Renovering av min gamla Turbo 99’a
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a
- Detta ämne har 358 svar, 31 deltagare, och uppdaterades senast 2023-10-27 07:03 av Lilln.
-
FörfattareInlägg
-
Gjorde ett nytt test idag med hastighetsgivaren denna gång med inkopplad magnetventil för att se om magnetventilen slår till resp från som den ska.
Vid ca 140 km/h på hastighetsmätaren så ökar spänningen på stiftet på magnetventilen till 2 volt lägre än matningsspänningen och det hörs ett klick från magnetventilen. Sannolikt så fungerar det. Spänningsfallet på 2 volt går nog att minska med rengöring av metallytorna.
Enligt spec på hastighetsgivaren så ska den slå till vid 130 +/- 5 km/h. Hastighetsmätare brukar dock visa något för mycket så det verkar vara OK.
Min brors 900 har blivit stående pga rost i framvagnen och jag måste hjälpa honom med detta.
Trodde att denna skulle klara sig från rosten men TRV har nu börjat salta vägarna även här i Jämtland.
Attachments:
juli 5, 2018 at 12:17 #446185”Några mindre rostangrepp” ?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Inte så mycket gjort på turbon det senaste året. Istället har det blivit renovering av brorsans 900’a.
Trodde att det skulle räcka med några veckor men allt tar ju längre tid än man tror.
Lite karosslagningsträning innan man ger sig på viktigare objekt är inte helt fel.Inpassning av ny bottenplåt och sidoplåt som kommer från SAAB-klubben.
Två nya plåtbitar måste tillverkas.
Sparar den runda vikta kanten för att göra en ny plåtdel.
Återskapar nästa plåtdel av ny plåt och en gammal plåtdel.
Här är bottenplåten svetsad på plats och de nytillverkade bitarna kommer på plats.
Å så till höger sida.
Ett rosthål fanns där som slipades upp tills det blev tillräcklig plåttjocklek i kanterna. Sedan blästrades all rost bort och en ny plåtbit svetsades in i hålet.
Blästrad och lackad på insidan.
Kabelhärvan på motorn var i upplösningstillstånd. Konstigt att bilen gick att köra med.
Bytte alla dåliga kablar och kontakter.
Hade ingen tanke på att göra något åt motorn när jag drog igång det här projektet.
Men eftersom den var oljig på högersidan så rengjordes den och ventilkåpan demonterades för packningsbyte. Packningen var hård som bakelit så den tätade nog inget vidare.
Det fanns dessutom mycket kocksliknade löst material som gick att gräva ur runt kamaxeln.
Troligen har den gått långt mellan oljebytena.
Isärtagning sedan rengöring och kamkedjebyte är nog minst det som behövs.
Attachments:
Såg ju rätt fräscht ut bredvid rosten iaf
Den är i stort sett rostfri frånsett lagningarna men TRV’s saltning de senaste vintrarna har påbörjat små rosthärdar på några ställen i motorrummet. Har provat lite med rostomvandlare för att åtminstone på kort sikt stoppa rostangreppen. Om bilen endast används som entusiastbil i fortsättningen så blir den förhållandevis lätt att få i bra skick. Det finns dock några klarlacksläpp på tak och motorhuv samt en mindre skråma på höger dörr. Förarsätet behöver ny klädsel pga att undertecknad någon gång på 80-talet körde med en skruvmejsel i fickan och gjorde ett hål i klädseln som sedan blivit större med tiden.
är det en -84?
Stämmer det. GLI -84
Började med att tillverka ett motorfäste som passar H-motorn och motorstativet. Den övre balken är till för att lyfta motorn.
Med motorn i stativet tänkte jag ta av remskivan men den satt hårt så jag får nog skaffa en starkare mutterdragare.
I väntan på en mutterdragare så gav jag mig på turbo-karossen. Montage av dragkroksfästet.
Det var lite krockskadat så jag borrade loss fästet och formen återställdes. Några plåtskruvar fixerar nu plåten på plats.
Nu kommer svetsträningen från 900’an till pass. Svetspunkterna sitter där de gamla punktsvetsarna satt.
Svetsade även samtliga punkter på insidan.
Slipning av svetspunkter. De som inte var homogena omsvetsades.
Efter slipning målning med grundfärg.
Attachments:
februari 21, 2020 at 13:54 #467471Helt underbart att se. En Silverfärgad og900 från 84 var det som startade mitt intresse för Saab.
Som vanligt finfint jobb.Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Helt underbart att se. En Silverfärgad og900 från 84 var det som startade mitt intresse för Saab.
Som vanligt finfint jobb.Det är mysigt att sitta och titta på fina svetsjobb
Kul att ni gillar att mina försök att plåtlaga klenoderna.
Håller med om att plåtjobb är bland det mest givande och hålla på med.
900’an var tacksam eftersom den i grunden är i ett bra och orört orginalskick.
När det gäller turbokarossen så har den blivit mer eller mindre dåligt lagad efter en skada vänster bak. Skulle tro att dessa lagningar var orsaken till den var rostskadad i detta område redan när jag köpte bilen 1984. Jag började lappa och laga rostskadorna på den tiden utan nån tanke på att behålla orginalutseendet. Nu skulle jag helst vilja göra om dessa lagningar men det är kanske att ta sig vatten över huvudet.Som synes på bilden nedan så är innerskärmen på hjulhuset lite lappad och lagad men jag låter det nog vara så, åtminstone tillsvidare.
Nederdelan på innerplåten får en ny plåtdel eftersom den gamla var sönderskuren längst ner, så man kan säga att jag återställer orginalutseende här.
Även balken byts eftersom den gamla var sönderskuren, antagligen av den plåtverkstad som lagade plåtskadan någon gång före 1984.
Attachments:
februari 21, 2020 at 22:35 #467487Säger bara en sak, IMPONERADE arbete med plåten. Jag hittade lite verktyg så jag tänker at jag kanske kan bli bättre på att forma plåt och inte bara bryta emot ett skruvstäd…
Attachments:
Eftersom det har blivit lite trångt inne i garaget pga GLI-motor-renoveringen så tar jag dörrarna så länge. GLI-motor-renoveringen står dessutom stilla i väntan på delar från SAAB-klubben som har tagit semester.
Här har svetsskarven spacklats.
Lagt ny grundfärg över spacklingen och svetsskarven blev rätt svår att upptäcka.
Tillfällig lackbox hemma på gården med bakluckan och båda dörrarna upplagda men tyvärr så fick inte motorhuven plats så den får komma senare.
Bakluckan kommer från reservdelsbilen och färgen sitter inte så bra på den så jag tänkte slipa ned lacken ordentligt för att undvika lacksläpp senare. Jag kommer även att spruta in rostomvandlare längs en bit av rutkanten pga ett mindre rostangrepp.
Svartfärgen på turbon sitter otroligt bra så det finns ingen anledning att slipa ner den helt.
Här var det många små märken i dörrsidan men med lite spackel så blir det nog bra.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.