Chassisnr til Saabbo

Forum Modellspecifika forum Saabo/Toppola/Husbil 92H Chassisnr til Saabbo

  • Detta ämne har 33 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2008-07-09 19:20 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17890
    elieir
    Deltagare

    Jeg har funnet tak i en Saabo. På draget er det støpt inn et nr ”A1/70 3.9.63 ESM”. Er dette chnr til draget? På høyre side foran gassbeholderen er det trykket inn et nr
    ” 64-894-183″. Er dette chnr til selve vognen? 🙂 Eirik Arne Eliassen, Rypefjord Norge medlnr 1013.

    #121490
    phermansson
    Deltagare

    Välkommen till forumet!

    Låter inte som några chassinummer. Min ena vagn har chassinummer ’356’, den andra sena vagnen ’E61410’. Det förstnämnda är vanligast, ska väl finnas nummer upp till 400 nånstans.

    #121563
    roger forssen
    Deltagare

    Hej
    Chassinumret finns instämplat på draget. Det ska vara under 500, kommer inte ihåg det högsta kända chassinumret just nu. Min Saabo har ett E-nr. Den är uttagen 1969 så¨jag antar att den blev undanställd någonstans på Saab eftersom första ägaren jobbade på Saab.
    Mitt chassinummer är E1940.

    MVH
    Roger Forssén i Norrköping

    #121564
    elieir
    Deltagare

    Takk for svar! Har som skrevet om tidliger funnet en Saabo. Draget er av typen: Walter Winterhoff”. Er det noen som vet om Saab brukte denne type drag? Er det andre steder på vogna, enn på draget, man kan finne chassisnr?

    🙂 Eirik Arne Eliassen / Rypefjord / Norge

    #121566
    peo
    Deltagare

    Min Saabo med chnr 343 har också ett Walter Winterhoff drag och jag är ganska säker på att min vagn är i orginalutförande. På min vagn är chnr instämplat på dragets vänsta sida precis framför gasollådan.

    #121585
    bengt sjoman
    Deltagare

    Har letat som en tok efter chnr utan att finna något, men efter att läst era inlägg så har jag nu lyckats 😀
    Den har 64-894-261 instämplat på draget.
    Står 64 för årsmodell o 261 för nummerordningen på vagnen?

    #121659
    m l norrkoping
    Deltagare

    Hej

    Det är riktigt att själva draghandsken i originalutförande är av fabrikat Walter Winterhoff.
    Chassienummret är dock normalt instansat på själva dragstången mellan gasoltuben och draghandsken. På vänster sida oftast tror jag, c:a 10 mm höga siffror. Stansningen gjordes med mycket tunna bokstäver/siffror och kan lätt ha målats över och blir kanske synliga endast om man skrapar bort färgen.

    Årsmodell -64 har chassienummer A01 – A69
    -65 100 – 145
    -67 200 – 438
    Det är i alla fall det högsta nummer jag känner till i respektive årsmodell.

    Inga -66:or eller -69:or finns vad jag vet registerade på 60talet utan de har kommit till senare.

    Alla chassienummer finns ej ty det tillverkades 390 st. Det blev ett glapp då ny årsmodell kom och man började på nytt hundratal.
    Beträffande de vagnar som har chassienummer typ E34875 är det sannoligt så att de lämnat fabriken utan chassienummer när produktionen lades ner. Vgnarna hamnade i Östergötland, där de även tillverkats och fick ett E (E=Östergötlands län) registeringsnummer och vid omläggningen till nya skyltar 1973 fick de samma chassienummer som de hade registreringnummer enligt det gamla skyltarna. Min teori i alla fall.

    Kanske har jag fel men det är den erfarenhet jag fått av den forskning jag gjort.

    Magnus Lindberg
    Saaboägare chassienummer A13

    #121662
    andha
    Deltagare

    Hej,

    Angående vagnar utan instansat ch nr. Föregående ägare till min gamla SAABO (nr 421 registrerad juni 68) köpte vagnen kring 1970 och berättade att han haft problem med detta. Han kontaktade SAAB och jag har en kopia på ett brev från flygdivisionen där man beklagar att numret inte blivit anbringat och uppmanar ägaren att stansa in det på ’dragstångens vänstra sida’. Jag hade dessutom under en tid resterna av en vagn som använts i tjänsten på flygfältet och inte heller denna hade något nummer.

    MVH
    Anders H

    #121791
    bengt sjoman
    Deltagare

    Hej igen!
    Har skrapat fram lite nya ”Siffror/märken” men jag kan inte tyda detta. På dragröret så ser det ut som det står ”13” Längre ner så ser det ut som ” VO VIP VOV1P” Kan någon hjälpa mig tyda detta.
    Testar o skickar med en bild.

    Mvh/
    Bengt Sjöman

    Åh här är rätt länk;

    // Emul

    #121794
    bengt sjoman
    Deltagare

    Tack för hjälpen :thanks:

    /Bengt

    #121838
    m l norrkoping
    Deltagare

    Hej Bengt!

    Märkligt! Jag skulle nog sagt att 13 (eller vad det står) bör vara chassienummret, det är rätt typ av stans som används till detta. Eftersom jag har 13 (A13) på min vagn verkar det dock konstigt. Kan det stå 19? Men alla nummer under 100 ska ju börja med ett A.

    Har du något gammalt länsnummer på vagnen så du kan spåra den via länsstyrelsen?

    Vilken årsmodell är det? Har du bilder på vagnen? Gärna taget snett bakifrån/framifrån så jag kan se årsmodellen?

    MVH
    Magnus Lindberg

    #121840
    bengt sjoman
    Deltagare

    Hej!

    Försöker få fram ett regnummer till vagnen då jag ej har något. Ägaren före mej hade försökt men ej lyckats. Därför sitter det nu en LGF-skylt bak så han kunde ta den med på sina fiske/jaktturer.
    Jag tycker det står 13, men bara det blir varmare igen så ska jag försöka med lite vit färg o trasa så kanske det syns bättre. Är ganska säker på att det är endast 2 instansningar, så något A ser jag ej :confused:
    Har försökt med bilregistret/vägverket då det sitter ett gamalt skattmärke på vagnen, men de kunde inte hjälpa mig.
    Har även kontaktat Värmlandsarkiv för o se om de kan hjälpa mig.

    Skickar några bilder till dig. (Lyckas inte få till dom här :banghead:)

    Mvh/
    Bengt Sjöman

    #121849
    Martin Sigge
    Deltagare
    Bengt Sjöman wrote:
    Hej igen!
    Har skrapat fram lite nya ”Siffror/märken” men jag kan inte tyda detta. På dragröret så ser det ut som det står ”13” Längre ner så ser det ut som ” VO VIP VOV1P” Kan någon hjälpa mig tyda detta.
    Testar o skickar med en bild.

    Mvh/
    Bengt Sjöman

    Åh här är rätt länk;

    // Emul

    Halloj!

    Det där VOV betyder nog Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, som jag gissar var en föregångare till vägverket

    Här är en bild från draget på mitt lilla projekt (1969 års modell, registrerad 1972)

    #121868
    stefan
    Deltagare
    Bengt Sjöman wrote:
    Hej!

    Försöker få fram ett regnummer till vagnen då jag ej har något. Ägaren före mej hade försökt men ej lyckats. Därför sitter det nu en LGF-skylt bak så han kunde ta den med på sina fiske/jaktturer.
    Jag tycker det står 13, men bara det blir varmare igen så ska jag försöka med lite vit färg o trasa så kanske det syns bättre. Är ganska säker på att det är endast 2 instansningar, så något A ser jag ej :confused:
    Har försökt med bilregistret/vägverket då det sitter ett gamalt skattmärke på vagnen, men de kunde inte hjälpa mig.
    Har även kontaktat Värmlandsarkiv för o se om de kan hjälpa mig.

    Skickar några bilder till dig. (Lyckas inte få till dom här :banghead:)

    Mvh/
    Bengt Sjöman

    det är inte säkert att du måste ha ett original chassinummer. Vid ursprungskontrollen kan det räcka med att du kan bevisa att vagnen hela tiden funnits i sverige, det kan vara dekaler efter tidigare semestrar , gamla skattekvitton osv osv. Den gamla identiteten är ju ändå förverkad även om det naturligtvis har ett större bevisvärde.

    #121871
    patrik w
    Deltagare

    Hej!

    För att söka vidare på gamla registreringsnummer kan du kontakta Länsstyrelsen i det län vagnen varit reggad. Eller så har Landsarkivet dokumenten om Länsstyrelsen har skickad dem till central lagring. Det finns flera Landsarkiv men respektive Länsstyrelse ska veta vilket de har levererat till.

    /Patrik

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng