Däckdimension OG 900?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Däckdimension OG 900?
- Detta ämne har 44 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast 2010-07-06 16:41 av
rasmus blomqvist.
-
FörfattareInlägg
-
juni 26, 2010 kl. 10:27 #159688
vi kör med nya sänkfjädrar o nya dämpare men det spelar ingen roll det tar i ändå 900 -92 LTT.
Kör med 205/50-16.
Så jag vet inte hur du lyckas Walle när ingen annan lyckas?
Lugn i båten, tror ni missförstår varandra…
2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)juni 26, 2010 kl. 15:24 #159696varför måste du alltid låta så himla sur walle så fort nån inte riktigt håller med dig direkt, eller förstår vad du menar.
jag förstår bara inte vad du gör som inte vi andra gör för hos dom flasta andra tar det i med dom däcken men inte på dina bilar, det var allt.Hej, ni har förstås monterat distansen som skall användas vid bruk av större däck…
Saab har fortfarande delar av denna sats att beställa. Det som finns kvar är distansen samt stora brickan, du köper en längre rostfri insex skruv till detta.
Speedparts har nya genomslagsgummin.Distansen heter Mellanlägg hos Saab och har nummer 4107413. Brickan heter Bricka och har nummer 8958779.
Kan detta vara skillnaden till att en del får skärmskrap och andra inte….
Mvh Lars
Jag har distanserna och nya gummin från Speedparts monterade och det hjälper inte.
Orsaken till problemet syns ganska tydligt på denna bil http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showgallery&Number=141153.
När fjädringen bottnar hamnar hjulet långt bak och tar iEn lösning kanske kan vara att vända främre bärarmsbussningen?
Hjulvinklarna i bakvagnen är nog ingen slump… börjar du ändra längder på länkaget bakåt för att få hjulet mitt i hjulhuset så får du en ny vinkel med ändrat uppträdande på vägen som följd… även om det blir snyggare…
Var det f.ö på ditt snýgga bygge som det tog i skärmkanten trots distanser? eller var det på en standard bil?
Lars M wrote:Hjulvinklarna i bakvagnen är nog ingen slump… börjar du ändra längder på länkaget bakåt för att få hjulet mitt i hjulhuset så får du en ny vinkel med ändrat uppträdande på vägen som följd… även om det blir snyggare…Var det f.ö på ditt snýgga bygge som det tog i skärmkanten trots distanser? eller var det på en standard bil?
Bilen på bilden är inte min bil, det är Rickards bil :lecture:
Diskuterade detta med Rickard på Bilmässan i ÖstersundMin kärra är en vanlig 900 Aero med Kilen fjädrar, alltså lite sänkt men å andra sidan är sänkfjädrarna styvare.
Det man skulle vinna på att vända bussningen är att man flyttar bärarmens vridpunkt lite framåt så visst kommer det att påverka ett å annat i bakvagnen, men frågan är om det gör något? Kan ju bli allt mellan jättebra och helkasst 🙂
En annan sak att beakta är fälgbredden och ET.
Om jag minns rätt kör Walle med omborrade 16″ Aero och det kanske inte blir riktigt samma som orörda fälgar på originalnav ?Lars M wrote:Hej, ni har förstås monterat distansen som skall användas vid bruk av större däck…Saab har fortfarande delar av denna sats att beställa. Det som finns kvar är distansen samt stora brickan, du köper en längre rostfri insex skruv till detta.
Speedparts har nya genomslagsgummin.Distansen heter Mellanlägg hos Saab och har nummer 4107413. Brickan heter Bricka och har nummer 8958779.
Kan detta vara skillnaden till att en del får skärmskrap och andra inte….
Mvh Lars
Är det distanser till genomslagsgummina bak? Jag har problem med att däcken tar i på utsidan. Jag har 205/50-16
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.