Det här med eftermonterad IC

Forum Modellspecifika forum OG900 Det här med eftermonterad IC

Detta ämne innehåller 7 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-11-21 08:46.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #419943
    Profilbild på Regin
    Regin
    Deltagare

    Jag vill gärna ha en annan/större i projektbilen, men inte en från 9K –
    så hur var det nu…..

    Finns det ett lagom reko koncept på IC/böjar etc etc –
    som gör jobbet nära nog Bolt-on i en OG 900 Aero utan AC ??

    Minns att med vissa fick man kapa i kylarbalken –
    men fanns det inte andra varianter där man kom ”undan” det ??

    Tar tacksamt emot tips på erfaring/mått/typ av IC etc etc 🙂

    #419950
    Profilbild på M.Broberg
    M.Broberg
    Deltagare

    Tror det blir svårt att komma undan att kapa i kylarbalken för kylaren har lyftstyrning som komplicerar.

    men däremot kan man kapa ovanför dragögglorna så det går att bogsera.

    #419960
    Profilbild på Regin
    Regin
    Deltagare

    Hittade denna varianten
    Hittade.denna_

    Men kan det vara något ??

    Bilagor:
    Du måste vara inloggad för att se bifogade filer.
    #419964
    Profilbild på saabaero
    saabaero
    Deltagare

    Blir väl dåligt med plats för strålkastarna ?

    En annan variant som satt på min vita när jag köpte den.
    Där var rören insvetsade i den övre plåten över kylaren, dvs i plåten där huvlåset sitter. Rören får alltså plats mellan kylare och huv och då får man använda en IC med anslutningar uppåt istället

    #419967
    Profilbild på exlssn
    exlssn
    Deltagare

    Lite kapa blir det om den ska sitta högt upp framför kylaren. Jag ska göra som på din bild på finbilen och skaffade därför en kylarbalk extra för att kunna återställa.

    Här är en annan variant http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/89462-bonjour-de-france-c900-airflows-87
    Men då tror jag IC sticker fram i nederkant istället?

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-5SC 2.0t -03

    #419975
    Profilbild på do88
    do88
    Deltagare

    Hello Saabers!

    Det finns lite olika varianter att hitta på. Platsen är rätt tacksam för en universalintercooler.
    Till våren kommer vi att lansera en FMIC-lösning till dessa bilar, komplett med rör. Tanken är att den ska passa trubbnos utan AC samt facelift med AC. Detta blir en helt modellanpassad historia men att kapa i kylarbalken kommer man inte ifrån. Att den är modellanpassad gör också att priset kommer att bli ett annat mot att köpa en universalvariant med universalrör samt slang. Detta är en produkt som är avsedd för den som vill ha ett färdigt kit, med monteringsinstruktion samt utförliga testdata – flödessiffror samt insugstemp.

    Nu företräder jag ett företag här men svaret är riktat i all välmening som tips. Jag är inte ute efter att marknadsföra detta stenhårt och därigenom bryta forumets stadgar. Det blir odisputabelt billigare att montera universalgrejor – det ska vi inte hymla med för en sekund, men det är inte priset vi främst konkurrerar med.

    I all välmening,
    Isak, do88.

    www.do88.se

    #420333
    Profilbild på e larsson
    e larsson
    Deltagare

    Låter intressant Isak, kul att ni tar fram färdiga kit till så gamla bilar. Kommer man att behöva såga bort dragöglorna eller inte?

    #420338
    Profilbild på do88
    do88
    Deltagare

    Låter intressant Isak, kul att ni tar fram färdiga kit till så gamla bilar. Kommer man att behöva såga bort dragöglorna eller inte?

    Hej!

    I nuläget är detta inte fastställt men utsikterna för att kunna ha kvar dessa är inte jättegoda. I så fall löser vi det eventuellt med en annan fästanordning.

    Mvh
    Isak, do88.

    www.do88.se

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.