Cylindervolymer

Forum Övrigt SSR Cylindervolymer

Detta ämne innehåller 30 svar, har 21 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-09-30 17:17.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104930

    micke l
    Deltagare

    det lär ha funnits en rally åkare mellan Uppsala och Norrtälje som ska haft 2 liter och insprutning. Har själv inte tittat ner i motorrummet men sett bilen i action. Den gick värre än de 1815cc med 2x 45:or jag sett.

    #111795

    nkro
    Deltagare

    Rally motorer på 2 liter var väll inte riktigt ok.
    Jag har för mig att det inte var Saab block, utan block från ford.
    Det kan vara så att det var godkänt i grp h.
    Men det var inget saab själva använde utea ett sista försök att hänga med alla
    storkubiks volvo på 80, 90 – talet med en V4a.
    Allt enligt ett rykte.

    Niklas

    #111796

    roger
    Deltagare
    Jorn wrote:
    Hva er egentlig max volym på er grupp 2 motor i en V4. Apendix K säjer max 1,2 mm borning över std. Finns den nån dokumentasjon på at man fikk borra til 93/94 mm i grupp 2?

    Grupp 2 reglemetet medger fri borrning till klassgräns. Det var en klassgräns vid 1600cc och nästa klassgräns var från 1601cc till 2000cc.

    Att App K säger så är bara att skita i, alla vet att Saab sålde mmotorer över disk som var borrade mer än 1.2mm.

    App K är ett generellt regelverk för flera olika sportgrenar, racing, rally. Det som har använts då får man ha nu.

    #111797

    roger
    Deltagare
    nkro wrote:
    Rally motorer på 2 liter var väll inte riktigt ok.
    Jag har för mig att det inte var Saab block, utan block från ford.
    Det kan vara så att det var godkänt i grp h.
    Men det var inget saab själva använde utea ett sista försök att hänga med alla
    storkubiks volvo på 80, 90 – talet med en V4a.
    Allt enligt ett rykte. Niklas

    Varför är inte 2 liter ok?? Grupp 2 regeln med fri borrning har funnits som ett undantag i Nationella klassen, alltså den som heter Grupp H under senare år. Det är Saab V4, Volvo PV, Opel Ascona A som alla får borras till 2 liter.

    Alla V4:a block är fordblock.

    Det ryktet verkar var ett ”råttan i pizzan” rykte.

    #111800

    mats a
    Deltagare

    Jag får väl lägga mig i eftersom jag en gång använt en 2l i rallyskogen och på sjöisar. Motorn var ett monster med ett underbart vrid och ett djuriskt bölande, långt från det vresiga fräsandet från en trimmad V4:an.

    Dock var den avsedd för RC. Borr 94mm, stakar från någon porsche och kolvar låga som fullkornsplättar (jag har inga mått kvar). Veven strokad från ?? till ø52mm (??= minnet, minnet). Det betydde vevlager från Ford Cortina som slipades från 20mm bredd till 18,?. om jag minns rätt. Efter en halv mils sträcka kokade skiten, usa-front, 99-kylare och elfläkt till trots. Efter ett vevhaveri sålde jag block, kolvar och vev till Sundsvall för 4000kr. Jag tror den var på 1970cc eller så.

    Inget att sträva efter således. Jag vill nog tro att en motor borrad till 92 eller 93 mm med därtill passande under- och överdel går nog så bra i skogen och nog kan man sätta en 140hk:s rallysaab i ett stenröse likaväl som en 165-hästars. Just nu kör jag en 1720cc med enbart enkelblås och weber32/36 men flinar bredare än VOC:arna ändå.

    #111810

    Per-Erik
    Deltagare

    En liten fråga, som ett relaterat sidospår – finns det ett enkelt sätt, typ annat än att riva hela motorn o börja mäta alla komponenter, att bestämma om det man har är en 1500 eller en 1700 motor (eller större ändå för den delen). Jag har ett antal motorer i garaget nu, plus att jag ska hämta upp en till imorgon, samt få ytterligare en från Fredrik i veckan. Det vore trevligt att kunna rasbestämma dem liggande urplockade ur bil på pall… Anyone?

    #111812

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    I anslutning till motornr skall det finnas följande bokstavskoder.

    EY 1500ccm hög komp
    EX 1500ccm låg komp
    MY 1700ccm hög komp
    MX 1700ccm låg komp

    Dock kan ju innehållet i motorn vara ändrat under årens lopp med byte till 1700 mm men som grund kan det kanske vara av intresse.

    /B

    #111814

    Per-Erik
    Deltagare

    ahh, coolt – tackar… Nästa fråga (jag är för lat just nu för att kolla…) vart sitter motornumret? :s Det borde jag ju veta vid detta laget, men men… 🙂

    #111819

    cch
    Deltagare

    Då blir min fråga i detta ämne vilken av 1700motorerna som är att föredra, låg el högkomp och varför?

    /Christer

    #111820

    j.engberg
    Deltagare

    Vad jag vet så åkte K.Ingelsson och Janne Bohlin från Sandviken 2 liters v4 långt in på -90 talet och rycktet säger att dom haden gjut mall till vevaxeln på sandvik och att dom åkte med lösa foder. Men ryckten är rykten. Jag åker i J.Bohlins gammla std B med sp3 låda men med Weber 40 dfi pigga 90hk. Nästa cup tävling är Kolsva den 22sept.

    #111822

    stefan w
    Deltagare
    Bengt Akesson wrote:
    I anslutning till motornr skall det finnas följande bokstavskoder.

    EY 1500ccm hög komp
    EX 1500ccm låg komp
    MY 1700ccm hög komp
    MX 1700ccm låg komp
    /B

    Jag har en 1500 ccm motor som har kod EO, mycket troligt en 77B och framåt, vad kan EO betyda?

    #111842

    mats a
    Deltagare

    Förlåt att jag tramsar, men jag snabbläste Per-Eriks inlägg och tyckte först att hans fråga var ”…var ligger motorrummet? Det borde jag veta vid detta laget…” Jo, det är ju en klar fördel om man ska kolla motorstorleken.

    #111843

    Per-Erik
    Deltagare

    he he, jo, ehm… motorrummet, är inte det utrymmet framtill där det låter så illa? 😉

    #111844

    phermansson
    Deltagare

    Nä det är kupén det. Motorrummet är utrymmet ännu längre fram där det låter göött. 🙂

    #111846

    Per-Erik
    Deltagare

    ahh… nu så börjar det likna något… är det gropen där under plåt-täcket, som jag brukar kalla det 😉 Nä nu så…

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng