Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a

Visar 15 inlägg - 226 till 240 (av 359 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 5, 2018 at 09:11 #446177

      Gjorde ett nytt test idag med hastighetsgivaren denna gång med inkopplad magnetventil för att se om magnetventilen slår till resp från som den ska.
      Vid ca 140 km/h på hastighetsmätaren så ökar spänningen på stiftet på magnetventilen till 2 volt lägre än matningsspänningen och det hörs ett klick från magnetventilen. Sannolikt så fungerar det. Spänningsfallet på 2 volt går nog att minska med rengöring av metallytorna.
      Enligt spec på hastighetsgivaren så ska den slå till vid 130 +/- 5 km/h. Hastighetsmätare brukar dock visa något för mycket så det verkar vara OK.
      1_20180704_124812

      2_20180704_124901

      Min brors 900 har blivit stående pga rost i framvagnen och jag måste hjälpa honom med detta.
      Trodde att denna skulle klara sig från rosten men TRV har nu börjat salta vägarna även här i Jämtland.
      4_20180704_112027

      5_20180704_112151

        juli 5, 2018 at 12:17 #446185

        ”Några mindre rostangrepp” ?

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          juli 6, 2018 at 10:08 #446237

          Ja det är väl inte så farligt mycket i detta fall och repplåtar är redan införskaffade från SAAB-klubben.
          Tror inte att det är så mycket mer än det som syns på bilden men vi får se om något ytterligare dyker upp.
          Urtagning av motor pågår f.n.

            juli 8, 2018 at 21:40 #446277

            Elsystemet är bra och ha lite koll på så nu testar jag bränslemätare och givare tillsammans.
            Mätare och givare följer varandra väldigt fint precis som man önskar.
            Även kontrollampan för låg nivå tänds enl. förväntan.

            Simulering av hög bränslenåvå.
            1_20180708_205430

            2_20180708_203857

            Simulering av låg bränslenåvå.
            3_20180708_205455

            4_20180708_203924

              december 23, 2019 at 16:18 #465837

              Inte så mycket gjort på turbon det senaste året. Istället har det blivit renovering av brorsans 900’a.
              Trodde att det skulle räcka med några veckor men allt tar ju längre tid än man tror.
              Lite karosslagningsträning innan man ger sig på viktigare objekt är inte helt fel.

              Inpassning av ny bottenplåt och sidoplåt som kommer från SAAB-klubben.
              3VS_20190803_191445

              Två nya plåtbitar måste tillverkas.

              Sparar den runda vikta kanten för att göra en ny plåtdel.
              4VS_20190808_122602

              5VS_20190809_112953

              7VS_20190810_160105

              Återskapar nästa plåtdel av ny plåt och en gammal plåtdel.
              8VS_20190815_143518

              9VS_20190824_140933

              Här är bottenplåten svetsad på plats och de nytillverkade bitarna kommer på plats.
              11VS_20190827_174247

              13VS_20190828_121605

              Motorfästet återmonteras.
              15_20190828_174230

              Sist svetsas ytterplåten.
              17_20190906_174401

              Vänstersidan klar.
              19_20190908_144338

              Å så till höger sida.
              Ett rosthål fanns där som slipades upp tills det blev tillräcklig plåttjocklek i kanterna. Sedan blästrades all rost bort och en ny plåtbit svetsades in i hålet.
              1HS_20190908_144752

              Blästrad och lackad på insidan.
              3HS_20190917_173547

              Kabelhärvan på motorn var i upplösningstillstånd. Konstigt att bilen gick att köra med.
              Bytte alla dåliga kablar och kontakter.
              2KH_äokkljggökjhök

              Hade ingen tanke på att göra något åt motorn när jag drog igång det här projektet.
              Men eftersom den var oljig på högersidan så rengjordes den och ventilkåpan demonterades för packningsbyte. Packningen var hård som bakelit så den tätade nog inget vidare.
              Det fanns dessutom mycket kocksliknade löst material som gick att gräva ur runt kamaxeln.
              Troligen har den gått långt mellan oljebytena.
              Isärtagning sedan rengöring och kamkedjebyte är nog minst det som behövs.
              1MO_20191020_190242

                december 23, 2019 at 18:01 #465855

                Snyggt arbete!
                Såg ju rätt fräscht ut bredvid rosten iaf ??

                  december 23, 2019 at 22:33 #465858

                  Snyggt!

                  är det en -84?

                    december 24, 2019 at 18:32 #465859

                    Såg ju rätt fräscht ut bredvid rosten iaf

                    Den är i stort sett rostfri frånsett lagningarna men TRV’s saltning de senaste vintrarna har påbörjat små rosthärdar på några ställen i motorrummet. Har provat lite med rostomvandlare för att åtminstone på kort sikt stoppa rostangreppen. Om bilen endast används som entusiastbil i fortsättningen så blir den förhållandevis lätt att få i bra skick. Det finns dock några klarlacksläpp på tak och motorhuv samt en mindre skråma på höger dörr. Förarsätet behöver ny klädsel pga att undertecknad någon gång på 80-talet körde med en skruvmejsel i fickan och gjorde ett hål i klädseln som sedan blivit större med tiden.

                    är det en -84?

                    Stämmer det. GLI -84

                      februari 11, 2020 at 21:54 #467186

                      Började med att tillverka ett motorfäste som passar H-motorn och motorstativet. Den övre balken är till för att lyfta motorn.
                      1_20200115_195743

                      Med motorn i stativet tänkte jag ta av remskivan men den satt hårt så jag får nog skaffa en starkare mutterdragare.
                      2_20200119_185633

                      I väntan på en mutterdragare så gav jag mig på turbo-karossen. Montage av dragkroksfästet.
                      Det var lite krockskadat så jag borrade loss fästet och formen återställdes. Några plåtskruvar fixerar nu plåten på plats.
                      3_20200202_132921

                      Nu kommer svetsträningen från 900’an till pass. Svetspunkterna sitter där de gamla punktsvetsarna satt.
                      4_20200202_153819

                      5_20200202_153826

                      Svetsade även samtliga punkter på insidan.
                      6_20200203_211843

                      Slipning av svetspunkter. De som inte var homogena omsvetsades.
                      7_20200209_201951

                      8_20200211_154910

                      Efter slipning målning med grundfärg.
                      11_20200211_161717

                      Rostskyddsmålning på insidan.
                      12_20200211_161911

                        februari 21, 2020 at 13:54 #467471

                        Helt underbart att se. En Silverfärgad og900 från 84 var det som startade mitt intresse för Saab.
                        Som vanligt finfint jobb.

                        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                        Saab 9-3 Vector SC ´09

                        Skämsbil:
                        Audi A6 Avant

                        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                          februari 21, 2020 at 15:09 #467477

                          Det är mysigt att sitta och titta på fina svetsjobb ?

                            februari 21, 2020 at 20:37 #467481

                            Helt underbart att se. En Silverfärgad og900 från 84 var det som startade mitt intresse för Saab.
                            Som vanligt finfint jobb.

                            Det är mysigt att sitta och titta på fina svetsjobb

                            Kul att ni gillar att mina försök att plåtlaga klenoderna.
                            Håller med om att plåtjobb är bland det mest givande och hålla på med.
                            900’an var tacksam eftersom den i grunden är i ett bra och orört orginalskick.
                            När det gäller turbokarossen så har den blivit mer eller mindre dåligt lagad efter en skada vänster bak. Skulle tro att dessa lagningar var orsaken till den var rostskadad i detta område redan när jag köpte bilen 1984. Jag började lappa och laga rostskadorna på den tiden utan nån tanke på att behålla orginalutseendet. Nu skulle jag helst vilja göra om dessa lagningar men det är kanske att ta sig vatten över huvudet.

                            Som synes på bilden nedan så är innerskärmen på hjulhuset lite lappad och lagad men jag låter det nog vara så, åtminstone tillsvidare.
                            Nederdelan på innerplåten får en ny plåtdel eftersom den gamla var sönderskuren längst ner, så man kan säga att jag återställer orginalutseende här.
                            1_20200219_194122_40

                            Även balken byts eftersom den gamla var sönderskuren, antagligen av den plåtverkstad som lagade plåtskadan någon gång före 1984.
                            2_20200219_194251_40

                              februari 21, 2020 at 22:35 #467487

                              Säger bara en sak, IMPONERADE arbete med plåten. Jag hittade lite verktyg så jag tänker at jag kanske kan bli bättre på att forma plåt och inte bara bryta emot ett skruvstäd…

                              IMG_20200212_102700_01_01

                                februari 22, 2020 at 08:39 #467492

                                Hej!

                                Imponerande hantverk, tack för att du delar med dig!

                                Mvh

                                Mathias

                                  juni 29, 2020 at 00:52 #472071

                                  Eftersom det har blivit lite trångt inne i garaget pga GLI-motor-renoveringen så tar jag dörrarna så länge. GLI-motor-renoveringen står dessutom stilla i väntan på delar från SAAB-klubben som har tagit semester.

                                  Här har svetsskarven spacklats.
                                  Bild_1_20200624_172317

                                  Bild_2_20200624_172329

                                  Lagt ny grundfärg över spacklingen och svetsskarven blev rätt svår att upptäcka.
                                  Bild_3_20200625_173057

                                  Bild_4_20200625_173125

                                  Tillfällig lackbox hemma på gården med bakluckan och båda dörrarna upplagda men tyvärr så fick inte motorhuven plats så den får komma senare.
                                  Bild_5_20200628_140553

                                  Bakluckan kommer från reservdelsbilen och färgen sitter inte så bra på den så jag tänkte slipa ned lacken ordentligt för att undvika lacksläpp senare. Jag kommer även att spruta in rostomvandlare längs en bit av rutkanten pga ett mindre rostangrepp.
                                  Bild_6_20200628_162953

                                  Svartfärgen på turbon sitter otroligt bra så det finns ingen anledning att slipa ner den helt.
                                  Bild_7_20200628_162836

                                  Här var det många små märken i dörrsidan men med lite spackel så blir det nog bra.
                                  Bild_8_20200628_162849

                                Visar 15 inlägg - 226 till 240 (av 359 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.