Byte balansaxel…

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Byte balansaxel…

Detta ämne innehåller 8 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-06-02 07:16.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15731

    imported_palle
    Deltagare

    Hej alla SAAB-freak’s
    Jag är en ny fantast som har en SAAB 95:a 74 på G,
    dock är det ett problem och det är balansaxeln så
    oljelampan blinkar hela tiden på tomgång.
    Vågar jag köra bilen ca 50 mil eller?
    Var får man tag i delar så man kan byta?
    Hur ser prisbilden ut?

    Tacksam för lite hjälp.

    Pålle

    #104308

    stefan
    Deltagare

    delar finns, dock rekommenderar jag inte att du kör längre än nödvändigt och ska du 50 mil så lär det nog säkert hända mer saker än bara axeln……..
    Ny axel 1200kr, lagersats 280kr och sen tillkommer ju packningar och övriga slitdelar.

    #104309

    Pålle: Har du verkligen känt på balansaxeln (lossa fläktremmen och rucka på skivan). Om oljelampan lyser pga det måste det var ett helsikes glapp.

    Kolla den här tråden också.

    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=54407&page=1&gonew=1#UNREAD

    Stefan: lagersats 280 kr!!! Då förstår jag att du säljer slut så fort 😉

    #104316

    stefan
    Deltagare
    Rasmus Blomqvist wrote:
    Stefan: lagersats 280 kr!!! Då förstår jag att du säljer slut så fort 😉

    i mina ögon är det bättre att sälja fler satser med rimlig förtjänst än att lägga sig snuskigt dyrt bara för att det har varit svårt och dyrt att få tag på dem?
    Dessutom gagnar det hobbyn om fler och fler börjar reparera än att slänga grejerna och köpa en beg rova på skroten.

    #104321

    Du har så rätt Stefan! 🙂

    #104339

    gammsaaben
    Deltagare

    Hade samma problem på min första V4:a. Från det att oljelampan började blinka till det att balansaxeln rasade så gick det ungefär 30 mil. Det var en dyr erfarenhet, inget jag rekommenderar någon att göra om. 😛

    #104340

    sabbe
    Deltagare

    Har en v4:a där oljetryckslampan lyste hela tiden på tomgång och varm motor utan motorskrammel. Bilen gick så flera månader men till slut lyste lampan även på kall motor. Jag rev isär och då visade det sig att det bakre balansaxellagret hade lossat och delat sig. Slag från axeln hade plattat ut det runda lagret till ett plåtband som låg i botten på sumpen. Balansaxelns bakre stora diameter stöttade i blockhålet så inga skador uppstod. Jag bytte lager och körde vidare. Senare blev det ett hårt knackljud i ventilmekanismen som visade sig vara en vipparm som skurit på vipparmsaxeln beroende på en längre tids brist på oljetryck.

    Sabbe

    #107270

    William
    Deltagare

    ska ge mig på att byta b-lagren inom kort och undrar om det finns nån sjysst guide nånstans på nätet för detta med bilder osv?

    det jag undrar mest är hur man smartast tar bort och sätter i lagren i blocket? antar att det är presspassning, så slår man, kyler, pressar eller hur gör man för att få till det?

    har för mig jag nångång sett mått på vad balansaxeln minst får vara i diameter vid lagren, men finner det inte. nån som vet?
    är det vanligt att balansaxeln slits mycket?

    Mvh William

    #107354

    micke l
    Deltagare

    gå till länken ”reservdelar, övrigt” köp en cd med en verkstadshandbok för 50 kr.
    Det är en väl investerad 50-lapp.
    Balansaxeln är den svaga lämken på en V4:a, var noga att den inte går varm och har fräsh olja samt aldrig för lite olja.
    Micke

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng