ch.nr. på saab 99 turbo 80+lite annat

Forum Modellspecifika forum 90/99 ch.nr. på saab 99 turbo 80+lite annat

Detta ämne innehåller 16 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2014-12-29 20:18.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4136

    saabteddan
    Deltagare

    Tänkte lyfta lite funderingar kring min 99 turbo och de 99turbo -80 som finns kvar.

    Det finns en egenhet på min 99t som jag inte sett på någon annan bil. Detta är att parkeringsläget för vindrutetorkarna är på ”rätt sida eller?” dvs. den högra sidan. Är jag ensam om detta eller finns det fler sena 80or med denna egenhet??

    Vidare så har jag min chassinummerskylt på den högra sidan och monterad på torped”hyllan”. Jag har diskuterat detta med andra klubbmedlemmar, men vi vet ej om detta var en egenhet på exportbilar eller om detta var speciellt för sena turbobilar. Annars brukar vad vi vet skylten sitta på den vänstra kanten av motorrummet.

    Nästa fundering är hur många 99t 80or som tillverkades och vilket chassinummer som var det sista. Mitt är nog ett sent nummer och de sista fem siffrorna är 12259. Känner en som har 11634. Skulle vara kul att få veta vilka nummer ni där ute i saabklubben har. Vem har den tidigaste och senaste kvarvarande bilen från 1980??

    Har sett att det finns en 99t -81 i Schweiz. Är detta en äkta 81a med allt vad det innebär (alltså fanns 99t som 81or?) eller är det 80or som fått årsmodellbeteckning beroende på när den dök upp i det landet? Någon som vet?

    Ha en underbar saabsommar alla saabvänner!
    Mvh Ted

    #28316

    porsche944
    Deltagare

    Vad det gäller dina torkare har jag just nu ingen bra förklaring. Ch nr skylten sitter på höger torped hylla på 80:or.

    Min 80:a turbo är finsk tillverkad och har slutsiffror ”5868” Tillverkad 13 dec 1979 som bil nr 4 den dagen.
    Både den och min ena jubbe är tillverkade i dec och med en dags mellanrum, fraktades hit samtidigt från Finland.
    Dessutom är dom levererade till kund samma dag! Den 8 januari 1980, den ena i Stockholm ( 96:an ) turbon i Hässleholm, samma dag som den sista 96:an anlände till SAAB:a museum i Trollhättan. Tala om tillfälligheter!

    Det sista var bara lite kuriosa eller värdelöst vetande.

    #200087

    targus200
    Deltagare

    Fant en gammel tråd som jeg henger meg på.
    Min 99t-80 har chnr: 012768, levert ny til kunde 17/3-81.
    Produksjons antallet for 99t-80 er 1363 stk ifølge Wiki, noen her som kan si om det stemmer?
    I UK ble det solgt noen 99t som 81 modell.

    #155911

    porsche944
    Deltagare

    Produktionssiffrorna enligt SAAB:s uppgifter är följande:

    1977: 100 bilar, detta är förseriebilarna
    1978: 6376 bilar
    1979: 1798 bilar
    1980: 2333 bilar

    Dessa siffror avser modellårs produktion.

    Kalender års produktionen ser ut som följer:

    1977: 1066 st
    1978: 6672 st
    1979: 1506 st
    1980: 1363 st

    Fördelningen över världen ser ut så här:

    USA: 4233 st
    England:2027 st
    Sverige: 1570 st
    Väst-Tyskland: 1039 st
    Schweiz: 911 st
    Holland: 668 st
    Finland: 203 st
    Kanada: 180 st
    Tax free sales: 163 st
    Belgien: 113 st
    Österrike: 84 st
    Frankrike: 51 st
    Norge: 46 st
    Öst europa: 30 st
    Italien: 27 st
    Danmark: 27 st
    Irland: 17 st
    Australien: 11 st

    Dessa data kommer från boken ”SAAB TURBO” av Graham Robson.
    Han brukar ha ordning på sina uppgifter.

    #200147

    Fräckt!
    Den boken får man ju leta upp!

    #200420

    gv8
    Deltagare

    Vidare så har jag min chassinummerskylt på den högra sidan och monterad på torped”hyllan”. Jag har diskuterat detta med andra klubbmedlemmar, men vi vet ej om detta var en egenhet på exportbilar eller om detta var speciellt för sena turbobilar. Annars brukar vad vi vet skylten sitta på den vänstra kanten av motorrummet.

    Så här på julafton när man ändå inte har nåt för sig så kan det vara kul att grotta ner sig i chassinummer.
    I SAAB’s orginal verkstadshandbok för dessa årsmodeller framgår det att om chassinummerplåten sitter på höger sida med ett 17-siffrigt nummer så är det årmodell 81 eller nyare. Fram till årsmodell 80 sitter plåten på vänster sida och är 11-siffrigt.
    Slutsats av detta ? Din 99’a borde vara en 81’a, eller är det fel i VHB ?

    Nästa fundering är hur många 99t 80or som tillverkades och vilket chassinummer som var det sista. Mitt är nog ett sent nummer och de sista fem siffrorna är 12259. Känner en som har 11634. Skulle vara kul att få veta vilka nummer ni där ute i saabklubben har. Vem har den tidigaste och senaste kvarvarande bilen från 1980??

    Har sökt efter chassinummer på nätet. Det kan vara en bra indikation. Någon kanske kan fylla på med det som saknas.

    Uppgifter från websidan: ”SAAB Sidan” (tyvärr saknas här uppgifter för Trollhättan och Belgien).
    1980: Svenska Ch.nr. 99 803000001-99 803013361
    1980: Finska Ch.nr. 99 806000001-99 806013808

    För egen del så är jag intresserad av hur gammal min Turbo78 är. Var hittar man uppgifter om tillverkningsdag? På Bilregistret/Landsarkivet går det bara att få fram uppgifter om regbesiktning och ägarbyten.



    #200421

    gv8
    Deltagare

    Forumet har lagt till extra bilder! Färgbilderna ovan tillhör inte mitt inlägg.

    /God Jul och Gott Nytt År

    #123081

    porsche944
    Deltagare

    Enligt officiell uppgift så tillverkades 2333 st av 1980 årsmodell. Det går inte att läsa ut på ch nr vilka som ev skulle vara turbobilar eller inte.
    Uppgifterna om tillverkningsdag gick att få fram från SAAB när det fanns kvar. Vad det gäller ch skylten så sitter den på höger sida oavsett vad
    VHB säger på alla bilar från 1980.
    Ch nr serierna är för Trollhättan lina 10 och 20, 30 är Arlöv, 60 är Nystad och 70 är Belgien.
    Vad jag vet så gjorde man alla turbo bilar i THN och i Nystad.

    Arlöv hade tillverkning på 95/96 och fick inte 99:an förrän 1983.
    Belgien gjorde bl.a 99 LE.

    De sista 5 siffrorna är egentligen inte relevanta, ett ch nr som slutar på 10 12500 behöver inte vara senare tillverkad än ett som slutar på 60 12500.
    Merparten av bilarna tillverkades i Trollhättan på linje 10 och 20.

    Skall man jämföra ålder tror jag att man måste jämföra från samma lina.

    Det är samma konstiga tillverknings nr på 96:an från 1980.
    Karosser med de sista tillverkning nr är tillverkade lite hur som helst, ngn tidigt och ngn sent.
    Har en lista på detta i verkstaden.

    #124085

    gv8
    Deltagare

    Det finns en egenhet på min 99t som jag inte sett på någon annan bil. Detta är att parkeringsläget för vindrutetorkarna är på ”rätt sida eller?” dvs. den högra sidan. Är jag ensam om detta eller finns det fler sena 80or med denna egenhet??

    Ytterligare en intressant fråga för mig också eftersom jag snart kommer att montera torkarmotorn på min Turbo-78. Letade fram torkarmotorn och tog kort på den. Den är troligen rätt ihopsatt på bilderna eftersom min reservdelsbil ser likadan ut. Provkörde den på köksbordet och konstaterade att interna switchen aktiverades när bladet vände på vänster sida, från föraren sett.

    Har tittat på bilder på högerstyrda bilar för att se om de har stoppet på höger sida men det verkar inte vara så. Men naturligtvis så finns möjligheten att SAAB tog fram en högerstoppad vindrutetorkarmotor för utlandsmarknaden.

    Antagligen så går det att få torkarbladen att stanna på höger sida genom att bygga om så att röret med spiralwiren hamnar på andra sidan om torkarbladsaxlarna. Om det sedan går att montera i bilen på detta sätt vet jag inte pga det kan bli trångt mot kanalen till friskluftsintaget.


    #200425

    targus200
    Deltagare

    1980: Finska Ch.nr. 99 806000001-99 806013808

    Min har ch nr 99 80 6 012768, så det er produsert 1040 stk Saab 99 i Nystad etter min, hvor mange av de var 5 vxl turbo?
    Er det noen som vet hvor den siste produserte 99 turbo 5 vxl 1980 i Nystad er og hvilket ch nr den har?

    Uppgifterna om tillverkningsdag gick att få fram från SAAB när det fanns kvar.

    Jeg sendte mail til Saab museet, men de hadde ingen informasjon hos dem. Hvem sitter på den informasjonen nå?

    Karosser med de sista tillverkning nr är tillverkade lite hur som helst, ngn tidigt och ngn sent.
    Har en lista på detta i verkstaden.

    Bare på 96 eller på 99 også?

    #199993

    porsche944
    Deltagare

    När jag köpte min 99 turbo, aug 1991 så försökte jag få fram så mycket info som bara gick. På den tiden fanns inte SMS möjligheten hos transportstyrelsen eller som det då var hos länstyrelsen som man fick fram fordonsuppgifter. Men man kunde få ha en låne dator och själv sitta och knappa på vilket jag gjorde :race Men jag fick söka på varje ch nr under varje årsmodell, vilket hästjobb det var förstår nog alla :czy när jag fann en turbobil så noterade jag det ch nr. Jag satt nog av en 15-20 timmar på detta sätt. tyvärr har jag inte dessa anteckningar kvar, eller rättare sagt jag kan inte hitta dom :bh .

    Däremot noterade jag alla bilar irl och här har jag kanske ett 30 tal bilar noterade.
    Den finsk tillverkade 80: a med högst noterat ch nr är 12502. och den är 5 vxlad med reg nr KTY 123 och var marmorvit, blev avregistrerad 130912 med endast 6 ägare! Export??
    Lägst noterat ch nr är 2864 reg nr KZF 467 5 vxlad och aquamarinblå met och den finns fortfarande i trafik
    4 resp 5 växlade vet jag inte hur många av varje, men ch nr berättar om det är en SIM eller SIS bil.
    SIM är 4 växlat.
    SIS är 5 växlat.

    #200440

    beryll
    Deltagare

    Undantag finns ju såklart:

    köpte en svart 99t-80 från UK som var Arlöv-tillverkad ch: 99803010487.

    Den samlare i NL som håller på att avyttra sin objekt-samling 99t (39bilar)
    har importerat en mängd 99t-80 från UK som just är tillverkade i Arlöv.

    Troligtvis delade Malmö & Nystad på tillverkningen för den Engelska marknaden?
    Som Michael säger har alla MY80 chassiebrickan på höger sida på torpedhyllan.

    I typbesiktningsinstrumentet från 81-01-09 som undertecknad fick fram från Saab´s avd ”säkerhet & lagar”
    framgår just detta, att det är 1980-års modeller som fick typreg först 1981 pga export-retur.

    Det är en missuppfattning att det finns 99t-81.
    Det gjordes däremot en x-tra serie av ca 400 bilar (1980) till UK då 900turbo drogs med förseningar i leveransen.
    De flesta i Cinnabar-red (liknar t.ex talladega-röd på 900S 1991)

    1981 gjordes förändringar på karossen (99 GL / GLI) :

    * helt annan baksätesinfästning
    * hatthylla
    * textil-klädsel bagagerumsgolv
    * bakre hjulhus: skydds-damasken på främre delen togs bort och ersattes av längre dekorlist.

    Antalet export 5-vxl 99t-80 ligger på runt 500st tillverkade.
    Chassienr har ingen logisk följd, den sista tillverkade 99turbon från THN Valmet eller Arlöv
    kan ha såväl lågt som högt nummer.

    Mitt ex från Schweiz har sent nummer 998060123xx
    tillverkades 11Juni 1980, men reggades inte förrän 5Jan 1981 i Schweiz.

    #200441

    targus200
    Deltagare

    Det er fantastisk hvor mye informasjon som ligger hos enkelte personer :CE
    Jeg tar til meg all info som dere har på 99t -80.

    Antalet export 5-vxl 99t-80 ligger på runt 500st tillverkade.

    Kan vi regne med at halvparten eksisterer idag?

    Chassienr har ingen logisk följd, den sista tillverkade 99turbon från THN Valmet eller Arlöv
    kan ha såväl lågt som högt nummer.

    Da blir det fort litt vanskeligere og finne ut av ja.
    Jeg forsøkte og komme meg inn på Saabforumet i Finland, men det var ikke lett selv med google translate,
    for og høre om noen der som kanskje har info om produksjonen i Nystad.

    #200468

    beryll
    Deltagare

    gv8:

    Saab i Trollhättan hade tillverknings-uppgifter på bl.a Exel-filer.
    Fick ut uppgifter om mina bilar via denna avd innan konkursen 2011.

    Har vid ett antal tillfällen efterlyst svar från både Bäckström/museet och andra
    saab-anknytna personer om hurvida dessa register förvaltades genom konkursen?

    Detta borde vara av stor vikt/intresse för museet för de såväl gamla som nyare bilarna,
    men har tröttnat på att ställa dessa frågor
    vilket gjorts vid flera tillfällen de senaste två åren, utan resultat.

    #200470

    gv8
    Deltagare

    Tack för svaret beryll.

    Jag har nu ägt bilen i över 30 år och inte ens tänkt tanken att fråga fabriken om när bilen tillverkades förrän nu när det antagligen är för sent. Eftersom den är av tidig tillverkning så känns det extra intressant med historien.

    Kan tänka mig att det blev lite oordning i arkiven när ansvariga personer sades upp. Man vet ju hur lätt datafiler kan försvinna.

    Håller helt med om att det vore en stor tillgång för museet om de hade tillgång till historiska uppgifter om de fordon som tillverkats på SAAB fabriken. Egentligen borde det vara en självklarhet för museet att jobba för att åstadkomma ett sökbart register som besökarna kan göra sökningar i när de är på plats i museet.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng