Däcken på fotbollsfälgarna tar i

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Däcken på fotbollsfälgarna tar i

Detta ämne innehåller 10 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-06-15 15:18.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22357

    norrlandskan
    Deltagare

    Hej!
    Är det någon annan än jag som har problemet att däcken på fotbollsfälgarna tar i plåten på insidan av hjulhuset när man svänger kraftigt?
    I så fall hur har ni löst det?
    Trodde att fotbollsfälgarna passade till alla äldre 96:or.

    #159279

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Vilken dimension på däcken?

    /B

    #159280

    norrlandskan
    Deltagare

    155R15 toyo, är det fel dimension?

    #159281

    norrlandskan
    Deltagare

    körde bara samma som på sommarfälgarna

    #159282

    lsoderlund
    Deltagare

    Vilken årsmodell av 96:a? Det kan ju även vara så att stötdämparna är slut och fjädrarna inte lika ”friska” längre, vilket kan ha resulterat i att bilen ligger lite lägre än när bilen var ny.

    Men annars ska det ju gå att köra med fotbollar!

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #159294

    emul
    Moderator

    Ja det ska funka! Min lilla blå rullar på 165/65 R15 på fotbollar och det har hetsats utan slag! Är många här som kör med samma tror jag.

    #159301

    norrlandskan
    Deltagare

    Det är en 67:a, ja det skulle ju kunna vara så som du säger lars.

    #159311

    anders dackemyr
    Deltagare

    Hej !

    Har också en 67:a med samma problem som Frida. Tror bara det är på vänster sida när man svänger vänster dock (måste kolla). Om Lars teori är sann kan det nog bero på att en del av 67:orna fick tvåtaktsmotorn utbytt mot en tyngre V4-motor. Min tidiga 67:a har framfjädrar från en tvåtaktare fast det är en V4:a.

    Har samma däcksdimension men på orginal plåtfälgar.

    #159312

    perhaninge
    Deltagare

    Har kört 185/65-15 på en 67:a utan problem ( fotbollar ).

    #159313

    perhaninge
    Deltagare

    Nu är jag kanske ute och ”seglar” men hade inte vissa 67:or ”högre utväxling” på styrningen ( bättre vändradie ) än på v4:orna ??
    Skulle det kunna ha med det att göra isåfall ?

    #159315

    fuling
    Deltagare

    Man bytte antal rattvarv 69, från 2,25 till 2,7varv.
    Men slaget i kuggstången är lika vad jag vet, mao hjulen svänger lika mycket vid fult rattvarv.

    Sen tar bara ena sida i så står förmodligen inte kuggstången i mitten. Mao man har mer rattvarv åt ena hållet än andra.

    Tar det i lite spelar det ingen roll för det är sällan man vrider full på ratten.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng