Defekt värmespjäll?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Defekt värmespjäll?

Detta ämne innehåller 16 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-10-18 08:13.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #447614

    EAAS
    Deltagare

    Köpte mig en 99 GL -84:a idag och kom på när jag redan börjat köra hemåt (klantigt värre) att jag inte vet hur det är ställt med värmen i bilen. Som det är nu har jag bara kalluft. Men så mindes jag ju att jag hört om att Saab 99 har det där sommar/vinter-spjället på värmepaketet. Så väl hemma poppade jag huven och tog mig en titt.

    … Men sedan detta är min första 99:a vet jag inte riktigt hur det fungerar. Ska det bara vara att vrida sprinten åt det håll man nu önskar? Det var i alla fall vad jag prövade med men den satt som berget, jag kunde inte justera något alls och tänkte att jag kanske är helt ute och cyklar? Förövrigt saknas ena ”damasken” på min värmepaketskåpa, så om någon har dylik till övers så hojta.

    Så, hur ska det se ut och hur justerar man detta? Är mitt spjäll månne defekt? … Vore gött att få ordning på doningarna innan vintern kommer.

    Tack på förhand!

    • Detta ämne redigerades 2 månader, 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    #447645

    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Hej. Så här vrider du reglaget. Enligt din bild har du redan vinterläge. Kanske det är plasten i värmereglaget inne i kupén som är sönder?

    Bilagor:
    #447647

    EAAS
    Deltagare

    Ja, något fel är det. Jo, visst, mitt är ställt på vinter men jag får bara kalluft och jag kan inte vrida spjället åt endera hållet. Det är helt stumt. Jag blir nog tvungen att riva isär alltsammans och titta efter inuti.

    Men någon nämnde att jag bör testa att lufta hela systemet så jag bör väl försöka göra det också. Värme måste jag ju ha snart. Dock ingen erfarenhet av att skruva 99, och är väl på det stora hela ingen duktig skruvare, så det kanske tar ett tag innan jag listar ut det hela. 😉

    • Det här svaret redigerades 2 månader, 1 vecka sedan av .
    #447649

    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Oavsett om spjället står i läge sommar eller läge vinter så ska du ha värme på defrostern mot vindrutan.

    #447665

    gv8
    Deltagare

    Om du vill kolla vattenventilen så kan du ta bort slangarna och blåsa.
    Det ska gå att öppna resp stänga vattenventilen med reglaget på instrument panelen.
    De två öppningarna längst ner på värmepaketets framsida tar in luft från motorrummet annars kommer luften in uppifrån från intaget framför vindrutan.
    Du kan kolla på min tråd där det finns lite om värmepaketsrenovering:

    Renovering av min gamla Turbo 99’a

    Sommarläge
    1_20180812_132826

    Vinterläge
    2_20180812_132921

    Bilagor:
    #447671

    EAAS
    Deltagare

    Finemang! Det här lär hjälpa mig en del när jag ska plocka isär detta. Stort tack! 🙂

    #447672

    EAAS
    Deltagare

    Jepp.och jag har bara kalluft. Men så blev jag osäker och tog mig en kontrolltur. Upplevde just det konstigaste Hade Vent stängt, Temp på full och Defrost helt öppen. Då hade jag tämligen varm mot rutan i början av turen. Sedan blev luften allt kallare.

    Kan det vara så att det är den trasiga täckdamasken eller så som gör att jag tappar all varmluft? Eller tyder detta på något annat?

    Hur som kommer jag väl ändå att plocka isär spjället och lufta bara för att vara säker, men … Vad tror ni?

    #447679

    gv8
    Deltagare

    Mest troligt är väl luft i systemet. Så luftning borde vara 1’a åtgärd.
    Skulle också kunna vara termostatstyrningen i vattenventilen men det känns lite långsökt. Dock så finns det en justerskruv som är värd att kolla.
    Sen kan man fråga sig om fläkten går hela tiden.

    #447700

    gv8
    Deltagare

    Här kommer teori om kall kupéluft som det skulle vara kul att få lite kommentarer på!

    Vid kall motor så är 1’an stängd och 3’an öppen. Nu går vatten från 3’an till vattenpumpen och kupe-värmeväxlaren.

    Vid termostatens öppningstemp öppnar 1’an mot kylaren och 3’an är fortfarande öppen.

    Om motorns temperatur fortsätter att stiga så kommer 3’an så småningom att stänga och därmed kallnar kupeluften. 1’an är öppen fortsättningsvis.

    Man skulle kunna dra slutsatsen att om man har problem med kylningen så kan det orsaka kall kupéluft efter en stunds körning.

    H-motorns 3-vägs termostat.
    1_img201

    Skissen nedan visar att endast port 3 på termostaten levererar vatten till värmeväxlaren.
    2_img200

    Bilagor:
    #450445

    EAAS
    Deltagare

    Nu funkar själva spjället. Det behövde bara smörjas upp. Men, det blir inte varmt i alla fall. Bara lite fesljummet på defrostern. Men jag öppnade upp och kände på elementet. Trots att ledningarna blir jävligt varma blir bra själva elementet lite ljummet. Det ska la bli lika varmt det?

    #450447

    Janne Hagnell
    Moderator

    Stopp i elementet?

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #450450

    EAAS
    Deltagare

    Ja, jag funderar på just det. Och då är det la bara att tappa systemet och riva ut hela paketet. Det senare gör jag väl först och främst inifrån genom att ta bort panelen?

    • Det här svaret redigerades 4 dagar, 16 timmar sedan av .
    #450508

    EAAS
    Deltagare

    Jag funderar även på själva reglagen … Är det fjäder eller vajer som öppnar kranarna på Saab 99? Och kan jag komma åt dessa utan att plocka ned hela instrumentpanelen eller lossa värmepaketet? Jag tänker mig att jag bara bör kunna ta loss den delen av instrumentpanelen så att jag kan se insidan av reglagevreden och se om de eventuellt kärvat eller lossnat?

    #450510

    solveslamsug
    Deltagare

    Om jag har förstått saken rätt, har du värme i slangarna FRAM TILL ELEMENTET? Då borde det vara en kran/ventil där som inte öppnar som den ska? Eller vad säger experterna?

    Följande frågor uppstår :

    När du reglerar på reglaget, står det då i förbindelse med kranen/ventilen, eller ligger felet där?

    Kan det vara en kärvande ventil? Men om så vore fallet, borde inte reglaget gå tungt?

    Kan elementet vara så ”ihopslammat” att det hindrar vatten från att cirkulera i det?

    För att kontrollera detta bör man väl komma åt värmepaketet. Hur man lättast gör det överlåter jag till 99.a experterna!

    #450559

    gv8
    Deltagare

    Om du tar av den gråa plastkåpan på vattenventilen så ser du om reglagearmen på
    vattenventilen följer reglaget på instrumenpanelen. Kåpan sitter bara i den synliga
    skruven på framsidan.
    Tempsensorn i vattenventilen är involverad i öppnadet av ventilen och kan
    påverka en del. Men som sagt, det är enkelt att testa ventilen genom att ta
    av båda slangarna och provblåsa genom ventilen. Om allt fungerar ska du kunna
    öppna och stänga ventilen med reglaget på instrumentpanelen.
    Det bör inte vara något problem att ta av plastlocket med dekalerna ”SUMMER”
    Och ”WINTER”. Det sitter med tre skruvar på var sida. Det är även limmat men
    på min så gick det lätt att ta loss det. Med locket avtaget kan man lätt känna om
    värmeväxlaren blir varm.
    Det är bäst om de fyrkantiga hålen längst ner på kåpan är öppna så att vatten kan
    kunna rinna ut.
    Om du finner att felet inte sitter i värmepaketet dvs det kommer inget varmvatten
    från motorn så är det dags att ta en titt på termostaten.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.