Däckdimensioner

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Däckdimensioner

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Däckdimensioner

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 14, 2012 at 21:05 #34951

      Jag blir lite förvånad över påståendena om så stor skillnad i känslan på 155:or och 165:or. Å andra sidan håller jag med om “ballongutseendet”. Mina gamla torra 165/80 sitter dessutom på 60-talsfälgar (små ovala hål) som jag antar kan vara aningen smalare än 70-talsfälgarna. Ett däck som är bredare än fälgen ger ofta en lite svampig känsla när däcksidorna inte är parallella, men det är nog mer ett antagande än min välgrundade erfarenhet…

      Nästa däckuppsättning blir 155 på 70-talsfälgar om det blir som jag vill. Om inte annat för att stilla min nyfikenhet.

        mars 14, 2012 at 21:55 #40980

        Det är ju ingen jätteskillnad. Men kan man välja när man ska skaffa en ny uppsättning är 155or att föredra enligt mig.

          mars 15, 2012 at 06:25 #40983

          @Rally wrote:

          Du har väl aldrig heller jämfört med ett par 155:or??

          Då ger de både sämre vägkänsla samt svampig gång.

          Dessutom bra mycket tyngre styrning

          /Fredrik

          Är inne på 10e 96n nu (8 V4 och 2 tvåtakt) och har provat både 155, 165 och diagonaldäcken. Upplever 165 som de bästa på V4.
          Tyngre styrning har jag aldrig märkt av. Ser man till att hjulen rullar när man vrider ratten är det inga problem. Mönster och gummiblandning är en faktor för hur stabilitet på vägen och vägkänsla påverkas. MIna Hancook (både sommar- och dubbade vinterdäck) i dim 165/80-15 är jag helnöjd med. För 25-30 år sedan var 155 och 165-15 en vanlig dimension, dock inte idag. Man får ta det som finns.

          Pelle i Härnösand

            mars 15, 2012 at 08:24 #40987

            HUP 213:

            Jag har diskuterat 165 vs 155 däck med många V4 åkare. Resultatet är, att dom som inte tävla, konstatera ingen skillnad. Alldrig kunde jag tänka mig att åka på 165/80-15 däck. Om 165 däck så 165/70-15. Vi använda bara 4,5Jx15fälgar.
            Rally Fredrik och jag har inte oftast samma mening, men här 100%.

            Hubbe

              mars 15, 2012 at 09:39 #40895

              Tjena!

              För mig blev det 155 SR15 på orginalfälg, sätter tron på att dom visste vad dom sysslade med nere trollhättski på den tiden 😉

              MVH Danne

                mars 15, 2012 at 18:05 #40997

                Hubbe!

                Jag har själv aldrig tävlat, och har inte för avsikt att jämföra standardbilar med raceråk. De som jag talat med och som tävlat med 96 (både TT och V4) förordar 145-15 i rally. Självfallet avspeglar körstilen många gånger vilken däcksutrustning man väljer. 4″-fälgarna ger säkert mer ballongutseende på däcken än 4,5″. Nog visste Trollhättan vilka däckdimensioner man skulle ha.Det visste nog andra biltillverkare också. Dessvärre blev det mode i att ha så breda och låga däck som möjligt. Det märks i synnerhet på vintrarna när lätta bilar med breda originaldimensioner surfar på underlaget. Jag skulle själv använt 155-15 om de gick att få tag i dubbade, men jag inbillar mig att dubbade 165or är bättre än odubbade 155or. Skillnaden i rullomkrets mellan 155-15 och 165-15 är 2,5% enligt en däckskalkylator jag hittade på nätet.

                Pelle i Härnösand

                  mars 25, 2012 at 16:00 #41418

                  Hej har läst igenom denna tråd nu flera gånger men blir inte riktigt klok vad jag ska ha för däck nu 😳
                  Har köpt min första v4 brukar annars bara hålla på med 99 och 900 men alltid drömt om en v4 😉
                  På den sitter 165 sr 15, och letade efter däck höjden vart ligger den närmast 70 eller 80?
                  Tänkte på att köpa nån av dom här http://www.europdack.se/search.aspx?sval=155/80R15&type=DEKKS&st=adt kan det va nåt ❓

                  Mvh Nisse

                    mars 25, 2012 at 16:23 #41419

                    <

                    >

                    Hej,
                    Det är 80-profil som gäller om 165/15 anges. Vill minnas att det egentligen ska vara 82-profil, men skillnaden är ju inte stor.

                    Kul tråd.
                    Själv försöker jag fylla hjulhusen med gummi på gamla bilar, istället för stora fälgar och en rulle eltejp till däck. (T.ex en Jaguar XJ6 med 18″ och lågprofildäck ser ju för bedrövligt ut. Tacka vet jag 185/15.)
                    På min V4 satte jag på 165/15 och trivs bra med det. Mjuk gång, en smula lägre motorvarv. Hade hoppats att den större omkretsen skulle jämna ut hastighetsmätarfelet, men den visar nu ca 10% för mycket. Var säkert runt 15% innan.

                    -Marcus-

                      mars 26, 2012 at 06:00 #41442

                      Jag har en uppsättning 155/? r15 som jag skulle kunna sälja om någon är intresserad. Tror profilen är någonstans mellan 70-80, men däcken i sig är som nya förutom att de behöver rengöras, har inte kollat supernogrannt men där ska nog inte heller vara några torrsprickor.

                      Du som är intresserad kan ju PM’a mig.

                        mars 27, 2012 at 18:28 #41534

                        @longjohn61 wrote:

                        Hej har läst igenom denna tråd nu flera gånger men blir inte riktigt klok vad jag ska ha för däck nu 😳
                        Har köpt min första v4 brukar annars bara hålla på med 99 och 900 men alltid drömt om en v4 😉
                        På den sitter 165 sr 15, och letade efter däck höjden vart ligger den närmast 70 eller 80?
                        Tänkte på att köpa nån av dom här http://www.europdack.se/search.aspx?sval=155/80R15&type=DEKKS&st=adt kan det va nåt ❓

                        Mvh Nisse

                        Jag har haft Vredesteindäcken två år på min och de funkar bra, de har ju ett medvetet “gammalt” utseende och däckmönster vilket är trevligt om man är lagd åt det hållet, utan att för den skull göra avkall på säkerheten…

                          mars 28, 2012 at 07:00 #41556

                          Jag köpte 185/65-15 som framdäck. Fungerar kanonbra. Bygger endast ca 1 cm på bredden. Tycker inte pärlan blivit mer tungstyrd.
                          Bra pris (750 kr/st), och framförallt ett trafiksäkert mönster.
                          De 155R15 däck som fanns att få tag på skulle specialbeställas från Tyskland och kosta 1995 kr per däck!!!! :duck Samt hade dessa ett mönster som är förlegat och togs fram under 60-talet.

                            mars 28, 2012 at 19:17 #41600

                            Toyo-däcket har jag haft på min 2t i sex år, funkar utmärkt och håller bra.

                              juni 16, 2012 at 18:47 #44915

                              Jag har Federal-däcken på min V4, och då i 165 profil, de var på vid köp och har bra mönster och är tämligen nya så de får va kvar ett tag till.
                              Inte världens bästa däck, bullrar på en hel del, och är lite väl tunna i stommarna, men bra möster och troligen kommer däcken få torrsprickor innan de är uttjänta så då byts de tidigt.

                              Hade jag fått välja däck hade det blivit Vredstein däcket alla gånger. Dels för snyggt möster, men även för att det är av ett välrenomerat märke och som fått bra testresultat.

                              I och med att jag inte kör speciellt många mil med min V4 per säsong och aldrig i “höga hastigheter”, anser jag att man inte behöver lägga stora pengar på däcken, min V4:a rullar bara dagar då det är soligt och fint, och visst skulle regnväder titta fram får man slå ner på takten och ta det “piano”, V4:an är ju en så pass vägsäker bil att den klarar av det mesta med svåra vägförhållanden, så lite regn med mindre bra sommardäck är inga problem.

                              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                              Saab 9-3 Vector SC ´09

                              Skämsbil:
                              Audi A6 Avant

                              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                september 3, 2012 at 18:49 #47146

                                Jag gillar att köra “lagom fort”, gärna på lite kurvigare asfaltvägar. Men jag upplever 165:or som rent otäcka i de sammanhangen, ibland känns det nästan som om de höga, smala däcken ska kränga av fälgarna. 155:or är mycket behagligare, 185/65 ännu mycket bättre! Men de senare har jag inte vågat montera på något smalare än 4 1/2″-fälgar, eller ännu hellre 5″ Ronaler för att de ska bli bli riktigt mysiga.

                                Jag kör på gamla tvärslut 165:or på min -68 just nu, avdubbade vinterdäck dessutom. Sämre kan det knappast bli vare sig det gäller att gasa, bromsa eller svänga, däck åldras sällan med minsta spår av behag. Men hastighetsmätaren visar bra precis exakt rätt, så jag vet iaf vilken hastighet jag kan hålla vid fartkamerorna 😳

                                Bör kanske nämna att jag kört åtskilliga vintrar med dubbade Continental 185/65 också. Aldrig rally, men allt från sörjig motorväg till oplogad skogsväg. Sällan speciellt försiktig körning. Bättre vinterföre har jag aldrig haft, varken på Saaben eller andra “modernare” bilar!

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.