Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering av min gamla Turbo 99’a

Detta ämne innehåller 228 svar, har 30 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-07-08 21:40.

Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 229 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #440793

    gv8
    Deltagare

    Motorstativet har nu fått hjul och främre motorfäste.
    20180214_202216

    Motorn står och väntar.
    20180214_211644

    Börjar lyfta på plats.
    20180214_224743

    Framfäste
    20180214_225036

    Återstår nu bla att tillverka bakre fästen och en hel del annat.
    20180214_225944

    Bilagor:
    #440823

    Janne Hagnell
    Moderator

    Seriöst!👍

    #440829

    Snyggt! Är det tänkt att du ska kunna provköra motorn i stativet?

    #440837

    gv8
    Deltagare

    Ja det är ju bra och testa att alla delar fungerar innan de monteras i bilen.
    Visserligen har motorn stått sedan 1985 men den har inoljats och runddragits kontinuerligt under årens lopp så det bör inte vara något större problem med den. Kringkomponenterna såsom elsystem, tändning, insprutning, turbo/wastegate kan ju också vara bra att få lite koll på. Vi får se vad som behöver åtgärdas.

    #441018

    gv8
    Deltagare

    Migatronicen har fått jobba lite i helgen.
    Bakre fästen har fästs på plats. Nästa steg blir att lyfta av motorn för att lättare komma åt och svetsa klart och även komplettera med några förstärkningar.

    20180218_212009_50

    20180218_212028_50

    Bilagor:
    #441025

    M.Broberg
    Deltagare

    Blir stabilt bygge det där!

    #441069

    gv8
    Deltagare

    Har riggat några kringkomponenter i kväll.

    1_20180220_215822

    2_20180220_215412

    Bilagor:
    #441444

    gv8
    Deltagare

    Påbörjat en genomgång av värmepaketet.
    1_20180228_114337

    Rengöring och byte av skumplast behövs.
    2_20180228_151654

    Vattenventilen behöver kollas.
    3_20180228_113623

    Värmecensorn hade åkt ut en aning vilket orsakade att ventilen inte gick att stänga helt.
    4_20180228_201642

    Bilagor:
    #442208

    gv8
    Deltagare

    Ihopmontering av värmepaketet har påbörjats.
    20180401_200303

    Bytt slangar samt blästrat och lackat det vinklade plåtfästet.
    20180401_200448

    Vattenventilen efter rengöring och smörjning.
    20180401_200622

    Undrar om det här är vanligt på 99’or med B-motor. Generatorn tar i värmepaketet när motorn rör på sig. Det är liknande skada på reservdelsbilen.
    20180331_102905

    Bilagor:
    #442342

    Snyggt arbete som vanligt!
    Angående skadan efter generatorn så är det vanligt att vid tuffare växling så1 rör sig aggregatet kraftigt, om det dessutom är kombinerat med lite trött främre fäste eller rent av att det är löst så blir det såhär. Det kan även räcka med en väldigt lätt påkörning bakifrån.

    #442426

    gv8
    Deltagare

    Ja man undrar ju hur bra det kan vara om motorn rör på sig så mycket.
    Har letat efter nytt framfäste under en längre tid utan framgång men nu finns dom på SAAB-klubben så jag beställde ett genast.

    Fotade kopplingsknuten till växelspaksröret. Det syns att den fått utså påkänningar.
    20180406_185357
    20180406_185518
    20180406_185601

    Bilagor:
    #442448

    Vid ”normala” accelerationer är det ingen fara.
    Men om du tex fullgasar å bara släpper upp från stillastående då blir det skav på kåpan….
    Den där ”knuten” är ju tänkt till att ta bort vibrationer men den dödar en del av körkänslan oxå. En stålknut där ist vore att föredra men då är det inte 100% orginalplåthjulen längre…Men det går ju att byta om man vill

    #442462

    gv8
    Deltagare

    På tal om tvärstopp i motorn.
    Wastegaten var trasig när jag köpte bilen och den blev inte lagad under den tid jag använde bilen. En gång testade jag fullgasacceleration och då vid ca 160 km/h, fortfarande under kraftig acceleration, så slog tryckvakten till som bryter strömmen till bränslepumpen och då kändes det som ett riktigt tvärstopp i motorn.
    Detta kan ju ha inträffat ett antal gånger även för tidigare ägare av bilen. Det kan ju vara en del av förklaringen till skavet på kåpan.

    #442481

    Ja…Det är säkert anledningen till att det tagit i, du kan ju tänka vad den rycker till när det blir så!

    #442865

    gv8
    Deltagare

    Provkörning av fläktmotorn.
    20180415_132943

    Med värmepaketet på plats så är kylsystemet komplett.
    20180415_150746

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 229 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng