Dead or Alive.. Update 23 Juli
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Dead or Alive.. Update 23 Juli
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Dead or Alive.. Update 23 Juli
- Detta ämne har 52 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2011-07-26 13:01 av
Blocked.
-
FörfattareInlägg
-
november 13, 2010 at 20:18 #24997
Tanken var att min 900s -91 skulle få sig en ny topp för bilen kände sig lite sjuk.
Arbetet påbörjades och en lobotomi skulle göras!
Inställningen var att rädda bilen,
Uploaded with ImageShack.us
Huven åkte av för att underlätta allt arbete som skulle äga rum
Samt att delar till det livsuppehållande systemet avlägsnades med största omsorg!
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Efter lite slit, kaffe och några menningar som bytt ägare så blev där inte mycket kvar
Uploaded with ImageShack.us
Arbetet ändrade karaktär och all energi lades på att få bort ventilkåpan, vilket gick smärtfritt iaf för oss…hade bilen kunnat prata…..
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Ser den slapp ut? Inte, det är klart att bilen vill visa sig på styva linan när det är fotografering. Men efter 34k mil så tror jag där är mer spänst i en 90årig person!Skruvar avlägsnades med iver, hopp, svett och kaffe.
Uploaded with ImageShack.us
Packningen ses här i sin enkelhet. Finn 4 fel och du får felet..hämtas själv.
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Så när allt kom till sin rätt visade sig att packningen var slut 😮 **Suprise** ..När detta var konstaterat började Plankan ivrigt pilla på Kolvarna och som en vind kom där 4 nya fel…”ja kolven glappar i cylindern”
Döden var ett faktum:(..Givetvis sökes en donator bil med ljus o lykta, bilen ska vakna och projektet skall ta fart.
november 13, 2010 at 20:55 #179705Inte roligt när detta händer 🙁
Tror du inte att det kan vara ringarna som blivit slappa efter 34k ?
annars finns det ju större kolvar att stoppa i 😉
@MariusTangen wrote:
annars finns det ju större kolvar att stoppa i 😉
Vad är det för kolvar du syftar på då…….
Mig veterligen finns det inte några ”rimligt försvarbara ekonomisk” kolvar till Turbobilarna 🙄
Turbocab labbade en gång i Grålle’s tid med ett 2.1 block –
men det var brasilian vw kolvar som var nersvarvade och var ingen hit alls vill jag lova 🙁november 13, 2010 at 23:16 #179716@plankan wrote:
@MariusTangen wrote:
annars finns det ju större kolvar att stoppa i 😉
Vad är det för kolvar du syftar på då…….
Mig veterligen finns det inte några ”rimligt försvarbara ekonomisk” kolvar till Turbobilarna 🙄
Turbocab labbade en gång i Grålle’s tid med ett 2.1 block –
men det var brasilian vw kolvar som var nersvarvade och var ingen hit alls vill jag lova 🙁har själv provat med nedsvaravade vw kolvar och det blev ett fint hål i dom 😉
Har pratat med Tommy på Trollspeed och han kunde få fram JE kolvar till saaben.
@Kenntak wrote:
Tanken var att min 900s -91 skulle få sig en ny topp för bilen kände sig lite sjuk.
Så när allt kom till sin rätt visade sig att packningen var slut 😮 **Suprise** ..När detta var konstaterat började Plankan ivrigt pilla på Kolvarna och som en vind kom där 4 nya fel…”ja kolven glappar i cylindern”
Döden var ett faktum:(Ja det var synd att skadan var så omfattande –
men med lite tur är en fin donatorbil kanske snart på ingång 😛november 14, 2010 at 21:27 #179766Och se på f**… har införskaffades en bil som kan bli donator.. nu återstår det bara att kolla upp all rost och jämföra dom 2 bilarna, båda lider av lite länkarms rost tyvärr.
Uploaded with ImageShack.us
Fler bilder kommer när allt inspekteras mer noga och när kameran är redo!
november 20, 2010 at 19:59 #180001Så, dags för en liten update..
Donator bilen gicks igenom och där fanns lite guldklimpar utöver motorn.
Innertaket och stolparna var i mycket fint skick, inte sönder eller hängande någonstans. Nice:) Faktiskt är hela inredningen i mycket fint skick, då dom jag köpt den av använt skyddsklädsel, inga sprickor i instrumentpanelen osv.
Motor huven var i perfekt skick, 100% rostfri, har med största sannolikhet varit inne på lackering, då inga sido emblem satt kvar och allt var riktigt fint!Det tråkiga var att alla dörrar var rostiga..Suprise.. Och även bagageluckan hade fått sina krämpor.
Men även fanns det tid till den andra bilen…
Is it a bird? Is it a plane? No it’s a SAAB!
Lite elektronik som hängs upp i väntan på mer strömDet tar sig, snart är bilen redo för en ”ny” motor
Givetvis hittades lite rost men eftersom alla mer eller mindre vet hur det ser ut så blir det bara en bild på skitet
Givetvis är båda länkarmsinfästningar rostskadade så båda kommer fixas till blir även lite lappande bak på bilen:(Så nästa projekt blir att laga rost, jaga fatt på 2.1insug o topp, apc box, det nya mätarhuset osv..
november 20, 2010 at 21:21 #180017Mätarhuset har jag fast utan turbo mätare kommer från en 92a 😉
Mvh Nisse
december 12, 2010 at 14:30 #180455Arbetet har fortsatt, glömde dock min digitalkamera sist vi var i garaget.
Donator bilen är så gott som slaktade på allt förutom innertaket och själva motorn, funderar på att ta låskolvarna också:D
Lite saker som blivit införskaffade under tiden som gått!
2.1 insug och topp (Tack Peter)
Kopplingsrör
Ekonomiplåt, länkarmsinfästning höger och vänster
Super Aero fälgar, fast dessa införskaffades ett bra tag innan projektet drog igång,Så kom gärna med tips och idéer på allt möjligt, när allt redan är nedplockat så blir det säkert enklare att förändra!
Saker som skall beställa! (Glömmer säkert en del här)
Kedjepaket
Intercooler, med slangar o böjar
Batteriböj
Extraktor grenrör
Apc Box
Dämpare runt om
9000 ok fram med nya skivor o klossar runt om
Stålomspunna bromsslangar
Diverse packningar och bussringar osv.
Rostskydd och färg!Lär säkert komma mer men det var grovt dragit, kommer en mer specificerad lista när det mesta är inköpt, och när arbetat kommit längre, så kan man se vad man behöver och en ca prislista!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.