Den trevliga Saab andan?

Forum / Övrigt / Allmänt / Den trevliga Saab andan?

Forum / Övrigt / Allmänt / Den trevliga Saab andan?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 8, 2007 at 19:18 #16503

      Nå vad säger ni? Har Saab ägarna ett speciellt förhållningssätt till sin hobby eller är Volvo och Volkswagen ägarna bättre lottade som kan köpa delar runt hörnet? Är det avundsjukan som ska styra Saab ägarna till en bra fungerande klubb eller ska varje skapad tråd sluta med höjt humör huruvida vem som har rätt eller vem som har fel? Saab ägarna är förhållandevist få i det här landet och på detta forumet är det bara en liten promille av dessa som verkligen är aktiva som skribenter. Ingen nämd och ingen glömd men många trådar verkar sluta i nån maktkamp ? Är det inte den eviga debatten om vad som är en riktig Saab så är det nåt annat…………
      Skriv gärna nå tankar och snälla, ingenting specifikt. Vill inte se nåt urarta till nåt om flödestestade insug eller att 99an trots allt är den bästa saaben.

        augusti 8, 2007 at 20:41 #110142

        Som Vw åkare till bruks, så har jag några erfarenheter..
        Åkte 90hk tdi trimmad till 154 bromsade hk, och var med Gti klubben o åkte, inga problem oavsett om man hade bubbla eller golf tdi,
        Gå in på gti klubben o kolla, inget tjabb.

        Saab anda..nja vet inte. Alltid lillebror som får slås mot storebror Volvo o Vw.

        Men va gör det, jag har kul med min Saab och folket runt!
        har även insett att man kan faktiskt ha kul utan 400hk!

        /Benny utan någon 4t otto.

          augusti 8, 2007 at 20:51 #110144

          Jag tror att Saabägare i gemen har svårt för folk som pekar med hela handen samtidigt som dom gärna gör just det själva (undertecknad inget undantag) :blush: men sedan jag börjat skriva “jag tror”, “jag tycker” och “jag anser” i mina inlägg och påståenden så har antalet adrenalinhöjande påhopp, angrepp och motargument sjunkit drastiskt.
          Trots allt så har vi fortfarande åsiktsfrihet i detta landet. 😀

            augusti 9, 2007 at 11:37 #110167

            Jag tror att saab hobbyns problem är att det är flera olika modeller av bil, ta som en klubb för vw luftkylt, försök att bråka om motorn där:)Den är lika över hela vägen, här skall 2 taktare sammsas med v4 och turbo och insprutare 99/900. Volvo är det bara modellen som är anorlunda motor är ju den samma så att säga, rad 4:a. Därför blir det lättare så att olika grupperingar bildas, dom som anser att saab slutade bygga riktiga bilar när 2taktarn försvann, dom som anser att saab började bygga bilar när turbon kom etc. Det här är bara en reflektion och en utgångspunkt från andra forum på nätet, bla om man tittar på BMC forum i england så är det en rivalitet mellan olika modeller, men oxså en inställning till att man inte vill “hjälpa” den som kör fel modell, det finns dom som kör morris 1000 som aldrig skulle svara en som kör en morris 1100, har upplevt det. Kan det vara något likanade här med saab? Jag bara spåna här och har inget rätt eller fel utan är ganska ödmjuk, dock har jag lusläst nästan hela forumet:) Det ger en liten tanke!

              augusti 9, 2007 at 12:11 #110168

              Uppdelningen på detta forum är till för att möta olika modellintressen. Charmen med tex en Saabträff är att det kommer olika modeller. Hur kul är det att samlas på träffar och se samma modell varje gång? För att en klubb skall kunna driva frågor underlättar det betydligt om man har styrkan som en lite större klubb har.
              För att det inte skall bli för opersonligt är det viktigt att det finns en lokal förankring + förankring

              Men det kanske någon ur styrelsen kan utveckla? :duck:

              Tanken är att man kan inspireras av andra modeller än just den eller de modeller man själv föredrar. Saabhobbyn är lite för liten för att splittras i flera fraktioner.

              Min personliga uppfattning om Saabandan och dess yttringar tänkte jag återkomma om…

                augusti 9, 2007 at 12:53 #110170

                Håller med om att det är kul med många olika modeller. Har lite svårt att förstå detta med att klanka ned på vad andra gillar, det är väl tur att vi har olika smak? I annat fall kanske det bara skulle finnas en bilmodell, en maträtt och så vidare :/
                Själv gillar jag Saab i största allmänhet, varje modell har sin charm. Tvåtaktaren har ett underbart motorljud och mycket charm, V4an har ett annat men ändå gött ljud. Till vardags kör jag en gammal 9000, kul att köra och mycket bil för pengarna.

                Sen ska jag väl notera att jag har allmänt svårt för detta med att vara fanatiker, oavsett om det gäller bilmärke/modell, fotbollslag eller religion. Hur man kan gå så långt som till fysiskt våld pga hur det går för ett fotbollslag är obegripligt… Man kan väl ha fotbollen som gemensamt intresse och ha kul, precis som att vi kan ha entusiastbilar som gemensamt intresse och gemenskap.

                  augusti 9, 2007 at 17:23 #110175

                  Mycket trevliga och vettiga synpunkter från tidogare inlägg (speciellt Patrik H).
                  Som inte många kunnat undvika att märka så är ju min favvo-modell 74-le (det var ju mina första riktiga saabkontakter) men tidiga 99or i allmänhet.
                  Men observera att jag tycker alla gammelsaabar e kul oavsett skick, samt att människorna i vår hobby för det mesta är skitkul.

                  Nu till det tråkiga.
                  Både på forumet och tyvär ganska ofta på träffar möts man av kommentarer typ….
                  – En sån där hade jag en gång, det var bara skit. Hur törs du åka med sånt skrot.
                  – Det där måste va världens tråkigaste bil att köra mm.

                  Kan vi inte bara visa lite allmän hyfs/uppskattning mot varandra och våra hobbyfavoriter!
                  Jag tycker alla gammelsaabar e kul när man träffas o surrar. Bara för att jag kanske inte tycker att 96-v4 e speciellt kul behöver jag ju inte hacka på det.

                  Martins kommentar om den trevliga blandningen på modeller när han såg bilderna från långholmen är precis rätt sätt. Inga värderingar av vilka modeller det var på plats.

                  Nu ska absolut INGEN ta åt sig personligen av exemplen ovan. Det är bara exempel.
                  Jag kan säkert ha “trampat någon på tårna” jag med.

                  Vi måste värna om ALLA som är med i någon form i vad min sambo kallar för “saabsekten”

                    augusti 9, 2007 at 17:54 #110178

                    I min familj så har Saab varit bilen som gällt, faktiskt ända sen 1956 då far köpte en ny 93a. Jag fick alltid när jag växte upp och även nu i vuxen ålder motstå spott o spe för vår bil. “Sursaab” “pöööötpötpöt” “när n…rna hör en saab dansar dom i djungeln” och sånt fjask. Som saabfantast är man kroniskt påhoppad från andra bilägare med andra märken fast nu låter det “jag hörde att dom ska lägga ner saab” “Gm vill bli av med saab men ingen vill köpa skiten” o.s.v. Jag har varit saab trogen med undantag för 2 st Volvo men har sen 10 år återvänt till saabägande. Jag har dock alltid ägt minst en saab även om denna inte brukats. Av nån anledning så har Volvo alltid stått för det svenska i folkhjärtat och ord som trotjänare, outslitlig har alltid nämnts när bildiskussioner blossat upp. Okej, var och en håller på sitt, det köper jag, jag tror att sånt bara stärker saabandan.
                    Saabandan ska vi vara rädda om, det är väl den som driver vår hobby, jag tror att en del av “problemen” eller vad det nu är, som dykt upp är att det är jäkligt svårt att uttrycka en klar åsikt i skrift utan att kanske verka stöddig, man har en tanke med det man skriver och vill vara så rak som möjligt men det tas emot helt olika beroende på vem som läser, jämför detta med att diskuttera öga mot öga när man har tonfall och gester att förmedla budskapet med så förstår man att missförstånd kan uppstå. Det finns en hel del som kan bli fel. Jag provar ett påhittat exempel få se vad ni säger.

                    “99or intresserar mig inte ett skvatt”
                    “96orna är mitt stora intresse”

                    Båda meningarna säger ungefär samma sak men på olika sätt med den skillnaden att den andra inte provocerar. Att var och en håller på sin bil även inom saabskaran får man väl förstå, lite avunssjuka är väl ok, då blir man ju mer taggad att: hitta den där prylen, hitta dom där hästkrafterna, finna lystern i lacken, o.s.v. allt det där som för oss framåt. Det är väldigt besvärligt när man ev läser en het diskussion, att veta om det ligger nån gammal oförätt eller groll bakom orden som man inte känner till, och som i stridens hetta får uttryck på forumet, det är ingen ursäkt men det skulle kunna förklara att en tråd snedtänder. Sen har jag sett trådar, som jag inte tänker peka ut, där nån kritiserat “handling” och det mottagits som kritik på person och barkat iväg. Det där går att skilja på om man nu vill och kan.

                    Hjälp varandra genom att bidra med kunskap och erfarenheter till gagn för hobbyn, så kan man kanske mötas och “göra upp” på banan eller i ett Blackrace.

                      augusti 9, 2007 at 19:39 #110184

                      Min kone siger ikke ” saab sekten”,hun siger “saab mafia”.Jeg elsker saab biler,især de gamle,men bag bilerne er der mennesker.
                      Har man været i en saab klub et stykke tid,deltaget i nogle ture og træffer….møder man nogle som man bliver rigtige gode venner med.(også fra udland.)
                      Det er vores biler som samler os……og vi deler oplevelser….men saab andan det er også de mennesker som sider i bilerne…..Vi har ofte mere fælles end kun “saab bilerne” selv om det er bilerne som samler os.
                      michel

                        augusti 9, 2007 at 20:10 #110187

                        Jag tycker att saabandan finns hos alla här i klubben, vilket är riktigt kul. Alla har ngn form av kunskap vad gäller saab, vissa mer än andra. Vi peppar varandra så att de bilar som haft ett misserabelt liv får komma tillbaka till sin forna glans och rulla på vägarna igen. Spelar ingen roll om man har en Og900 eller en Saab 92! Alltid lika kul, tycker jag iaf.
                        Jag har väl inte riktigt fastnat för ngn speciell Saab än så länge, men tycker i ärlighetens namn att Saab 99 är en väldigt underskattad bil, mångsidig, trygg, säker och en bilvande klassiker… Sen är även jag väldigt svag för tvåtaktarens motorljud, och det är nog därför jag kommer att skaffa mig en sådan i höst eller under våren 2008.

                        Sen kan jag väl tycka att de personer som klagar på ett bilmärke, och inte ägt (ägt själv eller föräldrar som äger) just det märket man klagar på, egentligen inte har ngn rätt att klaga, för vilka erfarenheter har man då?

                        Slutligen tycker jag att det är ganska kul att höra entusiaster av andra märken “skryta om sitt märke” Självklart har alla bilar fördelar och nackdelar, ingen bil är perfekt, men saabar är riktigt nära perfekta… Iaf i mitt tycke!

                        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                        Saab 9-3 Vector SC ´09

                        Skämsbil:
                        Audi A6 Avant

                        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                          augusti 9, 2007 at 21:39 #110198

                          Ett bra exempel på Saab andan, tycker jag, är tex Saab 92 husbilsprojektet, det är 100 inlägg och flera tusen besökare. Sen kan man inte tycka lika om allting även om man är Saabdårar som vi är. Men tonen kan ibland bli trevligare på forumet, tycker jag. Jonas Leklem

                          Lånat bilden av Östgötasaabklubb hoppas det gick bra.

                            augusti 9, 2007 at 23:10 #110204

                            Den trevliga Saab-andan; finns den? JAVISST!

                            Jag är en gammal Saabtok. Åkte ”kartis” med min far långt innan jag hade körkort runt 1959-1960. Pappa hade en av de första 93:orna 1956.

                            Visserligen blev min första bil 1965 en ”hundkoja”; en ”skogsmaskin” som gått många tävlingar. Men efter några tävlingar i skogen och mycket strul, byttes den till min första TT; en 65:a. Sedan dess har det blivit Saab för hela slanten. Har haft i stort alla modeller sedan 65:an.

                            För ca 15 år sedan började jag fundera på att skaffa en Sonett. Hade sett prototyperna (MFI o Katherina) hemma i Linköping 1965. Således blev det en Sonett V4 -68 1992 (mer om ”Kermit” kan ni läsa på min hemsida). Då gick jag med i ”Saabregistret” och Sonettklubben. 1992 köpte jag ”Miss Piggy (finns också på min hemsida).

                            Sedan dess har jag försökt att förmedla de kunskaper jag har kring TT och Sonett på vårt forum. I utbyte har jag fått mycket hjälp av andra med ett stort hjärta för Saab; oavsett modell.

                            Detta forum är en ovärderlig källa med kunskap om äldre Saabar. Särskilt gläder jag mig när jag ser att det är så många yngre förmågor som nu vill ge sig på de äldre modellerna. Att V4:an och 99:an (Turbo!) blivit populära förstår jag. Äldre TT (92 o 93) är det nog mest vi ”gubbar” som vurmar för. Men jag ser ett ökat intresse även här.

                            Jag vill inte gå in på jämförelsen med ”folkhemsbilen” Volvo. Det har ordats nog om det. Här är det Saab som gäller!

                            Men vad jag vill säga med raderna ovan är att låt oss hålla detta forum öppet och rent från påhopp och dela med oss av den kunskap vi har! Oavsett Saab-modell!

                            På så sätt kan vi bevara den goda Saab-andan!

                            Mvh från Miss Piggy och Kermit.

                              augusti 10, 2007 at 13:14 #110213

                              Jag är rätt ny i detta sammanhang och har en del erfarenhet från andra forum (främst inom båtvärlden) och jag måste säga att den entusiasm och positiva attityd och hjälpsamhet som råder hos de som finns här på SAAB-forumet är unik och sällsynt.

                              Då var det ett lätt beslut att bli medlem i SAAB-klubben och komma på träffar, där man också genast var välkommen utan minsta antydan att man var “ny” eller “grön”.

                              Titta bara på de som kommer dragandes med rena rostknyten de hittat i skogen och som har modet att inte bara släpa hem eländet, utan dessutom ta en bild och berätta om dårskapet att “nu skall här renoveras!”. Entusiastiska tillrop kommer nästan alltid i strid ström, och även om det ibland ifrågasätts om det någonsin kommer bli klart [hä hä..] så är det oftast för att retas – detta med glimten i ögat.

                              Den som dessutom kommer någon vart och visar upp det här får också beröm och mängder med värdefulla tips på hur man skall lösa problem.

                              Om det är sånt som menas med “SAAB-andan” så tycker jag att vi har all anledning att vara mycket stolta över den!

                              /Theo

                                augusti 10, 2007 at 13:45 #110217

                                Japp – SAAB-andan när den är som bäst är ett underbart ting… Vart annars skulle jag, en 38-årig fyrbarnsfar, kunna stå o snacka om gemensamma intressen, byta synpunkter tankar o ideér dels med 18-åringar med sin första SAAB, dels med “veteraner” som Sten-Arvid, Bengt mfl. utan att det ses som konstigt? Att vi delar erfarenheter o tips med varandra gör ju detta äventyr som SAAB ägandet är o kan vara till något mycket roligare och tillfredsställande. Jag önskar att det funnits (eller iallafall att jag fått reda på det) något liknande när jag hade min första V4:a – att man kunnat lägga ut en förfrågan och inom timmar, ibland bara minuter, fått den läst och besvarad, inte bara en gång utan av flera olika personer, med olika erfarenhet av liknande fenomen… Tänk så mycket “lidande” man kunnat bespara sig då!

                                Jag har själv ägt det mesta mellan 92:or till Og900:or, och tycker mycket om dem alla… att jag sedan råkat fastna för 96 V4:or är nästan mer tillfällighet än en planerad stategi, och resan är ju inte färdig än, man har förhoppningsvis många långa år kvar, eller hur?!?! Så, istället för modslå och irritera – uppmuntra och inspirera, – och i allt, meka med och kör en gammal SAAB!

                                  augusti 10, 2007 at 13:50 #110218
                                  Per-Erik wrote:
                                  Vart annars skulle jag, en 38-årig fyrbarnsfar, kunna stå o snacka om gemensamma intressen, byta synpunkter tankar o ideér dels med 18-åringar med sin första SAAB, dels med “veteraner” som Sten-Arvid, Bengt mfl. utan att det ses som konstigt?

                                  Tacksam för att du inte kallar oss för Gubb- 😡 -lar!

                                  /B


                                  Bengt Åkesson
                                  bengt@akesson-motorsport.se
                                  Facebook

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.