Byte av Bromsvätska till 93

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Byte av Bromsvätska till 93

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Byte av Bromsvätska till 93

  • Författare
    Inlägg
    • juli 6, 2013 at 07:06 #6849

      Jag ska byta bromscylindrar fram på min 93:a efter att högerhjulet kärva vid besiktning.
      jag kollade i behållaren för bromsvätska och såg att det inte var dagens bromsvätska!
      Den är genomskinlig och rödaktig, enligt instruktionsboken så ska det vara Lockheed nr33 alt motsvarande bromsolja SAE 70 R1, men jag vet inte vad som finns i behållaren?
      Någon som vet var man kan köpa ny och fylla på med i samband med att jag byter bromscylindrar, för jag antar att det kommer att behövas,

      /Henrik

        juli 7, 2013 at 11:41 #57397

        När jag googlar SAE 70 R 1 och Lockheed nr 33 så får jag det till att de är ersatta av DOT 3 och DOT 4.

        Vanlig bromsvätska alltså; DOT 4 tål högre värme än DOT 3.

        Mvh Johannes

        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

          juli 7, 2013 at 17:25 #57400

          Ok, har förstått att det får bli en tömning av systemet!
          Fungerar det med biltemas bromsvätska som är godkänd enligt normerna SAE J 1703 DOT 4+

            juli 7, 2013 at 17:31 #57401

            Svar JA!
            Den håller högre kvalitet än vad vätskorna gjorde när din bil var ny 🙂

              juli 7, 2013 at 17:50 #57402

              Kolla så att inte bromsslang fungerar som backventil, dvs inte släpper tillbaka oljan med en gång.

                juli 7, 2013 at 18:05 #57404

                När du ändå är på G: byt alla slangar!

                  juli 7, 2013 at 20:29 #57408

                  Nu jobbar nog Henrik för fullt…

                  Mvh Johannes

                  Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                    juli 7, 2013 at 22:45 #57418

                    Ja, jag misstänkte att att det skulle funka med biltemas DOT 4+ bromsvätska men man vet aldrig!
                    DOT 5 ska man tydligen undvika på gammelbilarna

                    Jag beställde både cylindrar (4st) och slangar till båda framhjulen när jag ändå ska byta,
                    alla bromscylindrar är bytta ikväll, så då är det ”bara” slangarna kvar, påfyllning och luftning.

                      juli 8, 2013 at 03:17 #57422

                      Stämmer bra. DOT5 är silikonbaserad. Blandar du ut dessa blir det inte alls bra. Nyare bilar har oftast DOT5.1
                      Skall väl även tilläggas att dagens DOT4 vätskor är likvärdiga DOT5.1, det har hänt mycket på denna fron sedan 50-60-talet, för att inte tala om de senaste 30 åren.

                      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                      Saab 9-3 Vector SC ´09

                      Skämsbil:
                      Audi A6 Avant

                      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                        september 23, 2013 at 14:56 #57863

                        Nu när du renoverat ditt bromssystem så skulle jag rekommendera att du använder Cartel silikon bromsvätska och är Dot 5 då jag antar att du bara använder bilen under sommarhalvåret, då har bromscylindrarna en förmåga att fasta under vintern och med denna silikon bromsvätska så brukar cylindrarna inte fastna, jag har använt denna bromsvätska i mer är 25 år och är mycket nöjd, den enda nackdelen är att den kostar en del men vad gör det på en hobby bil och så slipper man böka med bromsarna varje vår.

                        🙂

                        Erik

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.