Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering av min gamla Turbo 99’a

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 239 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #420916
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Kul tråd, har det hänt ngt mera? Bra och noggrant jobb som är nedlagt. 🙂
    //B

    #420919
    gv8
    Deltagare

    Det har varit lite andra projekt som kommit i vägen tyvärr, bla så har en ny bruksbil med bätte dragkroksprestanda införskaffats som dock var ett repobjekt och därmed stal en del tid. Har även fått en intressent på flygplanet som jag har tänkt avyttra så nu jobbar jag med att få planet i luftvärdigt skick.

    Har funderat på var ribban för renoveringen ska ligga. Från början var ribban lågt satt och därmed blev det lite ”fusklagningar” här och där. Allt eftersom renoveringen pågår så har ribban höjts och därmed vill man gå tillbaka och göra om en del gamla lagningar. Karossen är i det stora hela i bra skick förutom vänster bakskärm som inte är helt 100-procentig. Jag är ingen bilplåtslagare men har nu upptäckt att det det finns massor med renoveringstips att få på YouTube. Har bla tittat på en renovering av en Cortina i England som var ett totalt upprostat vrak och efter 60 avsnitt på YouTube så var den som ny. Nu är han inne på Cortina nr 2.
    Länk till ett avsnitt när det såg som mest hopplöst ut på Cortina nr 1:

    När man ser hur det går till att byta karossdelar så har jag tänkt att först prova att ta loss vänster bakskärm på en 900 CC -81 som jag stående. Om det går bra så kanske jag gör ett försök att sätta den på turbon.

    Har nyligen monterat ihop bakaxeln med en blandning av delar från orginalbilen och reservdelsbilen. Bromsoken är renoverade utbytesok. Bromsrören är inte behandlade ännu och ska få ny vitfärg så småningom. Har också tänkt att försöka återgalvaniserade de delar som var galvade ursprungligen men vet ej i dagsläget vart jag ska vända mig för detta.
    20161216_090202

    20161216_090142

    Bilagor:
    #420933

    Kul att det går framåt!
    Står i begrepp att avyttra alla min projekt men när man kollar på dina Youtubetips så ändrar jag mig kanske igen…

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 2 månader sedan av .
    #420937
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Kul o se framdriften ändå även om prion inte varit den högsta..

    #421284
    gv8
    Deltagare

    Lite juldagsjobb. Fläkten går lite trögt efter 31 års vila så den behöver en genomgång.
    1_20161225_120332

    Fläktfästena ser lite hemgjorda ut. Man kan undra om SAAB-fabriken gjorde dessa.
    2_20161225_120350

    3_20161225_142940

    4_20161225_142915

    Centrummuttern som håller fläkten är vänstergängad.
    5_20161225_123218

    Bakre lagret är ett glidlager som endast behöver smörjas upp lite. Kolen är det inget fel på.
    Plåtarna som håller yttermagneterna är lite ytrostiga.
    6_20161225_131109

    Rotorn är i bra skick.
    7_20161225_131016

    Efter behandling med rostomvandlare kommer magnethållarna att återmonteras.
    8_20161225_162527

    Främre lagret är ett kullager som sitter under den nitade centrumplattan.
    9_20161225_135622

    Urborrning av nitar.
    10_20161225_183824

    Främre kullagret böver lite rengöring och infettning men är i övrigt OK.
    11_20161225_183840

    Bilagor:
    #421298

    Kul med julpyssel!
    Rätt bra att det går att plocka isär grejorna så att det inte är typ gjutet i ett stycke…

    #421321
    gv8
    Deltagare

    Kul med julpyssel!
    Rätt bra att det går att plocka isär grejorna så att det inte är typ gjutet i ett stycke…

    Håller med om det. Det är på något vis intressantare att kunna renovera en orginaldel än att byta ut den mot en likvärdig del som dessutom kanske inte är helt lika originalet.

    Har testat att rostomvandla de små plåthållarna. Det har bildats ett svart, lite ojämnt, lager ovanpå metallen som förhoppningsvis kommer att skydda mot framtida rostangrepp.
    20161227_100613_50

    Bilagor:
    #424808
    gv8
    Deltagare

    En av kylarens fästmuttrar hade lossnat i plåtfästet.
    1_720170101_144412

    Fästet åter på plats.
    2_20170101_145335

    Fläkten fungerar nu bra och är återrmonterad på kylaren. Kylaren var full med smågrus. Har antagligen petat bort minst tusen små gruskorn. Ny ytfinish får vänta till senare.
    3_20170101_172521

    Bilagor:
    #424939
    b-motor
    Deltagare

    Hej

    Mycket trevligt jobb du gör, många fina tips får man också tack vare din fina dokumentation….

    Med vänlig hälsning Daniel

    #425059
    gv8
    Deltagare

    Mycket trevligt jobb du gör, många fina tips får man också tack vare din fina dokumentation….
    Med vänlig hälsning Daniel

    Tack Daniel !
    Kul att det inspirerar. Någon gång ska jag skaffa en riktig kamera så bilderna blir lite bättre.

    Har länge funderat på att göra om underredsbehandlingen eftersom den inte blev korrekt utförd då på 80-talet. Som sagt ambitionsnivån har ökat nu och det är mycket enklare nu när karossen är uppsatt i snurran.

    Har börjat skrapa av underredsmassan till plåtren varefter det blir lite plåtjobb.
    1_20170106_162546

    Har mätt kamaxel och ventilspel för att se om det indikerar slitage.
    En avgasventil har kommit upp något och övriga är inom justermarginalen.
    Kamaxeln är mätt lite oexakt med skjutmått men verkar hålla måttet.
    Därmed kommer motorn att tas isär för ventilslipning och lagerkontroll.
    2_20161230_143018

    3_20161230_145035

    Bilagor:
    #439060
    beryll
    Deltagare

    Något att fundera över: ”Ursaaben” står på museet i Trollhättan, det vet vi. Men var finns ”Urturbon”. Begreppet finns, men var är bilen????

    /Stig

    Hej Stig, du har den tidigaste 99turbon beträffande de som finns kvar i registret.
    Ingen annan kvarvarande är reggad innan din.

    Ska bli kul att se den någon gång!

    #439061
    beryll
    Deltagare

    Jo den har sollucka.
    Och rullar i Norge numer.

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 2 månader sedan av .
    #439110
    gv8
    Deltagare

    Jag håller med om att det skulle vara kul att se den klar.

    Är det din gamla KEG som är på bilden ?
    Jag såg ingen vindavvisare för takluckan, därav frågan.

    Jag har tänkt påbörja bygge av motorstativ, nu under julledigheten, så att motorn kan provköras. Sen får vi se om den behöver renoveras eller om det räcker med mindre justeringar.

    Karossjobben vill jag helst vänta med tillsommaren pga trångt i garaget.

    SAAB Scania behöll min bil i 1,5 år innan den såldes. Vad använde SAAB dessa första turbosar till ? Var det anställda som fick förmånsbilar eller var det demobilar hos någon återförsäljare eller något annat. Kan knappast ha varit demobil i 1,5 år eftersom modellen endast fanns ett år hos återförsäljarna.

    Karossen har blivit nästan helt ren på undersidan
    20171223_194756_50

    Bilagor:
    #439369
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Bottenplattan ser ju jäkligt fräsh ut måste man ju säga! Kul.
    //B

    #439390
    gv8
    Deltagare

    Bottenplattan ser ju jäkligt fräsh ut måste man ju säga! Kul.
    //B

    Ja turligt nog så var det inte någon rost under underredsmassan.
    Däremot är det lite små-bucklor här och där. Jag tänkte slå ut de de bucklor som är enkla att slå ut och spackla övriga.

    Motorstativ under konstruktion.
    20180106_154435

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 239 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng