Chassisnr til Saabbo

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 13, 2008 at 08:24 #17890

      Jeg har funnet tak i en Saabo. På draget er det støpt inn et nr “A1/70 3.9.63 ESM”. Er dette chnr til draget? På høyre side foran gassbeholderen er det trykket inn et nr
      ” 64-894-183″. Er dette chnr til selve vognen? 🙂 Eirik Arne Eliassen, Rypefjord Norge medlnr 1013.

        maj 13, 2008 at 10:24 #121490

        Välkommen till forumet!

        Låter inte som några chassinummer. Min ena vagn har chassinummer ‘356’, den andra sena vagnen ‘E61410’. Det förstnämnda är vanligast, ska väl finnas nummer upp till 400 nånstans.

          maj 14, 2008 at 08:17 #121563

          Hej
          Chassinumret finns instämplat på draget. Det ska vara under 500, kommer inte ihåg det högsta kända chassinumret just nu. Min Saabo har ett E-nr. Den är uttagen 1969 så¨jag antar att den blev undanställd någonstans på Saab eftersom första ägaren jobbade på Saab.
          Mitt chassinummer är E1940.

          MVH
          Roger Forssén i Norrköping

            maj 14, 2008 at 09:49 #121564

            Takk for svar! Har som skrevet om tidliger funnet en Saabo. Draget er av typen: Walter Winterhoff”. Er det noen som vet om Saab brukte denne type drag? Er det andre steder på vogna, enn på draget, man kan finne chassisnr?

            🙂 Eirik Arne Eliassen / Rypefjord / Norge

              maj 14, 2008 at 11:16 #121566

              Min Saabo med chnr 343 har också ett Walter Winterhoff drag och jag är ganska säker på att min vagn är i orginalutförande. På min vagn är chnr instämplat på dragets vänsta sida precis framför gasollådan.

                maj 14, 2008 at 18:54 #121585

                Har letat som en tok efter chnr utan att finna något, men efter att läst era inlägg så har jag nu lyckats 😀
                Den har 64-894-261 instämplat på draget.
                Står 64 för årsmodell o 261 för nummerordningen på vagnen?

                  maj 15, 2008 at 20:23 #121659

                  Hej

                  Det är riktigt att själva draghandsken i originalutförande är av fabrikat Walter Winterhoff.
                  Chassienummret är dock normalt instansat på själva dragstången mellan gasoltuben och draghandsken. På vänster sida oftast tror jag, c:a 10 mm höga siffror. Stansningen gjordes med mycket tunna bokstäver/siffror och kan lätt ha målats över och blir kanske synliga endast om man skrapar bort färgen.

                  Årsmodell -64 har chassienummer A01 – A69
                  -65 100 – 145
                  -67 200 – 438
                  Det är i alla fall det högsta nummer jag känner till i respektive årsmodell.

                  Inga -66:or eller -69:or finns vad jag vet registerade på 60talet utan de har kommit till senare.

                  Alla chassienummer finns ej ty det tillverkades 390 st. Det blev ett glapp då ny årsmodell kom och man började på nytt hundratal.
                  Beträffande de vagnar som har chassienummer typ E34875 är det sannoligt så att de lämnat fabriken utan chassienummer när produktionen lades ner. Vgnarna hamnade i Östergötland, där de även tillverkats och fick ett E (E=Östergötlands län) registeringsnummer och vid omläggningen till nya skyltar 1973 fick de samma chassienummer som de hade registreringnummer enligt det gamla skyltarna. Min teori i alla fall.

                  Kanske har jag fel men det är den erfarenhet jag fått av den forskning jag gjort.

                  Magnus Lindberg
                  Saaboägare chassienummer A13

                    maj 15, 2008 at 20:43 #121662

                    Hej,

                    Angående vagnar utan instansat ch nr. Föregående ägare till min gamla SAABO (nr 421 registrerad juni 68) köpte vagnen kring 1970 och berättade att han haft problem med detta. Han kontaktade SAAB och jag har en kopia på ett brev från flygdivisionen där man beklagar att numret inte blivit anbringat och uppmanar ägaren att stansa in det på ‘dragstångens vänstra sida’. Jag hade dessutom under en tid resterna av en vagn som använts i tjänsten på flygfältet och inte heller denna hade något nummer.

                    MVH
                    Anders H

                      maj 17, 2008 at 17:54 #121791

                      Hej igen!
                      Har skrapat fram lite nya “Siffror/märken” men jag kan inte tyda detta. På dragröret så ser det ut som det står “13” Längre ner så ser det ut som ” VO VIP VOV1P” Kan någon hjälpa mig tyda detta.
                      Testar o skickar med en bild.

                      Mvh/
                      Bengt Sjöman

                      Åh här är rätt länk;

                      // Emul

                        maj 17, 2008 at 18:04 #121794

                        Tack för hjälpen :thanks:

                        /Bengt

                          maj 18, 2008 at 18:27 #121838

                          Hej Bengt!

                          Märkligt! Jag skulle nog sagt att 13 (eller vad det står) bör vara chassienummret, det är rätt typ av stans som används till detta. Eftersom jag har 13 (A13) på min vagn verkar det dock konstigt. Kan det stå 19? Men alla nummer under 100 ska ju börja med ett A.

                          Har du något gammalt länsnummer på vagnen så du kan spåra den via länsstyrelsen?

                          Vilken årsmodell är det? Har du bilder på vagnen? Gärna taget snett bakifrån/framifrån så jag kan se årsmodellen?

                          MVH
                          Magnus Lindberg

                            maj 18, 2008 at 19:00 #121840

                            Hej!

                            Försöker få fram ett regnummer till vagnen då jag ej har något. Ägaren före mej hade försökt men ej lyckats. Därför sitter det nu en LGF-skylt bak så han kunde ta den med på sina fiske/jaktturer.
                            Jag tycker det står 13, men bara det blir varmare igen så ska jag försöka med lite vit färg o trasa så kanske det syns bättre. Är ganska säker på att det är endast 2 instansningar, så något A ser jag ej :confused:
                            Har försökt med bilregistret/vägverket då det sitter ett gamalt skattmärke på vagnen, men de kunde inte hjälpa mig.
                            Har även kontaktat Värmlandsarkiv för o se om de kan hjälpa mig.

                            Skickar några bilder till dig. (Lyckas inte få till dom här :banghead:)

                            Mvh/
                            Bengt Sjöman

                              maj 18, 2008 at 19:54 #121849
                              Bengt Sjöman wrote:
                              Hej igen!
                              Har skrapat fram lite nya “Siffror/märken” men jag kan inte tyda detta. På dragröret så ser det ut som det står “13” Längre ner så ser det ut som ” VO VIP VOV1P” Kan någon hjälpa mig tyda detta.
                              Testar o skickar med en bild.

                              Mvh/
                              Bengt Sjöman

                              Åh här är rätt länk;

                              // Emul

                              Halloj!

                              Det där VOV betyder nog Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, som jag gissar var en föregångare till vägverket

                              Här är en bild från draget på mitt lilla projekt (1969 års modell, registrerad 1972)

                                maj 19, 2008 at 06:38 #121868
                                Bengt Sjöman wrote:
                                Hej!

                                Försöker få fram ett regnummer till vagnen då jag ej har något. Ägaren före mej hade försökt men ej lyckats. Därför sitter det nu en LGF-skylt bak så han kunde ta den med på sina fiske/jaktturer.
                                Jag tycker det står 13, men bara det blir varmare igen så ska jag försöka med lite vit färg o trasa så kanske det syns bättre. Är ganska säker på att det är endast 2 instansningar, så något A ser jag ej :confused:
                                Har försökt med bilregistret/vägverket då det sitter ett gamalt skattmärke på vagnen, men de kunde inte hjälpa mig.
                                Har även kontaktat Värmlandsarkiv för o se om de kan hjälpa mig.

                                Skickar några bilder till dig. (Lyckas inte få till dom här :banghead:)

                                Mvh/
                                Bengt Sjöman

                                det är inte säkert att du måste ha ett original chassinummer. Vid ursprungskontrollen kan det räcka med att du kan bevisa att vagnen hela tiden funnits i sverige, det kan vara dekaler efter tidigare semestrar , gamla skattekvitton osv osv. Den gamla identiteten är ju ändå förverkad även om det naturligtvis har ett större bevisvärde.

                                  maj 19, 2008 at 08:00 #121871

                                  Hej!

                                  För att söka vidare på gamla registreringsnummer kan du kontakta Länsstyrelsen i det län vagnen varit reggad. Eller så har Landsarkivet dokumenten om Länsstyrelsen har skickad dem till central lagring. Det finns flera Landsarkiv men respektive Länsstyrelse ska veta vilket de har levererat till.

                                  /Patrik

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.