Byta till slutväxel med högre utväxling?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Byta till slutväxel med högre utväxling?

  • Detta ämne har 19 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-07-26 17:58 av .
Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #44432
    lucasaxman
    Deltagare

    9/42 heter väl Sonette utväxlingen, det är väl den högsta utväxlingen som finns std.O vad jag vet finns det väl ingen högre framtagen heller.

    Alt. låda:
    Vilka förutsättningar har vi.
    Det måste vara avsedd för längsmonterad motor.
    Ha en utväxling som ger tillräcklig skillnad för att vara värt jobbet att dra igång ett projekt.

    Vilka lådor är rent principiellt lika?
    Den jag tänker på först är nog en Audi låda.
    Audi 100 / A6, kanske till Diesel= hög utv. och finns to.m som 6 växlad.

    Sedan är ju frågan hur mycket plats man skulle få ta i anspråk av passagerar utrymmet,för längre är den ju än vår std.låda

    Hehe………………..sedan finns de ju med medbringare bakåt också………..

    hm.har de samma rotation riktning som våra lådor ??

    #44443

    Jag har också spanat på Audi-lådor och konstaterat att man får det ganska trångt om fötterna. De femväxlade kommer sticka in minst 20 cm i kupén om jag inte minns fel. Kanske mer t.o.m. Vet inte om VW transporter haft femväxlat men de är också långa limpor. Dessutom måste diffen eller hela lådan så klart vändas uppochner. Det slår mig att jag borde ta en titt på den Renault 5 GTS-låda jag hade i min Fiat 126 busbil för en evighet sedan. Även den går ju åt fel håll men minns jag inte fullkomligt galet är deras diffar vändbara precis som på gamla VW-bubblor. Tror dock att även R5-lådan kommer in för långt i kupén.

    Sedan vore det ju förbannat tråkigt att göra sig av med det förträffliga frihjulet! Har man inte allt för bråttom och nyttjar frihjulet smart tror jag det kompenserar för en del av bensinvinsten av en högre utväxling. Jag marschar 80-90 på motorvägen och blandar in 20% stadskörning men håller mig kring ca 7,0 l/100km och det är ju inte illa alls för en femsitsig 37 år gammal bil med högvarvig förgasarmotor.

    #44444

    Medbringare bakåt hos en audilåda är förstås en viss tröst när man förlorar frihjulet och får det tajt om fötterna… :race Men vill man busa på det viset vore det ballare att bygga en Saab 96 Sahara, helst med TT-motorer! Det har ju talats om ”fyrkrafs” i andra trådar på forumet.

    Från Wikipedia: Citroën 2CV Sahara – 2CV fanns även i specialversion med 2st 12,5hk-motorer som hette 2CV Sahara. Den var avsedd för körning i svår terräng. Modellen tillverkades från december 1960 till 1971. Den hade två motorer och fyrhjulsdrift. Denna variant av 2CV tillverkades i endast 694 exemplar.

    Bilder på cittran: https://www.google.se/search?q=citroen+sahara&hl=sv&client=firefox-a&hs=MqE&rls=org.mozilla:sv-SE:official&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=J_3NT7OyGuuO4gTw3cDWDA&ved=0CGEQsAQ&biw=1024&bih=625

    #46008
    markus a
    Deltagare

    Nu har jag suttit med sprängskissen och fnulat ett tag.
    Under förutsättning att axelavståndet är samma mellan utgående axel, ingående axel och mellanaxel, så borde det ha en chans att fungera att ta stora kuggen från 3.ans drev istället för 4:ans ett ettan-drev istället för tvåans och ännu ett ettandrev på utgående axel.

    Jag har dock inte räknat några kuggar och funderat på vilken utväxling det blir.

    2:an blir i alla fall samma, eftersom den styrs bara av primärväxeln.

    /M

    #46036
    falko.vogler
    Deltagare

    Det finns en längre slutväxel 9:38 som har tagits fram av nagon jag träffade i Doesburg pa intsaab2009. Jag har inte nagon kontakt eller websida, men det finns en trad pa ett engelskt forum.

    http://www.saablink.net/forum/general-92-93-95-96-sonett-posts-information/24107.htm

    /Falko

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng