Defekt värmespjäll?
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Defekt värmespjäll?
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Defekt värmespjäll?
- Detta ämne har 16 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2018-10-18 08:13 av Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymaugusti 11, 2018 at 00:08 #447614
Köpte mig en 99 GL -84:a idag och kom på när jag redan börjat köra hemåt (klantigt värre) att jag inte vet hur det är ställt med värmen i bilen. Som det är nu har jag bara kalluft. Men så mindes jag ju att jag hört om att Saab 99 har det där sommar/vinter-spjället på värmepaketet. Så väl hemma poppade jag huven och tog mig en titt.
… Men sedan detta är min första 99:a vet jag inte riktigt hur det fungerar. Ska det bara vara att vrida sprinten åt det håll man nu önskar? Det var i alla fall vad jag prövade med men den satt som berget, jag kunde inte justera något alls och tänkte att jag kanske är helt ute och cyklar? Förövrigt saknas ena “damasken” på min värmepaketskåpa, så om någon har dylik till övers så hojta.
Så, hur ska det se ut och hur justerar man detta? Är mitt spjäll månne defekt? … Vore gött att få ordning på doningarna innan vintern kommer.
Tack på förhand!
augusti 11, 2018 at 23:34 #447645Hej. Så här vrider du reglaget. Enligt din bild har du redan vinterläge. Kanske det är plasten i värmereglaget inne i kupén som är sönder?
Attachments:
Anonymaugusti 12, 2018 at 00:02 #447647Ja, något fel är det. Jo, visst, mitt är ställt på vinter men jag får bara kalluft och jag kan inte vrida spjället åt endera hållet. Det är helt stumt. Jag blir nog tvungen att riva isär alltsammans och titta efter inuti.
Men någon nämnde att jag bör testa att lufta hela systemet så jag bör väl försöka göra det också. Värme måste jag ju ha snart. Dock ingen erfarenhet av att skruva 99, och är väl på det stora hela ingen duktig skruvare, så det kanske tar ett tag innan jag listar ut det hela. 😉
augusti 12, 2018 at 00:09 #447649Oavsett om spjället står i läge sommar eller läge vinter så ska du ha värme på defrostern mot vindrutan.
Om du vill kolla vattenventilen så kan du ta bort slangarna och blåsa.
Det ska gå att öppna resp stänga vattenventilen med reglaget på instrument panelen.
De två öppningarna längst ner på värmepaketets framsida tar in luft från motorrummet annars kommer luften in uppifrån från intaget framför vindrutan.
Du kan kolla på min tråd där det finns lite om värmepaketsrenovering:
https://saabklubben.se/forum/amne/renovering-av-min-gamla-turbo-99a/page/15/Attachments:
Anonymaugusti 12, 2018 at 15:18 #447671Finemang! Det här lär hjälpa mig en del när jag ska plocka isär detta. Stort tack! 🙂
Anonymaugusti 12, 2018 at 15:22 #447672Jepp.och jag har bara kalluft. Men så blev jag osäker och tog mig en kontrolltur. Upplevde just det konstigaste Hade Vent stängt, Temp på full och Defrost helt öppen. Då hade jag tämligen varm mot rutan i början av turen. Sedan blev luften allt kallare.
Kan det vara så att det är den trasiga täckdamasken eller så som gör att jag tappar all varmluft? Eller tyder detta på något annat?
Hur som kommer jag väl ändå att plocka isär spjället och lufta bara för att vara säker, men … Vad tror ni?
Mest troligt är väl luft i systemet. Så luftning borde vara 1’a åtgärd.
Skulle också kunna vara termostatstyrningen i vattenventilen men det känns lite långsökt. Dock så finns det en justerskruv som är värd att kolla.
Sen kan man fråga sig om fläkten går hela tiden.Här kommer teori om kall kupéluft som det skulle vara kul att få lite kommentarer på!
Vid kall motor så är 1’an stängd och 3’an öppen. Nu går vatten från 3’an till vattenpumpen och kupe-värmeväxlaren.
Vid termostatens öppningstemp öppnar 1’an mot kylaren och 3’an är fortfarande öppen.
Om motorns temperatur fortsätter att stiga så kommer 3’an så småningom att stänga och därmed kallnar kupeluften. 1’an är öppen fortsättningsvis.
Man skulle kunna dra slutsatsen att om man har problem med kylningen så kan det orsaka kall kupéluft efter en stunds körning.
Skissen nedan visar att endast port 3 på termostaten levererar vatten till värmeväxlaren.
Attachments:
Anonymoktober 13, 2018 at 12:20 #450445Nu funkar själva spjället. Det behövde bara smörjas upp. Men, det blir inte varmt i alla fall. Bara lite fesljummet på defrostern. Men jag öppnade upp och kände på elementet. Trots att ledningarna blir jävligt varma blir bra själva elementet lite ljummet. Det ska la bli lika varmt det?
Anonymoktober 13, 2018 at 16:09 #450450Ja, jag funderar på just det. Och då är det la bara att tappa systemet och riva ut hela paketet. Det senare gör jag väl först och främst inifrån genom att ta bort panelen?
Anonymoktober 14, 2018 at 20:45 #450508Jag funderar även på själva reglagen … Är det fjäder eller vajer som öppnar kranarna på Saab 99? Och kan jag komma åt dessa utan att plocka ned hela instrumentpanelen eller lossa värmepaketet? Jag tänker mig att jag bara bör kunna ta loss den delen av instrumentpanelen så att jag kan se insidan av reglagevreden och se om de eventuellt kärvat eller lossnat?
oktober 14, 2018 at 21:00 #450510Om jag har förstått saken rätt, har du värme i slangarna FRAM TILL ELEMENTET? Då borde det vara en kran/ventil där som inte öppnar som den ska? Eller vad säger experterna?
Följande frågor uppstår :
När du reglerar på reglaget, står det då i förbindelse med kranen/ventilen, eller ligger felet där?
Kan det vara en kärvande ventil? Men om så vore fallet, borde inte reglaget gå tungt?
Kan elementet vara så “ihopslammat” att det hindrar vatten från att cirkulera i det?
För att kontrollera detta bör man väl komma åt värmepaketet. Hur man lättast gör det överlåter jag till 99.a experterna!
Om du tar av den gråa plastkåpan på vattenventilen så ser du om reglagearmen på
vattenventilen följer reglaget på instrumenpanelen. Kåpan sitter bara i den synliga
skruven på framsidan.
Tempsensorn i vattenventilen är involverad i öppnadet av ventilen och kan
påverka en del. Men som sagt, det är enkelt att testa ventilen genom att ta
av båda slangarna och provblåsa genom ventilen. Om allt fungerar ska du kunna
öppna och stänga ventilen med reglaget på instrumentpanelen.
Det bör inte vara något problem att ta av plastlocket med dekalerna ”SUMMER”
Och ”WINTER”. Det sitter med tre skruvar på var sida. Det är även limmat men
på min så gick det lätt att ta loss det. Med locket avtaget kan man lätt känna om
värmeväxlaren blir varm.
Det är bäst om de fyrkantiga hålen längst ner på kåpan är öppna så att vatten kan
kunna rinna ut.
Om du finner att felet inte sitter i värmepaketet dvs det kommer inget varmvatten
från motorn så är det dags att ta en titt på termostaten. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.