. Alltså, ingen spärr. Ja, vilken soppa. Jag hoppas jag förstod dig rätt nu dock😅
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.