Byta Topplockspackning.

Forum Modellspecifika forum OG900 Byta Topplockspackning.

Detta ämne innehåller 9 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-10-06 10:47.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4789

    boga_v4
    Deltagare

    Hej saabvänner.

    Jag upptäckte häromdagen att det droppar vatten från min bil och det ser ut att komma från topplocket, min aning blev också starkare igår då exp. kärlet förvandlades till en kärcher högtryckstvätt.. jag antar att packningen gjort sitt.. 😕

    Är det möjligen nån som har en länk till nån eller rent utav har en bra guide till att byta toppackningen på en OG900 T16..?

    Vh Daniel

    #29905

    alvin
    Deltagare

    Haynes är mitt bästa tips. Den kostar inte många kronor men innehåller mycket

    #32498

    9k94
    Deltagare

    @alvin wrote:

    Haynes är mitt bästa tips. Den kostar inte många kronor men innehåller mycket

    Tar hellre Saabs verkstadshandbok. Då jag tycker att Haynes är rena dyngan. Dåligt med bra vägledande bilder.

    Det är min uppfattning av Haynes.

    #32500

    nibjo
    Deltagare

    Ja. ta saabs handbok eller Bentley publishers! Den finns på (tror jag det var) akademibokhandeln eller liknande affär, i beställningssortiment.

    /Niklas

    #32540

    alvin
    Deltagare

    Det man har är bättre än inget alls och det funkar göra det här jobbet med Haynes. Visst skulle man önska sig lite mer hjälp eller nån mer bild ibland men nog går det ändå med normalhändighet. Lika viktigt som vägledning att plocka isär är också moment vid åtdragning och där har Haynes alla data precis som Saab’s verkstadshandbok.

    En annan bra bok för og900 ägare är ”Saab 900 Gör det själv”, art no 391680. Väl värd att köpa. Tror Speedparts som sålde den för nåt år sen.

    #32541

    plankan
    Deltagare

    @boga_v4 wrote:

    Hej saabvänner.
    Jag upptäckte häromdagen att det droppar vatten från min bil och det ser ut att komma från topplocket

    Vart exakt då ❓

    @boga_v4 wrote:

    min aning blev också starkare igår då exp. kärlet förvandlades till en kärcher högtryckstvätt..

    Kan inte vara termostat eller stopp i kylaren kanske ❓

    #32545

    Jonas Åberg
    Moderator

    kanske svår att skaffa nu men har artnr 338137.
    Avsnittet på topplocks bytet är bara 12 sidor. Så om du fortfrande behöver så kan jag scanna det.

    #32562

    saabaero
    Deltagare

    Det finns även en bok från Thorsell som är mer lättläst än Haynes och tar upp de viktigaste punkterna.
    Vissa av dessa böcker kan man även hitta på biblioteket.

    Det enda som är lite ”speciellt” utöver vanlig skruvning är åtdragningsmoment/ordning och pillet med kamkedjan och det kan man hitta på nätet hur det går till. Tror även att nätet kan vara bättre ur aspekten att få tips om div genvägar.

    #32769

    Jonas Åberg
    Moderator
    #33427

    boga_v4
    Deltagare

    Ni får ursäkta jag inte svarat, jag har varit mitt i jobb byten och grejer så jag har lite grann glömt av tråden. :ID

    För att svara på Plankan längre upp så läcker det i högre framdelen vid toppen, sett i bilens färdriktning, jag har bytt exp. kärlet och nu verkar det hålla faktiskt men det droppar fortfarande och bilen hackar lite ibland och har svårt att hålla tomgången emellanåt.

    Tack Jonas99 för bilderna, mobilscannern fungerade bra 🙂

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng