Det går överstyr med alla dessa SAABAR

Forum Modellspecifika forum OG900 Det går överstyr med alla dessa SAABAR

  • Detta ämne har 24 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-18 14:46 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25755
    fataren
    Deltagare

    Varför skaffade jag en saab 900, hade jag vetat det jag vet nu hade jag hellre varit lyckligt ovetande om denna härliga bil. Av en händelse inhandlades en saab 900 2,1L för några år sedan nu, det var faktiskt min första 900. Inte heller brukade jag skruva i bilar innan dess. Tyvärr var lådan väck och nån växel gick inte i, det och vinterkylan tog död på min första saab 900. Så började leta en ersättare, hittade en 900s -92 som var halvruggig men som var trafik. Här börjar också mekandet.

    I brist på kunskap och verktyg börjar jag lusläsa saabforum efter hjälp och snart växt verktygslådan med verktyg som behövdes. Fräshare delar flyttades över till ltt´n och diverse delar fick diverse forummedlemmar dela på, inge förtjänster men kul att lära sig meka och minimal förlust på saaben som sedan den lokala skroten fick släpa upp på flaket då den stod på underrede. nu ligger det en bakaxel och diverse reservdelar här och där i den lilla boden. Ugh!

    Så en vårdag efter däckbyte hjälper den unge sonen sin far genom att trycka peta in en hylsa i plåtfälgen. Det slutar med att bilen tvärhugger på grusvägen och hade det gått fortare hade vi nog hamnat i diket. Vi kliver ur bilen min fru och jag och kontrollerar om vi ser något. allt ser normal ut så jag lägger i en växel och krypkör, min fru som står vid sidan, hör rasslandet av något som visar sig vara en hylsa. (vi har bara dragit slutsats att sonen nog varit ”hjälpsam”) framvagnen blir inte vad den varit och bilen parkeras då den är så gott som okörbar i hastigheter över 50.

    Moment 22 införskaffas då saab 900 venen börjar rycka under ögat. kort därefeter får frugan sin a50 och vi blir alla nöjda. Då vintern närmar saknas vinterdäck och bilen behöver lite nya tänddelar så ställer av pärlan inför vintern.

    Nu närmar vi oss nutid och en saab 90 med 14000 mil på mätaren och full historik sen -90 (bildagbok och bes papper inkl kvitto och verkstadsbesök) införskaffas, inte alls lika trevlig väghållning som 900an men gillarden ändå, så snubblade jag nu över en 2.1l och tankarna på ett motorbyte börjar ta form. måste ta och komma ur denna saab sjuka.

    Det går överstyr med alla dessa saabar.

    Har utelämnat en saab jag köpte i stockholm för det var en bil jag letat upp enkom men så satte annat stop på möjligheterna att ta hem den direkt och den bor nu hos longjohn.

    Nån fler än jag som lider av samma saabfeber?

    #188996
    turbocab
    Deltagare

    Haha, välkommen i klubben… Det är ett Virus, det går fan inte att bli av med. Jag har ju också försökt att tagga ner lite av hänsyn till min familj, sälja av lite balla bilar mm. Upptäckte i höstas att gud vad skönt det var med en ledig plats på tomten så brukshäcken kunde få bo i carporten skyddad från regnet. Det varade väl några veckor, sen köpte jag en avställd Special…. och en till som donator!!! Så jag misslyckades helt tagga ner, nu är det fullt igen och Nummer 4 skrivs över på mig ikväll, min LUX. Det är galet faktiskt… Just nu har jag absolut inga planer på nåt mer och jag har till och med dragit ner på Blocket-surfandet (bara 4ggr/dag istället för 7 typ… 🙄 ) men jag känner mig själv, vilken minut som helst så kan nya fantastiska planer hoppa in i skallen och en ny bil hittar hem. Galet. Hade jag fortf vart singel och rest i jobbet så hade jag nog haft lika många bilar som Cabmange vid det här laget.

    Så det är nog bara för en själv och familjen att gilla läget. Og900 är ball, det är ett virus och blir ofta en hatkärlek som är svår för omgivningen att förklara. Jag menar, varför ligger man annars på golvet i en hög av smuts och bråkar med gamla bromsar på en bil jag absolut inte behöver? 😯

    #189204
    tompa i16v
    Deltagare

    Haha!!! Det där viruset känns bekant, jag har för längesedan gått över till att kalla det för livsstil 🙂

    #189129
    Beeos
    Deltagare

    Denna stämmer rätt bra här hemma

    #189130
    turbocab
    Deltagare

    Haha, fysjutton den var rolig! Min flickvän fick sig just ett gott skratt. Men det stämde nästan lite för bra! 😆

    #189131
    tompa i16v
    Deltagare

    Störtskön!!! Fan då stämmer det nog in på dom flesta saab nördarna 🙂

    #189146
    calle saab
    Deltagare

    Skönt att man inte behöver känna sig ensam i sitt nörderi och ständigt skruvande med dessa saabar man samlar på sig 😆 😆

    #189147
    reino
    Deltagare

    Ja man är ju verkligen inte ensam i sitt nördande när det gäller saab. 😆

    Problemet ligger ju inte heller bara i bilarna i sej, utan även i alla desa delar som man hittar på skroten mm.

    ”-Men en sån där behöver jag..” ”..Den kan vara bra att ha..” ”Oohh ett lite ovanligare tillbehör till en modell jag inte ens äger! Den kan jag inte låta gå i pressen..”

    Det bygger upp snabbt. 🙄

    We are Hoarders! We are SAAB! :king

    #189170
    M.Broberg
    Deltagare

    Kom o tänka på Renos inlägg idag när jag körde upp till en skrot, hina ur en växellåda och köpte den och körde hem.

    varför?

    Kan ju inte se en 8k milad låda pressas 😕

    undra om det finns nått botemedel.

    Tvivlar. 😆

    #189175
    Beeos
    Deltagare

    @M.Broberg wrote:

    Kom o tänka på Renos inlägg idag när jag körde upp till en skrot, hina ur en växellåda och köpte den och körde hem.

    varför?

    Kan ju inte se en 8k milad låda pressas 😕

    undra om det finns nått botemedel.

    Tvivlar. 😆

    OMG! Bra jobbat!

    #189179
    big nyz
    Deltagare

    Ja, det är något beklämmande över hela den här Saabuationen, eller hur?

    Kan ju dela med mig min egen historia, i all korthet.

    Själv köpte jag min första Saab för två månader sedan, vi kan säga att det var under mellandagsrean. Kopplingen skar i min golf i november och drog lådan med sig i raset, den gick till skroten och jag lånade ”tillfälligt” min kusins Corolla. En granne erbjöd mig sin og900 2.1 -93:a för en billig peng, så jag började googla runt lite på Saab, och stötte genast på begreppen ”turbo” och ”APC”. Och grannens 2.1 var ju billig, men saknade turbo…

    Det konstiga är att jag, som aldrig låtit mig imponeras av termer som ”Intercooler”, ”turbo” och ”trimma”, fann en omedelbar skönhet i mytbilden kring og900 med snurra. Och teorin kring APC:n… Jag kan inte förklara det annat än omedelbar förförelse. Detta var första gången som jag läste och verkligen FÖRSTOD hur det hela hänger ihop under en motorhuv. Ett slags intuitiv själsfrändeskap. Visst, jag trimmade mopeder i min ungdom och visste hur ventilerna far upp och ner och så, men som jag läste och blev bekant med fenomen som ”MV”, ”FMIC”, ”Tryckvakt”, ”LMM” och ”F-pot”, var det som om ett helt universum öppnade sig inför mig, och jag kunde genomskåda alltihop. Och det vackra var att trimmet till en turbosaab inte på något sätt liknade vad jag tidigare vetat om biltrim. Lödkolv, slangklämmor och bensinchip – 230 potentiella hästkrafter utan att behöva öppna en topp! Mycket vackert. Det var något av yuppie över og900T, vilket konstigt nog tilltalade mig, en riktig ärkebohem som sysslar med skrotkonst och rollade sin Escort i rastafärger med pytsar från Biltema.

    Men efter att golfen klappat ihop tre månader efter att jag köpt den hade jag dåligt självförtroende vad gäller min förmåga att välja en pålitlig bil. Tänk om jag köpte en 900 och växellådan – som ju verkade vara så undermålig – rasade första gången jag släppte kopplingen? Tänk om turbosnurran sket på sig en månad efter jag köpt bilen, då skulle jag få stå där igen och inte veta ett skit och skämmas! Så jag körde med Corollan, och funderade på att köpa den. Provade ett par 9000 CSE, och visst rörde de på sig och var bekväma, men lite… personlighetslösa?

    Ett par dagar efter julen satt jag i bilen på väg hem från jobbet. Jag hade i praktiken beslutit mig för att köpa Corollan om vi bara kom överens om priset. Och så där, bakom ratten, tänkte jag: ”Nej satan, nu söker jag efter en turbosaab! Jag är trettiotre år, förtjänar stabilt med pengar, lever sparsamt och njuter bakom ratten. Man lever bara en gång. Jag vill ha en bil med APC”. När jag kom hem surfade jag in på vår lokala köp-och säljbörs Findit, Skrev ”Saab”, och – såg högst upp en ny annons, ungefär fem timmar gammal.

    Det var min bil.

    900LTT -90.
    Körd 280.000.
    Röd, femdörrars.
    Såg riktigt fin och ofarligt farbroderlig ut.
    Såldes av en pedantisk pensionär som ägt den sedan 70.000km och underredsbehandlat den varje år.
    Servicebok.
    Fanns trettio kilometer bort.
    800 euro.

    Jag ringde direkt. Resten är, som man säger, historia. Fulltrycks IC finns numera där i vänsterhörnet. APC monterades för ett par dagar sedan, väntar nu bara på tryckvakt och chip. Spikdiod, givetvis. Börjar nörda in mig på vevhusventilation och har insett att jag borde bygga oljefälla snart – jag tänkte göra det samtidigt som jag flyttar BOV:en mot kylaren och uppgraderar till Bailey. Sänkfjädrar. Silikonslangar. Ni vet.

    Det står visserligen bara en Saab på min gård (även om jag är singel…), men det beror nog mest på att jag inte behöver en reservdelsbil, min LTT är i så fruktansvärt bra skick. Jag har inga lustar att bränna gummi med den eller köra den på strippen, jag vill bara göra den riktigt fin och omsorgsfullt utarbetad. En sleeper som skjuter på utav bara fan när man vill göra en stillsam omkörning i soluppgången.

    Det är egentligen otroligt hur mycket jag lärt mig under dessa få månader. Världen växer. Jag öppnar huven, och vet vad de där delarna är för något. Och här får jag väl rikta ett allmänt tack till Saab-folket som grupp, för maken till dela-med-sig-mentalitet vad gäller kunskap och erfarenhet får man leta efter. På dessa forum finns allt, och det finns i en vänlig och inbjudande anda. Så jag säger tack och välkommen till mig själv!

    Mvh,
    Mathias.

    #188980
    turbocab
    Deltagare

    Haha, en skön historia, och bara gratulera till ett klockrent bilval. Din underbaraste Saab-tid är nu, bara så du vet. Mina första år med Saab från 2003 och framåt var nog bäst, höjdpunkterna var festivalerna 2005 och 2007, det var 4 dagar var av ren och skär Nirvana och ett upplyft tillstånd av berusning utan alkohol som – fruktar jag – aldrig kommer upplevas igen, jag är för gammal nu. Efter det har ju mitt Saab-intresse bara fortsatt, men den ständiga uppgången i lärande och kontakter kontras av motgångar, omvärldens ständiga ”va har du köpt en till???”, mekaniska misslyckanden och bilar som krånglar och projekt som bara växer och som man inte orkar genomföra till slutet utan säljer vidare, av olika anledningar. Så jag är nästan lite avis på er som är i början av Saabkarriären. Hoppas ni kan hålla flaggan och entusiasmen lika högt hela tiden! Jag har kämpat, men är just nu på en bra nivå igen!

    Broberg: Bra jobbat som fan med lådan, en 8000 mila låda får fan inte dö. You are my hero.

    😛

    #188981
    reino
    Deltagare

    Vilken härlig historia, Mathias. 😀 Välkommen till våran underbara värld och forumet så klart.

    Grattis till bilköpet oxå. Lägg gärna upp lite bilder på pärlan om du inte gjort det redan. 😛

    #188985
    big nyz
    Deltagare

    Tackar! Det är väl så med allt att ivern är störst i början. Jag bävar nog lite för att jag en dag plötsligt ska liksom vakna upp och finna mig stående i mitt lider med gungigt, glest plankgolv, hukad över beståndsdelarna av en fyrväxlad låda… och fråga mig vad som hände med det där ursprungliga ”nästa helg ska jag ägna åt att lyfta ur högtalaren och leta fram tryckvakten!”

    Vad gäller det att du Turbocab vore för gammal för nirvana numera så måste jag dessvärre säga att jag tvivlar lite. Nu vet jag ju inte din ålder, du kan ju faktiskt vara upprörande gammal, men eftersom du hänvisar till åren 2003-2007 som någonslags höjdpunkt i din (ungdomsliga?) Saab-iver så kan du ju inte vara alldeles lastgammal… Månne du inte når fram till många andra andningar ännu!

    Och du ReinO, jag gillar dina vinterhjul på Gamle Svarten! Faktiskt så mycket att jag skaffat en uppsättning små navkapslar (vad sägs om begreppet ”gubbkapslar”?). Men tyvärr har mina fälgar inte de där plåthakarna som man knäpper fast dem i, så jag får smida ihop något. Eller besöka skroten när snön smält bort… Har du nån smart idé hur man lätt kunde fixa dit något slags clips?

    #189289
    big nyz
    Deltagare

    No offense för ”gubbkapslar”, herr Turbocab 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.