Cylindervolymer

Forum Övrigt SSR Cylindervolymer

Detta ämne innehåller 30 svar, har 21 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-09-30 17:17.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15790

    goose
    Deltagare

    Hejsan
    Jag har en fråga rörande överdimensioner och cylindervolym:

    Hur föränras cylindervolymen på en 1700 om man tar upp
    0,5 ödim 1,0 ödim 1,5ödim osv?

    Jag skulle kunna räkna ut detta själv men är inte säker på formeln (jag är kock…)

    Tack på förhand

    #104696

    Martin
    Deltagare

    Kan inte ”the chef” kolla med ” the chief”? :duck: Sorry….
    Du har säkert svar till imorgon. :angel:

    Goose wrote:
    Jag skulle kunna räkna ut detta själv men är inte säker på formeln (jag är kock…)
    #104697

    fuling
    Deltagare

    Slaget i en 1700 är 66,8mm
    std borr är 90mm

    Nu är det lättare att räkna i cm

    std
    9^2*pi*6,68–>1799cm3

    90,5mm kolv
    9,05^2*pi*6,68–>1719cm3

    osv

    ps
    pi är ca 3,14

    #104698

    stefan
    Deltagare

    radie x radie x 3,14 x slaglängd x antal cyl. Räkna med cm så får du svaret i cc

    #104699

    gammsaaben
    Deltagare

    Hade en gammal tabell liggande:

    90 mm kolvar och 1,7L (66.8mm slag) vevaxel = 1699 cc
    90,5 mm kolvar och 1,7L (66.8mm slag) vevaxel = 1718 cc
    91 mm kolvar och 1,7L (66.8mm slag) vevaxel = 1737 cc
    92 mm kolvar och 1,7L (66.8mm slag) vevaxel = 1776 cc
    93 mm kolvar och 1,7L (66.8mm slag) vevaxel = 1815 cc
    93,5 mm kolvar och 1,7L (66.8mm slag) vevaxel = 1834 cc
    94 mm kolvar och 1,7L (66.8mm slag) vevaxel = 1854 cc
    95 mm kolvar och 1,7L (66.8mm slag) vevaxel = 1894 cc

    #104700

    goose
    Deltagare

    Tack för snabba och bra svar! Man kan alltid lita på denna aldrig sinande
    kunskapsbank.

    Nu ska jag sätta mig i Californiasolen och förkovra mig i trimningsplaner på
    en intet ont anande sonett =)

    #104708

    perhaninge
    Deltagare
    gammsaaben wrote:
    Hade en gammal tabell liggande:

    90 mm kolvar och 1,7L (66.8mm slag) vevaxel = 1699 cc
    90,5 mm kolvar och 1,7L (66.8mm slag) vevaxel = 1718 cc
    91 mm kolvar och 1,7L (66.8mm slag) vevaxel = 1737 cc
    92 mm kolvar och 1,7L (66.8mm slag) vevaxel = 1776 cc
    93 mm kolvar och 1,7L (66.8mm slag) vevaxel = 1815 cc
    93,5 mm kolvar och 1,7L (66.8mm slag) vevaxel = 1834 cc
    94 mm kolvar och 1,7L (66.8mm slag) vevaxel = 1854 cc
    95 mm kolvar och 1,7L (66.8mm slag) vevaxel = 1894 cc

    Jösses, 95mm 😮
    Hur stor är risken för ras då ?
    94mm har jag hört talas om men 95 ?
    Är det någon här som lyckats med det ?

    #104715

    micke l
    Deltagare

    en liten illustration för att göra det lite lättare 🙂
    Pi är då = 3,1415926535897932384626433832795 hihi…
    Micke

    #104742

    perhaninge
    Deltagare

    :duck: 😀 Jahaaaaa
    Men alvarilgt talat, det kan inte vara mycket gods kvar ?
    Rallycrossmaskin eller ?

    #104744

    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Excelvarianten på samma tema 🙂

    Räkna cylindervolym

    #104745

    jorn
    Deltagare

    Hva er egentlig max volym på er grupp 2 motor i en V4. Apendix K säjer max 1,2 mm borning över std. Finns den nån dokumentasjon på at man fikk borra til 93/94 mm i grupp 2?

    #104752

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    En bestämmelse var att borrning upp till nästa cylindervolymklass var tillåten. En Saab V4 med 1700 vevaxel fick borras till 2 liter.

    /B

    #104753

    sabbe
    Deltagare

    Jag skulle inte borra mer än till 93 mm för sedan börjar det hända saker med formen i cylinderloppen.
    Det bästa är att borra med stressplatta. Tyvärr är många V4-block borrade utan momentdragna ramlageröverfall beroende på att det då är mycket lättare att spänna upp blocket i borrverket. Det kanske inte gör något på en ren tävlingsmotor att den ryker och drar lite olja men inte så roligt på en gatbil.

    Enbart 1700 veven gör underverk på vridmomentet.

    Sabbe

    #104756

    andypeak
    Deltagare

    Hej,

    jag har själv byggt ett flertal motorer med 94mm borr (bara förra året 3st) och cylinderväggarna ligger inom ramen för vad V8-byggarna brukar maxborra sina block.

    Ström har byggt MÅNGA motorer med 94mm och det finns idag bra och billiga smidda kolvar för 500:-/st så det är inget problem OM man vet vad man gör.

    Självklart håller jag med Sabbe att om man inte borrar på rätt sätt så får man ovala cylinderlopp och därför är det noga att få borrningen gjord av ngn som vet hur man gör.

    Nästa mål är väl att få till en 2l-motor……

    #104922

    montnoveau
    Deltagare

    Saab körde med 1933 cc motorer i RAC Rallyt 1975.
    Ture Karlsson i Umeå, körde med 1998 cc (med 72.5mm vev) i sin RC-V4.

    Ture byggde också en 2.3L V4 1976, den gick dock inte som den borde.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng