Byta till slutväxel med högre utväxling?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Byta till slutväxel med högre utväxling?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Byta till slutväxel med högre utväxling?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 26, 2012 at 19:13 #5699

      Hej!

      Har funderat lite på bränsleförbrukningen på V4an. Förutom det vanliga med välpumpade smala hjul och försiktig körning så hörde jag någon snacka om att byta slutväxel.
      Hur mycket ger det och vad är rimligt pris?

      Några fler tips?

        april 27, 2012 at 16:53 #42865

        Om du nu inte ska byta slutväxel själv så kan du köra väldigt länge med lite “för hög” bränsleförbrukning jämfört mot kostnaden av slutväxel samt jobb för montering 😉

          april 27, 2012 at 21:12 #42871

          Nä fyyy vilket tråkigt realistiskt svar på en så trevlig fråga! 😀

          Även jag har en trist realistisk sida (jag gärna förtränger) men jag är väldigt nyfiken på vad det faktiskt finns för utväxlingar till V4:an. Det enda jag läst mig till om 96-lådorna är att man kan mickla till sig lägre utväxling med delar från tvåtaktslådorna och att det finns olika drevsatser och slutväxlar för rally men att det också är handlar om HÖGRE varvtal.

          Att sänka motorvarvet borde kunna ge en avsevärt minskad förbrukning, åtminstone 10-20% gissar jag. Om det inte vore för fiberdrevet på balansaxeln skulle jag kanske ge mig på att bygga en överväxel via remskivan framtill men den vägen kan man inte ta ut många hästkrafter på en V4 utan att det blir fibermüsli i oljetråget… :wrench

          Jag har sökt efter alternativa växellådor, gärna femväxlat, men då får man det trångt om fötterna. Är man riktig händig med svarv och fräsmaskin kanske det kunde gå att plocka ut kraften genom något hål i växellådan till en femte växel men då snackar vi riktigt avancerade byggen…

          Jag antar att det mest ekonomiska sättet att få ner varvtalet är att skaffa större framdäck. Jag hade för nästan 20 år sedan 195:or med 80-profil runt om på min dåvarande Saab 96 men den var (eh, minst sagt) modifierad så det var inga problem i skärmarna. Efter det satte jag dit ÄNNU STÖRRE däck och sedan pajade ettans växel men jag körde så säkert i ett års tid utan större problem. Saaben ÄR lågt växlad! I framskärmarna borde man få i lite större däck än 165 på en originalbil tycker jag. Baktill är 165/80 nära gränsen.

          V4:an är knappast det optimala valet för eco-driving om man jagar absolut förbrukning. Däremot är det ju inget som hindrar att man tävlar med sig själv och jagar en relativ förbättring. Jag har sista åren trillat dit för denna körstil och blivit rena eco-pundaren. -Till medtrafikanternas förtvivlan och höga blodtryck ska kanske tilläggas… :mrgreen:

          Jag överskrider sällan 90 på mätaren, oftast håller jag mig strax under. Sedan i höstas har jag loggat varenda tankning och snittar på ca 7,2 om jag tar bort högre värden som beror på stressiga dagar och bänglig trafik. Några gånger har jag klarat ca 6,8 t.o.m. med en del stadskörning inräknad och ändå haft mätaren på ca 85 så fort jag fått den lagliga chansen. Tror det är rätt bra för en så pass stor och högvarvig förgasarmotor, även om karossen torde vara ganska aerodynamisk.

          Drar det kanske ihop sig till fler forumtrådar om eco-drivning och andra snål-relaterade ämnen? Tydligen är det inte bara jag som är tokig på detta sätt. :AP

            april 27, 2012 at 21:22 #42872

            Ja, jag tycker alla Saabar passar väldigt väl för ecodriving. Vet inte varför, men det känns helt naturligt att lägga ur växeln och frirulla i backarna. Och i V4:orna behöver man ju inte ens lägga ur växeln! :race
            Körde i min ungdom ett ekonomirally med en Alfa Romeo och det var däremot rena pinan. Motorn bara skrek “Vad håller du på med?!? Du ska GASA!!!!” Fast jag fick en hedrande tredjeplats och snittade 0,54L/mil. :duck

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              april 28, 2012 at 10:39 #42880

              Med risk att låta tjatig över min egen inbillade förträfflighet passar jag på att nämna mitt recept till ett fulfix som ganska säkert lovar minst 10% minskad förbrukning på en gammal skrotbil: HALVERA MOTORN! :wrench

              Jag är väldigt sugen på att prova detta med en V4 efter de framgångsrika 4000 milen med en skruttig Fiat 127. Kort och gott går det ut på att plocka ur två kolvar och sätta motsvarande ventiler ur funktion. Friktionsförlusterna minskar, pumpförlusterna likaså, men troligen viktigast arbetar motorn med betydligt högre kompressions- och förbränningstryck när man nästan hela tiden kör med fullgas för att ha en chans att halta sig fram. Fiat 127 är en törstig bil för sin litenhet så de absoluta siffrorna är inte så imponerande men relativt sätt låg jag ofta på uppemot 15% i bränslebesparing utan att sänka snittfarten. Körsättet blir ganska annorlunda och har man tendenser till att stressa upp sig eller bli otålig är det klokt att ta en valium eller två. Hur segt den än känns så förlorar man faktiskt inte så mycket tid jämfört med att köra en gammal skitbil i originalskick.

              http://em34.mine.nu/elektroarkivet/OFFTOPIC_127downsizing/index.htm

              En Saab-gurka väger bara 100 kg mer än fiaten, har 50% större cylindervolym och kanske 30% högre effekt. Framför allt är aerodynamiken betydligt bättre. Att banta bort 100kg borde gå ganska lätt. Man får slita mer med växelspaken men i gengäld får man ett otroligt skönt och udda motorljud.

              Att “halvera” motorn ger onekligen en några rejäla nackdelar jämfört med att ha en femte växel eller högre slutväxel, men det är i stort sett gratis att fixa (på fiaten kostade det en burk Permatex packningsmedel för 85:-) och slutresultatet blir ungefär detsamma som att sätta i en brutalt hög slutväxel.

              Den som inte vågar hålla denna typ av diskussioner här på saabforumet av rädsla att trakasseras av andra medlemmar kan ju regga sig med anonymare namn på Alternativ.nu och skriva i deras avdelning för fordonsdrift. 😀 Finns en del duktigt folk där.
              http://www.alternativ.nu/index.php?board=55.0

              Sedan finns ett intressant amerikansk forum för snik-experimentella fordonsentusiaster:
              http://ecomodder.com/

                april 28, 2012 at 11:01 #42881

                På tal om motorhalvering funderar jag på att testa en förhoppningsvis reversibel halv-variant på mitt brutala koncept: Plocka bort stötstängerna till två cylindrars samtliga ventiler. Kolv-och lagerfriktionen blir förstås oförändrad men man höjer arbetstrycket rejält på de fungerande cylindrarna och det ger förhoppningsvis åtminstone svaret på om det är förbränningstryck eller kolv- och lagerfriktion som har mest betydelse.

                Det enda jag oroar mig för är att de löst instända lyftarna kommer löpa amok och skadas när de krockar med kamnockarna eller börjar studsa vilt mellan kam och topplock. Rörelsen borde dämpas något av oljefilmen mellan lyftarna och blocket men bäst vore om de gick att hållas kvar i upplyft läge under experimentet, utan att man behöver lyfta av insugsplatta och topplock. Jag har funderat på små magneter. Andra förslag är välkomna!

                Jag hittar inga oljekanaler till lyftarna i min skrotmotor så jag antar de smörjs enbart upp- och nedifrån av kringkastad och droppande olja. Till ett mer seriöst experiment är det i så fall inget problem att bara plocka bort lyftarna.

                Vill man sedan modifiera sin V4/2-motor för blyfri bensin blir det ju bara kostnaden för nya säten i ETT topplock… 🙂 Sedan kan man ju borra till 1800cc (/2) och jag har hört att man med lösa foder kan nå 2000cc (/2) men att det inte tillåts för rally och därför är ovanligt. Med endast två cylindrar behöver man all råstyrka som går att få så någon ytterligare trimning tror jag bara är dumt. Små ventiler och snäll kamaxel tror jag går bäst. Två separata väljusterade MC-förgasare tror jag är bättre än originalet.

                Vad gäller balansen i en tvåcylindrig f.d. V4 är jag mycket fundersam. -Vilka två kolvar är bäst att ta bort och ska man modifiera balansaxeln eller ej? På en radfyra är valet mycket enklare. En original V4 utan balansaxel vibrerar en hel del vid vissa varvtal men för en experimentbil kan det vara acceptabelt. (min förra motor gjorde nyligen müsli av balansaxeldrevet, därav erfarenheten)

                  april 28, 2012 at 14:28 #42888

                  Du kan ju plugga insugsportarna också, men då måste insuget loss.

                    april 29, 2012 at 05:16 #40154

                    Oj, tack för alla svar!

                    V4an är ju i sig bra som ekobil. Genom att köra vår lilla lastbil (245an) som jag körde saaben så drar den ~0.6 trots att den oftast är fullastad med material till eller från huset.

                    Jobbet gör jag såklart själv. Men vad är rimligt pris?

                    John A – tyckte väl jag kände igen resonemanget från Alternativ – undrar hur många dubbelmedlemmar det finns? Tanken på halv motor är lockande fast kanske senare.

                    Diskuterar lite då och då miljövinsten mad att ha en gammal bil. Vår 95 är ju från 75 och har ju ersatt 2-3 billiga japaner innan den är helt färdig för skroten. Är det bara som jag har fått för mig eller är tillverkningen en av de stora bovarna? Kan tänka mig att dagens bilar med all elektronik och kablar måste påverka en hel del. Även om utsläppen från motorn i sig är renare så är det ju mycket annat en bil ger upphov till om man räknar in hela livslängden.

                      juni 2, 2012 at 14:50 #44320

                      Har läst att en varje bil behöver igentligen rulla över 200000mil innan det är miljömässigt är befogat att bygga en ny. Inte vet jag om det stämmer,men man kanske inte behöver ha så dåligt samvete för gammelbils åkning.
                      Genomsnittlig beräknad livslängd på ny bil i dag bara 8000mil,det är vad de är tillverkade för att gå. Också läst någonstans.
                      Dessa två beräkningar tajmar ju inte varandra direkt.
                      Hemskt det här med slitosläng igentligen………om man tänker efter..

                      Vilken av våra Saabar lämpar sig bäst för maratondrift ?
                      Om man räknar in ekonomi,hållfasthet,glädjespridare,komfort,användbarhet..mm.
                      Själv har jag en 45000milar 9000 2,3t-170-97 A50 vilken verkar vara väldigt strävsam…
                      Vi har även haft en 900i-85 med 48000mil på mätaren ,men den blev hopplöst rostig men gick som en dröm..så den fick gå hädan för några år sedan.

                        juni 2, 2012 at 15:48 #44322

                        Själv har jag hört att nybilstillverkningen är en så hög miljöbelastning att det ALDRIG, från miljösynpunkt, är motiverat att byta en gammal bil mot en ny. Det enda jag ser som motiv till en nyare bil är den ökade säkerheten, aktiv liksom passiv. :duck

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          juni 3, 2012 at 17:14 #44355

                          Tja, vi är ju redan långt från ämnet i trådrubriken och nu när Alternativ.nu tycks vara på väg att öppna filial i saabforumet är det ju bara å fläska på! :CE

                          Det påstående jag hört om biltillverkning och miljö är att det finns ett begrepp som heter “grå energi” och att det handlar om den energimängd eller miljöbelastning själva tillverkningen av en produkt innebär. Enligt påståendet ska den “grå energin” för en nyproducerad bil vara lika med eller större än den energimängd/miljöbelastning bilen förbrukar/orsakar under sin livslängd. Jag har aldrig fått detta bekräftat men jag tror det ligger så pass mycket i påståendet att jag med gott samvete känner mig som något av en miljöaktivist genom att ha svurit på att aldrig mer köpa en bil som inte är veteran.

                          Men någonstans går det så klart en gräns och en bil som lämnar ett snigelspår av läckande olja på gatan är det nog bättre att skrota, smälta ner och stampa fram en ny bil utav. Så här bland saabvänner kan man nog också med handen på hjärtat fundera lite extra på vilken sida om gränsen tvåtaktarna hamnar… Men ser man till den mindre materialåtgången och kortare produktionstiden (samt att lamporna inte behöver vara tända lika länge i ingenjörernas kontor) kanske tvåtaktarna ändå inte är så usla som de politiskt korrekta påstår. När jag ändå har ångan uppe kastar jag mig glatt över lågenergilampehysterin: Det är förvisso sant att glödlampor är hejdlösa energitjuvar men samtidigt som man förbjudit dessa säljs direktverkande elradiatorer till löjligt låga priser. Men politiker har väl knappast betalt för att lägga sin tid på att se helheter?

                          Den absolut bästa miljöinsatsen beträffande personbilarna vore kanske att slopa vägsaltet och subventionera ombyggnad av äldre motorer till insprutning och katalysator?

                          Sant att krocksäkerheten blivit radikalt bättre de senaste 30 åren men jag hörde en gång om (ännu ett påstående) om en trafiksäkerhetsforskare som ansåg att den största förbättringen i olycksstatistiken enkelt skulle kunna ordnas genom att montera ett knivblad i mitten av alla bilars ratt och ta bort säkerhetsbältena. Brutalt och dumt men ändå något att tänka på!

                          Hur som helst skulle jag väldigt gärna vilja få ner motorvarvet på min saab!

                            juni 3, 2012 at 19:30 #44369

                            Och jag som bara vill ha en högre slutväxel.

                            /M

                              juni 3, 2012 at 22:23 #44383

                              :duck :ROLF

                              96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                juni 4, 2012 at 06:18 #44390

                                @Markus A wrote:

                                Och jag som bara vill ha en högre slutväxel.

                                Jo. Ibland behöver man inte krångla till det så mycket även om diskusionen är spännande.

                                Det jag ännu inte fått något svar på är:
                                Vad är rimligt pris på en slutväxel? Dom dyker ju upp på tradera o blocket lite då o då. Vet jag inte vad dom kostar är resten av resonemanget lite ointressant.

                                @JohnA wrote:

                                Det är förvisso sant att glödlampor är hejdlösa energitjuvar men samtidigt som man förbjudit dessa säljs direktverkande elradiatorer till löjligt låga priser. Men politiker har väl knappast betalt för att lägga sin tid på att se helheter?

                                Men det där är ju en helt annan sak, folk har inte blivit uppfostrade att tänka på att element drar ström. Dom är ju bara påslagna hela tiden. :bh Vi har kört med gamla lampor hemma under vintern när vi ändå värmt med el. Nästa år värms huset med ved och då byter vi till lågenergi efterhand. Och samtidigt skaffar folk eluppvärmd garageuppfart/utebelysning kring hela huset/utomhuspool helt utan eftertanke. :sad

                                @JohnA wrote:

                                Den absolut bästa miljöinsatsen beträffande personbilarna vore kanske att slopa vägsaltet och subventionera ombyggnad av äldre motorer till insprutning och katalysator?

                                Jatack! Nån av de stora biltillverkarna i Amerikat säljer ju en ersättningsmotor som passar en massa gammelbilar. Tyvärr är det en enorm V8 som inte riktigt passar oss.

                                @JohnA wrote:

                                Sant att krocksäkerheten blivit radikalt bättre de senaste 30 åren men jag hörde en gång om (ännu ett påstående) om en trafiksäkerhetsforskare som ansåg att den största förbättringen i olycksstatistiken enkelt skulle kunna ordnas genom att montera ett knivblad i mitten av alla bilars ratt och ta bort säkerhetsbältena. Brutalt och dumt men ändå något att tänka på!

                                Lite otäckt men om jag får ha nåt liknande på utsidan så… Är betydligt mer rädd för fartblinda fotbollsmammor/lånatpappasbilgrabbar/överstressade egenföretagare i SUV som kör som om hela vägen tillhör dom och deras vilja går före trafikregler och sunt förnuft. Volvo sålde för nåt år sen en koloss med argumenten “världens säkraste bil” Är man så rädd i trafiken att man måste köra en sån är det inte en ny bil man behöver utan en psykolog. :duck

                                Personligen tycker jag inte att det är mer säkerhet i bilarna utan i förarna som behövs. Det var nåt om det där med fler hk än IQ-poäng….
                                Kör ganska mycket och det är dagligen man ser folk som borde få körkortet indraget (och ibland uppstoppat i ¤) på plats.

                                  juni 4, 2012 at 08:33 #44396

                                  *Kammar till mig…*

                                  Någon som kan berätta om de högre utväxlingar som verkar finnas? Jag frågade i Sonett-avdelningen om detta och fick svaret att åtminstone några V4-sonetter hade högre utväxling än 96:orna men att skillnaden är marginell. Om detta är den högre utväxling som menas även i (början av) denna diskussion är den knappast värd att leta efter eller betala pengar för. Varför man över huvud taget tog fram en egen låda till sonetten utan att göra någon verklig skillnad begriper jag inte och jag kan tänka mig att motorerna gått åt snabbt hos gasglada sonettägare.

                                  Eller har det funnits någon mer utpräglad högfartslåda/slutväxel? Vad är i så fall historien bakom denna?

                                  För min del är det tur att V4-motorn tar ut kraften till remskivan via balansaxelns bräckliga drev, annars hade jag frestats att experimentera med ett eget kraftuttag till ett femte hjul… :ID
                                  (den idiotidén känner nog vissa av er igen från annat håll 😉 )

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.