Byta Vindruta OG900 med Airbag

Forum Modellspecifika forum OG900 Byta Vindruta OG900 med Airbag

• Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2018-12-15 17:04 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    goofy
    Deltagare

Blir troligen med en 900i 2,1-16 1993 i nästa vecka. Vindrutan måste bytas då den är spräckt från kant till kant.
    Har jag rätt om att vindrutan på en bil med airbag i ratten har en annan montering än bil utan airbag?
    Har hört något om en skruvad ram på insidan.

Mr_SunBear
    Deltagare

Hej,

Og900 med airbag har limmad framruta, det är det som skiljer. Har varit med när en sådan ruta skulle demonteras å den satt fast den.

//B

991aero
    Deltagare

Jag tror att Mr_SunBear har fel att rutan är limmad. Däremot sitter det som ett par extra hållare för rutan i underkant som är ordentligt svåra att få tillbaka rutan i när den ska monteras. Antagligen för att rutan inte ska flyga ur om airbagen smäller. Vet inte om det är tänkt att man ska montera ur hållarna för att få i rutan men jag gissar att många helt enkelt klipper bort dom och tycker det funkar bra ändå. Cabrutorna är limmade och det kan ju ha varit en cab med airbag som Mr_SunBear såg?

Mr_SunBear
    Deltagare

[Se edit längre ned] Jag får nog rätta mig, det blev lite snurrigt. cab är limmad ja. Og900 med airbaig sitter fastskruvad. Kan vara knepigt att få ut en sådan ruta utan att den går sönder. Men jag vill ändå minnas att när vi plockade ur rutan ur en sen 4 dörrars og900 93:a var det så satt den rutan utav h-e och det var inte bara de hållarna som spökade då. Iaf blev den rutan inte hel när den togs ur.

EDIT: Nu har jag fått koll på sakerna, den og900 -93 Sedan med airbag som jag nämnde innan hade mkt riktigt limmad framruta som jag mindes. Den var även skruvad på 4-6 ställen. Fick detta bekräftat idag av den som ägde bilen och den som plockade ur rutan ur bilen. Kan ju tilläggas att det var originalruta sedan bilen var ny. Så oavsett vad EPC mm säger så är rutorna limmade på og900 som har airbag.

//B

goofy
    Deltagare

Har fått svar på fler håll och det stämmer med skruvade metallskenor uppe och nere. Instrumentbräda och innertak måste bort för att komma åt skruvarna.
    Listen i sig är en sträng typ butylband i. Listen läggs i en värmeugn så bandet blir mjukt och kletigt innan man drar i rutan i bilen och skruvar tillbaka skenorna.
    Troliga blir att använda en vanlig list vid byte av ruta då det låter osannolikt att tryckvågen från airbagen puttar ut vindrutan.

Ska bli intressant och se i verkligheten då jag hämtat hem bilen på måndag.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.