Byta tändningslås efter inbrott.

Forum Modellspecifika forum OG900 Byta tändningslås efter inbrott.

  • Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2014-09-10 18:52 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24446
    andersson__
    Deltagare

    Hej, har köpt mig en og900 t16 -93 som det tyvärr varit inbrott i, låset på förardörren helt utslitet och i botten av tändningslåset sitter det en avbrutten skruvmejselspets. Har börjat meka lite med tändningslåset men undrar lite hur jag ska gå vidare, har inte lyckats hitta något hål på sidan av låshuset för att frigöra själva cylindern, där det sitter på äldre 900or finns inget på min, tog dom bort det på senare årsmodeller? Har istället försökt meka loss hela spakhuset istället för att byta det, men får inte loss det, har lossat dom 3 special muttrarna som det sitter med och även tagit ur växelspaken och kopplat loss allt kablage, men hur får man sedan loss/ur växelförarstången ur huset?

    Tacksam för svar.

    #198791
    andreas1
    Deltagare

    Har alltid lossat växelaxelen ute vid lådan sen dragit hela paketetbakåt.
    Nu vet jag ej hur mycket som är ändrat med låsarna men hade en där det satt ett stift monterat i hålet då var det lätt att missa var det var, fick ha ett gammalt brevid o jämföra.
    Detta var en 91a.

    #198821
    dea
    Deltagare

    Om jag minns rätt så om du lossar koppen alltså plastbiten under spaken så får du loss spakstället utan att lossa ute vid lådan.

    #198830
    flaset
    Deltagare

    @dea wrote:

    Om jag minns rätt så om du lossar koppen alltså plastbiten under spaken så får du loss spakstället utan att lossa ute vid lådan.

    Precis, lite bökigt, men viker man omkull spakstället kommer man åt två genomgående skruvar som frigör underdelen från resten av huset vilket tillåter växelförarstången sitta kvar på sin plats.
    Den vill man helst inte lossa från lådan då det är både krångligt tråkigt och svårt att både lossa och få tillbaks… 😀

    Förresten, låscylindern går att lirka ur på de senare spakställen också, fast det kräver ett litet böjt specialverktyg av rätt diameter och hårdhet.
    Måste dessutom stå mellan de två första fasta lägena har jag för mig, som på de äldre…

    Lycka till

    MVH

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

    #198841
    andersson__
    Deltagare

    Jag har lyckats lokalisera hålet där man frigör cylindern på husets vänster sida, dock är den pluggad/igengjuten men den går kanske att slå/borra ut så man får in verktyget?

    #198855
    andreas1
    Deltagare

    Slog in den lilla metallstången med en dorn.bör även funka o slå på en skruv.
    Tänk på att låset ska va i radioläge har jag för mig alt mittemellan annars släpper ej sprinten.
    Tror jag strunta i o sätta tillbaka den men bör gå o slå in igen utifrån.
    Ang klyddigt o få tillbaka axelen om man lossar den vid lådan hur menar du då?
    Svårt o slå ut sprinten så lägena är givna sen eller svårt o trä den genom hålet i torpeden?
    Har gjort det många ggr o svårt är det absolut inte men möjligt det är smidigt o lossa den vid spaken.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.