Depressionen som uppstår
- Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2018-12-02 08:38 av
Morten S..
-
FörfattareInlägg
-
Fick tag på en 95 -72 från en forummedlem (t.o.m samma färg som den morfar hade). Var så glad över detta. Var och hämtade den i lördags. Fick stå ute i väntan på tillgång till plats. Blev orolig i morse när jag såg temperaturen (-14). Hade inte tänkt på att kolla glykolen när jag fick hem den, öppnade med rädsla kylarlocket och mycket riktigt – hela kylaren är en isklump! :'(
Kan inte fatta hur folk är funtade. Nu har jag antagligen ett spräckt motorblock och då är det finito.november 28, 2018 kl. 21:00 #452079Finito? Nejdå, att byta en V4-motor går snabbt! Och det brukar finnas att få tag på. Dessutom kan du inte vara helt säker på att motorn är spräckt. Kör i den och testa att starta den och ta det därifrån!??
96 V4 1975 ”Bollen”
Anonymnovember 28, 2018 kl. 21:27 #452080Mon tro om inte frostpluggarna går/löser ut innan dess ?? ?
Så lenge du ikke har startet den før den tiner opp så kan det godt være at motoren har klart seg,
Ofte ligger det også glykolrester igjen i blokken og da er det ikke sikkert at den fryser i stykker.
Få bilen tint opp og tvi tvi!Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2008 9-3 SC Aero ttid
2009 9-3 SC tidnovember 29, 2018 kl. 09:47 #452093Det verkar som både du som köpare och säljaren har glömt bort att ni bor i Norden. Det är inte bara oljan och bensinen man ska kolla när man köper eller säljer en bil. Det behöver inte vara
finito´´ med motorn, den kan ha klarat kylsmällen. Ge inte upp, V-4 motorer finns nog att få tag på om den skulle vara spräckt. Glöm inte att bilen har i alla fall samma färg som morfars gamla bil hade..
november 29, 2018 kl. 11:20 #452098Klassiker: kylaren läcker men man ska fixa det innan vintern och så länge är det ju onödigt att slösa glykol…?
96 V4 1975 ”Bollen”
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 2 månader sedan av
Janne Hagnell.
november 29, 2018 kl. 14:05 #452101Bosse Bildoktorn har skrivit att han själv gjort det misstaget. Han lappade ihop blocket med en skruvad plåtbit så det funkade men bytte ändå motor så småningom. Av misstag lämnade sedan en kompis in fel motor till trimning men trimsnubben sa att han aldrig sett så bra värden på den typen av motor som på Bosses frysta. Så kan det också gå.?
96 V4 1975 ”Bollen”
Skulle förvåna mig om blocket spruckit.
Jag har förfryst ett antal V4or.
Vad jag gjort har varit att startat dem.
Varmkört så tempen gått över normalt, stängt av och väntat.
På den igen, tills motor, kylare mm har tinat.
tar sin lilla jä… tid.
Hmm har vattenpumpen också frysit så är det bara ta bort remmen.
Det hörs om remen slirar 😉Som tur är verkar den ha klarat sig! \o/ Startade upp den idag när det varit plusgrader i några dagar. Oljan såg fortfarande ut som olja efter en provtur, ingen olja i kylaren och nivån var den samma. (pust)
Den lilla glykolen som fanns i vattnet försämrade väl ”sprängkraften” så pass. Däremot var det fortfarande issörja i påsen med ”spolarvätska” såatté.Ja visst hade det väl få tag på en ny motor men detta oplanerade spontaninköp tömde russelkassan för ganska lång framtid så att säga.
Bild på skönheten (nåja) följer. Tagen med dålig mobilkamera efter hemkomsten när vi hämtade den. Tänk vad dåliga bilder den tar så fort det blir lite mindre än optimalt ljus. Om det inte syns på bilden så är det Tyrolergrön. Bilen är från 1972 och jag är ganska säker att morfars var från 1971. Tyvärr har ratten blivit ersatt med den senare med tjocka rattcentrum någon gång. Saknar dessutom låscylinder till bakluckan. Annars är den, i mitt tycke, rätt fin faktiskt.
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 2 månader sedan av
Morten S..
Attachments:
december 1, 2018 kl. 19:44 #452201Grattis!??
Nu får den väl stå inne i väntan på ny kylarvätska?96 V4 1975 ”Bollen”
Så bra!
Tyrolergrønn 95 er det ikke så ofte en ser.
Tillot meg å legge bildet inn i innlegget.
Lykke til med bilen 😉Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2008 9-3 SC Aero ttid
2009 9-3 SC tid -
Det här svaret redigerades för 6 år, 2 månader sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.