Däckdimension OG 900?

Forum Modellspecifika forum OG900 Däckdimension OG 900?

  • Detta ämne har 44 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast 2010-07-06 16:41 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 45 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #159902
    speedy
    Deltagare

    hej

    jeg anvender selv 205/50/16 på mine super aero på min My93 aero og det går bra 🙂

    #159905
    turbocab
    Deltagare

    HansWF har helt rätt – läser man i instruktionsboken på og900 så finns ju en lista längst bak över olika däckdimensioner som är tillåtna, och då är mkt riktigt 195-50-16 den nämnda storleken i 16″.

    Och att bråka jättemkt om detta är ju ingen ide alls, og900 är ju världens mest personliga bil. Nyrenoverade bilar med fräscha fjädrar och dämpare tar ju såklart i mindre än äldre slitna bilar. Glöm inte att även däcktypen påverkar, beroende på märke etc. Tex tycker jag mig kunna se att Pirellis gamla P6000 etc är smalare i 205 än vissa andra däck i samma bredd. Det där blir ju ett vågspel dock och svårt veta innan man testat.

    Kan för övrigt bara tillägga att på min gula Aero Kupe 1990 så tar mina 16″ 205-50-16 Nokian inte i alls, helt perfekt. Men dessa däck satt tidigare på min MonteCarlo-cab, och då slet jag loss hela främre Aerobreddaren!!! Och det utan tuff körning eller köra ner i nåt hål etc. Nu är det kanske inte hela sanningen heller, då tidigare ägare kört Kupen med 205-55-16 och skrapat bort det mesta av breddarna redan. 🙂

    #159969
    lars2t
    Deltagare
    Emil N wrote:
    Lars M wrote:
    Hej, ni har förstås monterat distansen som skall användas vid bruk av större däck…

    Saab har fortfarande delar av denna sats att beställa. Det som finns kvar är distansen samt stora brickan, du köper en längre rostfri insex skruv till detta.
    Speedparts har nya genomslagsgummin.

    Distansen heter Mellanlägg hos Saab och har nummer 4107413. Brickan heter Bricka och har nummer 8958779.

    Kan detta vara skillnaden till att en del får skärmskrap och andra inte….

    Mvh Lars

    Är det distanser till genomslagsgummina bak? Jag har problem med att däcken tar i på utsidan. Jag har 205/50-16

    Hej, Ja det är distanser till genomslagsgummina bak.
    Jag har monterat dom samt kör på 205/45-16, det tar inte i skärmkanterna vid vanlig körning. Jag kör med originallängd på Aero fjädrarna.

    Jag upplever originaldämparna som rätt ”hoppiga” och funderar på Bilstein som jag tror skulle göra jobbet bättre.

    #159971
    saabaero
    Deltagare

    Någon som håller med om att problemet verkar vara störst på vänster sida eller är det bara inbillning från min sida?
    Om det är vanligare på en sida kan man ju fundera varför 🙂

    195/50-16″ finns väl på någon modern bil, tror det är Volvo S/V40 :confused:

    #159972
    lars2t
    Deltagare

    Panhardstaget trycker bakaxeln åt höger när fjädringen trycks ihop… så här är en del av förklaringen.

    #159973
    saabaero
    Deltagare

    Jag får inte riktigt ihop varför det tar i på vänster sida när axeln trycks åt höger, men det kanske är jag som är trög i kolan 🙂

    #159975
    lars2t
    Deltagare

    Haha, sorry jag formulerade mig lite dåligt. Det beror på från vilket håll du ser saken…
    jag har upplevt att det har tagit i mest på höger sida för mig så jag missade din synpunkt.

    Jag såg på Rasmus bil att hans bakhjul satt centrerat i bakre hjulhuset. Han hade förlängt staget (har jag för mig) som går bakåt från bakaxeln till karossen. Hur körupplevelsen blev med förändrad vinkel på bakaxeln kan jag inte svara på men hjulet kom något längre fram med mindre skärmskrap som följd…

    #159976
    timo m
    Deltagare

    Råkade se tråden… en reflexion fr 1980-talet när jag avverkade ett antal OG 900:or. I tillägg till detta med bussningar och annat som diskuteras här.

    Lärde mig (då) att stommarna på däcken kan vara väldigt olika breda o/e höga, beroende på tillverkare och oavsett dimension som är stämplad på dem. Alltså kan t ex 195 och 205 ibland ha samma stomme vad jag förstår. Så med den logiken kan däck från en tillverkare gå fritt samtidigt som ett däck med ”samma” dimension” från en annan tillverkar skaver i.

    Det om det, själv ”fegar” jag med 900 OG caben. Åker mjukt och utan vare sig spårkänslighet eller karosskav med 195:orna 😉 http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showgallery&Number=114997 (som ställdes på igår! inte en minut för tidigt, med den här sköna sommaren). En fin sommar skall ni ha!

    #159995
    turbocab
    Deltagare

    Man tackar för detta Timo, du bekräftade lite det jag var inne på. Snygg cabbe för övrigt, hoppas du får många sköna mil i sommar.

    Helt ärligt blir känslan med 16″ fälgar från 9000 inte nåt skön på og900. Spårvidden ökar, bilen blir trögare att svänga, stötigare. Absolut att väghållningen förbättras, men det är på bekostnad av mkt annat. En skön landsvägsvagn skall ha 15″ tycker jag. Men det kanske är OT detta.

    Har en uppsättning 16″ Aero liggande, som skall få 195-50-16 nån gång. Men dessa däck verkar inte vara direkt standard idag….

    #159998
    Martin
    Deltagare

    Min enda erfarenhet av dessa dimensioner på en OG900, eller Classic 900 som jag föredrar kalla modellen, är från en Aero cabriolet-92.
    Med 16″ får man en kurvkramare som biter ifrån bra på Kinnekulle, men harmonin i bilen kommer med 15″. Jag har valt 15″ för chassieharmonins skull

    #160001
    900 classic cab
    Deltagare
    Martin wrote:
    Med 16″ får man en kurvkramare som biter ifrån bra på Kinnekulle, men harmonin i bilen kommer med 15″. Jag har valt 15″ för chassieharmonins skull

    Om man nu tänker på det estetiska då?
    Nu är ju smaken väldigt olika personer emellan, men 16″ av Cross Spoke- eller 16″ Aero/superaero-modell gör sig väldigt bra på en c900. Bilen får ett ”fetare/mäktigare” intryck vilket ger karossens skönhet rättvisa.
    15″-fälgar kan se lite ”tunnt” ut från vissa vinklar.
    Jag körde idag framför en c900 cab med superaero-fälgar. När man ser en sådan närma sig i backspegeln ryser man av välbehag. :applause:
    Alla kör inte hårt på Kinnekulle eller känner sådan stor skillnad i komfort mellan de olika alternativen.
    (Men det kanske bara är jag som har en stor fet häck och inte känner av den minskade åkkomforten)… 😀

    #160009
    saabaero
    Deltagare

    På en og900 märks skillnaden i komfort/ljudnivå mellan olika däck betydligt mer än på en modern bil så det är nog inte fel att tänka lite extra när man väljer däck.

    En snabbsökning på 195/50-16″ på däckonline gav 28st träffar så nog finns det sånna däck.

    #160011
    Martin
    Deltagare

    16″ Cross Spoke eller Super Aero är utan tvekan mycket snygga på en C900 Cab, det håller jag absolut med om. Men chassiet känns mer harmoniskt med 15″ tycker jag. Detta sagt med reservation för att jag bara testat några fälg/däcktyper.
    Tillägg: Hjulen på bilden:
    ET27, 16″ 6½
    Conti Sportcontact 205/55 16″

    #160014
    timo m
    Deltagare

    Haha. Smaken är verkligen som baken (bred eller smal ; ) Bara man vet vad man håller på med så är det fair. Det var länge sedan som mode kunde beskrivas termer av förnuft och rational. Ni-vet-vad-jag menar…. och vi sitter alla i den båten. Bara föremålen varierar. Oavsett om det handlar om feta lågrofilsdäck till bilen eller brallor med häng på de dyra jeansen och synliga märkeskallingar för baken!

    Jag köpte annars Michelin, ngn slags ”Energy Saver”. Mest för att de har ett mönster som jag tyckte var 1980-taligt (sedär… nu kom detta med o-förnuft igen!) och att Michelin brukar vara runda och fina. Jep, finns massor med 195:or. Men se upp för profilhöjden. Iaf min SAAB hade ngt annat än de allra vanligats förekommande. För även dessa 195:or var ”extrem” … nästan… lågprofil när det begav sig 1987!

    PS: Tack för bilcred ”Turbocab”… och… jag gör mitt bästa för att passera litet asfalt under den! Överhuvudtaget läckra cab-bilder här, alla!

    #160022
    Martin wrote:
    …Men chassiet känns mer harmoniskt med 15″ tycker jag.

    Håller med. Det känns mer Saab helt enkelt.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 45 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng